10 نکته طلایی درمورد بهبود سئوی تصاویر

سه شنبه, 07 فروردین 1403

10 نکته طلایی درمورد بهبود سئوی تصاویر - لمون

آیا تا به حال وقتی کلمه ای را سرچ کرده اید به بخش تصاویر گوگل رفته اید؟ یا به دنبال تصویری بوده باشید و آن را در بخش تصاویر گوگل ممکن است سرچ کرده باشید تا به حال برایتان سوال شده است که چگونه میتوانید تصاویر را سئو کنید؟ آیا از اهمیت تصاویر برای طراحی سایت شرکتی یا طراحی سایت فروشگاهی مطلع اید؟ تا موجب بهبود رتبه سایت شما شود با ما همراه باشید تا 12 نکته طلایی در خصوص سئوی تصاویر را به شما بگوییم.

 

سئوی تصویر چیست و چرا مهم است؟

عبارت «سئوی تصویر» به بهینه ‌سازی تصاویر در یک وب ‌سایت برای درک آن‌ها برای بازدیدکنندگان و خزنده‌های گوگل اشاره دارد. این فرآیند مراحلی است که باعث میشود تا موتورهای جستجو برای تصاویر سایت شما یا صفحه تان ارزش بیشتری قائل شوند. تصاویر به طور مستقیم و غیر مستقیم نقش مهمی در رتبه بندی کلی سئو سایت شما دارند.
استفاده درست از تصاویر میتواند موجب بهبود سایت شما شود. استفاده موثر از عکس‌ها همچنین می‌تواند تجربه کاربری را بهبود بخشد، که منجر به کاهش نرخ پرش، زمان طولانی‌تر در صفحه و تعامل بیشتر می‌شود. پیشنهاد میکنیم در خصوص تجربه کاربری مقاله تجربه کاربری (UX) چیست و عوامل بهبود آن را بخوانید.

 

سئوی تصویر چیست و چرا مهم است؟

 

نحوه بهینه سازی تصاویر برای بهبود سئو

دانستن و پیاده سازی برخی از روش ها برای سئوی تصویر می تواند به شما کمک کند به راحتی رتبه سایت خود را بهبود بخشید و ترافیک را افزایش دهید. در ادامه به این نکات خواهیم پرداخت.

 

1. حجم تصویر را بهینه کنید

به طور غیر مستقیم، تصاویر و ویدیوها معمولاً بیشترین زمان را برای بارگذاری در یک صفحه وب دارند. بنابراین، بهینه سازی (فشرده سازی) تصاویر می تواند زمان بارگذاری و عملکرد کلی سایت شما را بهبود بخشد.
اگر تصاویر حجم شان بالا باشد ممکن است به مشکل (LCP) برخورید که یکی از سه فاکتور اصلی است که برای دادن امتیاز Core Web Vitals به سایت شما اندازه گیری می شود. گوگل از این برای سنجش کاربرپسند بودن وب سایت شما استفاده می کند. در صورتی که میخواهید در مورد Core Web Vitals بیشتر بدانید به مقاله 15 راهکار برای بهبود Core Web Vitals مراجعه نمایید.

 

نحوه بهینه سازی تصاویر برای بهبود سئو

 

2- فرمت تصاویر و ابعادشان را بهینه کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای تأثیر قابل توجه در سئوی تصاویر، انتخاب اندازه و فرمت مناسب برای تصاویر است. بسته به نیاز سایت شما، تصاویر JPEG، PNG، WebP و SVG مزایای مختلفی را ارائه می دهند. پیشنهاد میکنیم برای آنکه بدانید بهترین فرمت عکس برای وب سایت کدام است مقاله فوق را بخوانید.

فایل‌های JPEG کوچک‌تر هستند اما کیفیت پایین ‌تری دارند و برای استفاده عمومی ایده‌آل هستند. در مقابل، فایل‌های PNG کیفیت تصویر بالاتر اما حجم شان بیشتر است.
علاوه بر این، تصاویر WebP فشرده تر هستند و برای وب سایت ها بهتر اند. و برای تصاویر ساده مانند لوگو، تصاویر SVG بهتر میباشند.

برای اکثر وب سایت ها، تصاویر نیازی به نمایش در ابعاد بزرگ را ندارند. استفاده از تصاویر بیش از حد بزرگ زمان بارگذاری را افزایش می دهد و فضای سرور بیش از حد لازم را اشغال می کند. بنابراین، توصیه می کنیم قبل از آپلود تصاویر در سایت خود، طول و عرض عکس ها را بهینه کنید.

 

سسئو تصاویر

 

3. از تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنید

در ابتدا گفتیم که تصاویر باید حجم شان بهینه باشد اما برای بهینه سازی تصاویر نباید کیفیت را قربانی کنید تا جایی تصاویر را بهینه کنید که کیفیتشان از دست نرود به اصطلاح نه سیخ بسوزد نه کباب کیفیت تصاویر در ابتدا برای کاربران مهم است و پس از آن برای موتور های جستجو این نکته را هم مد نظر داشته باشید که تصاویر پر جزئیات از حجم بالاتری برخورداراند.

 

4. متن جایگزین (ALT) را اضافه کنید

متن جایگزین یا ALT، توضیح کوتاهی از محتوای یک تصویر است. زمانی نمایش داده می شود تصاویر لود نشوند. علاوه بر این، به کاربران کم بینا با صفحه خوان کمک می کند تا محتوای بصری را درک کنند.

متن جایگزین به موتورهای جستجو کمک میکند تا نوع محتوا در تصویر و صفحه را بهتر درک کنند. بنابراین، تا زمانی که کلمات کلیدی با محتوای تصویر مطابقت داشته باشند، بهتر است برای بهبود سئوی تصویر خود، کلمات کلیدی را در متن جایگزین قرار دهید.

 

5. برای فایل های تصاویر نام بگذارید

نام فایل های تصویری اشکال دیگری دیتا هستند که ربات های جستجو هنگام تعیین موضوع یک تصویر از آنها استفاده می کنند. اگر نام فایل چیزی شبیه "IMG_128" باشد، به ربات کمک نمی کند محتوای گرافیکی را شناسایی کند.

در حالت ایده آل، نام فایل های تصویری باید کوتاه و شامل کلمات کلیدی مرتبط باشد. خط تیره همچنین می تواند به ربات های موتور جستجو کمک کند تا تک تک کلمات را بخوانند.

 

بهبود سئوی تصاویر

 

6. درج متن عنوان یا TITLE

متن عنوان امروزه دیگر زیاد از آن استفاده نمیشود زیرا اصلا کاربرد آن در دستکتاپ میباشد که با بردن ماوس بر روی آن متن داده شده نمایش داده میشود. اما امروزه اکثر کابران یک سایت را کاربران موبایل تشکیل میدهند. از آنجایی که این کار در یک دستگاه صفحه لمسی امکان پذیر نیست، متن عنوان برای کاربران تلفن همراه اهمیتی ندارد. اما متن عنوان جای خوبی برای گنجاندن کلمات کلیدی است.

 

7. از تصاویر منحصر به فرد استفاده کنید

درست مانند متن، تصاویر منحصر به فرد برای وب سایت بهتر هستند. استفاده مجدد از تصاویر سایر منابع آنلاین کمتر به نفع وب سایت شما از منظر SEO است.
ایجاد تصاویر منحصر به فرد، یا حتی اصلاح تصاویر موجود، شانس بسیار بیشتری برای هدایت ترافیک به سایت شما ارائه می دهد با استفاده از تصاویر متحصر به فرد شانس بیشتری دارید تا تصاویرتان در بخش عکس های گوگل بالا بیاید.

 

8. مطمئن شوید که متن اطراف با تصاویر شما مطابقت دارد

تصاویر باید مرتبط با محتوای داخل صفحه باشند وگرنه موجب افت رضایت تجربه کاربری میشوند. قرار دادن تصویر در جای مناسب برای ماندگاری کاربر در صفحات شما مفید است. این مورد همچنین ممکن است نرخ پرش شما را کاهش دهد.

 

بهبود سئوی تصاویر چیست

 

9. از کلمات کلیدی زیاد استفاده نکنید

اگر که قصد دارید از کلمات کلیدی تان درون متن جایگزین استفاده کنید سعی کنید آن را با کلمات دیگر ترکیب کنید و از اسپم پرهیز کنید موتور های جستجو با الگوریتم هایی که دارند اسپم را تشخیص میدهند بنابراین سعی کنید از متن جایگزین به درستی استفاده نمایید.


10. تصاویر را در حالت موبایل بررسی کنید

با توجه به اینکه ترافیک وب از تلفن های همراه بالا میباشد، ساخت سایت واکنش گرا به طور فزاینده ای ضروری شده است. تصاویر واکنش گرا به راحتی با دستگاه های مختلف سازگار می شوند و اغلب به کاربران اجازه می دهند با آنها تعامل داشته باشند. چنانچه در خصوص ریسپانسیو علاقه مند هستید میتوانید مقاله عوامل اثرگذار بر طراحی ریسپانسیو را مطالعه نمایید.

 

جمع بندی

تصاویر برای وب سایت شما و تجربه کاربری ضروری هستند. آنها می توانند به طور قابل توجهی بر عملکرد سایت شما تأثیر بگذارند و به رتبه گیری صفحه شما در موتور های جستجو کمک میکند به همین علت است که نباید از سئوی تصاویر قافل شوید.

برای استفاده حداکثری از سئوی تصویر، از تصاویر با اندازه و فرمت مناسب برای پست مورد نظر استفاده کنید. گنجاندن کلمات کلیدی مرتبط در متن جایگزین عکس‌های شما نیز برای کمک به موتورهای جستجو برای تشخیص محتوای هر تصویر بسیار مهم است. در نهایت، نام فایل و متن جایگزین می توانند ترافیک جستجوی تصویر را افزایش دهند و به کاربران کم بینا کمک کنند تا سایت شما را درک کنند. البته سئوی تصویر تنها بخشی از یک استراتژی بهینه سازی موثر است. برای دریافت مشاوره در خصوص طراحی سایت در تهران با ما تماس بگیرید.

طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پورتال تخصص شرکت طراحی لمون است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید