Next js چیست و تفاوت آن با React کدام بهتر است؟

چهارشنبه, 12 اردیبهشت 1403

Next js چیست و تفاوت آن با React کدام بهتر است؟ - لمون

جاوا اسکریپت زبان برنامه نویسی پویایی است به همین دلیل هر روز ایده‌ها و راه‌های جدیدی برای حل مسائل با جاوا اسکریپت توسعه می‌یابد که باعث ایجاد ابزارهای جدیدی همچون Next js شده است.

در این مقاله، ما در مورد اینکه Next js چیست و چه کاربردی دارد. در نهایت این فریم ورک را با React مقایسه خواهیم کرد. و در نهایت مزایا و معایب این دو فریم ورک را با یک دیگر مقایسه خواهیم نمود.

 

Next.js چیست؟

Next.js یک چارچوب سبک است که بر روی React ساخته شده است که موجب ایجاد وب سایت های سریع و رندر شده توسط سرور میگردد. این فریم ورک توسط تیم Vercel ایجاد شد و از ابتدا منبع باز یا به اصطلاح اوپن سورس بوده است.

Next.js توسط برخی از بزرگ ‌ترین نام‌ها در صنعت فناوری خارج ایران از جمله Airbnb، Twitter و Uber و شرکت های بزرگ داخلی همچون دیوار، دیجیکالا و ترب استفاده میشود. یکی از ویژگی های کلیدی Next.js توانایی آن در اجرای کد برنامه شما است، به این معنی که هر صفحه فقط جاوا اسکریپت لازم را برای آن صفحه بارگذاری می کند. و این منجر به بارگذاری سریعتر صفحه و بهبود تجربه کاربری می‌شود.

 

Next.js چیست؟

 

ویژگی های Next.js

ویژگی های زیر Nextjs را به ابزاری پیشرفته برای توسعه دهندگان تبدیل می کند:

  • رندر سمت سرور
  • سرعت بالا در بارگذاری صفحات
  • بهینه سازی تصویر
  • بارگذاری صفحه به صورت جداگانه
  • پشتیبانی از TypeScript
  • کش شدن صفحات

 

رندر سمت سرور

Next.js با ایجاد یک از رندر صفحات بر اساس درخواست‌های کاربر در سمت سرور پشتیبانی می‌کند، در حالی که React از داده‌های JSON و دستورالعمل‌های جاوا اسکریپت برای تعاملی کردن صفحه در سمت کلاینت استفاده می‌کند.

 

سرعت بالا در بارگذاری سایت

یکی از مهم ترین ویژگی های Next js سرعت بارگذاری بالای آن میباشد علت آن هم این است که این فریم ورک در زمان بارگذاری صفحه فقط جاوا اسکریپت عوض شده را لود میکند به عنوان مثال در یک طراحی سایت فروشگاهی وقتی از صحفحه ای به صفحه دیگر میرویم تمامی صفحه مجدد لود میشود اما در Next js به این شکل نیست و فقط بخش مورد نیاز تعویض میگردد.

 

ویژگی های Next.js

 

بهینه سازی تصویر

یکی دیگر از ویژگی خوب این فریم ورک این است که در آن میتوان تصاویر را به صورت خودکار تغییر سایز داد و فشرده کرد همچنین میتوان فرمت آن ها را هم به webp تغییر داد به همین علت این فریم ورک به عنوان دوست دار سئو شهرت دارد. در خصوص بهبود سئو تصاویر میتوانید به مقاله مورد نظر مراجعه فرمایید.

 

بارگذاری کد به صورت جدا

همانطور که وب سایت Next.js شما بزرگتر می شوند، اندازه کدهای CSS و فایل ها یا بسته های جاوا اسکریپت افزایش می یابد. در Next js به جای دانلود یک فایل بزرگ در بارگذاری صفحه، می توان کد ها را به واحدهای کوچکتر تقسیم کرد و برای هر ویژگی مورد نیاز، این اسکریپت ها بلافاصله دانلود می شوند و در نتیجه کارایی افزایش می یابد. نکته جالب این موضوع این است که Next.js این کار را به طور خودکار انجام می دهد.

 

پشتیبانی از تایپ اسکریپت

همچنین نکست جی اس از تایپ اسکریپت هم پشتیبانی میکند که می تواند به بهبود کیفیت کد کمک کند. در حالی که Typescript برای Next.js مورد نیاز نیست، اما می تواند ابزار ارزشمندی برای توسعه دهندگانی باشد که به دنبال بهبود کیفیت کد و راحتی در دیباگ کد خود هستند.

 

مزایای Next.js

و اما با وجود تمامی ویژگی هایی که نام بردیم حال نوبت میرسد به مزایای Next js:

 

مزایای Next.js

 

سرعت

پاز مزایای ویژه این فریم ورک میتوان به سرعت بسیار بالای آن اشاره کرد این سرعت وقتی خودش را نشان میدهد که با یک سایت بزرگ و با کاربران بسیار زیاد همچون دیوار رو به رو هستیم زمانی که وارد این سایت شوید و چیزی را سرچ کنید میبینید که درخواست شما رد عرض چند ثانیه پاسخ داده خواهد شد.

 

استفاده از کد کمتر

در Next.js، اکثر ویژگی‌هایی که پیاده می‌کنید نیاز به کد نویسی زیادی ندارند. به عنوان مثال، مسیریابی صفحه جایی است که برای ایجاد مسیر در برنامه خود نیازی به نوشتن کدی ندارید. به همین علت میزان کد نوشته شده در این فرین ورک به نسبت رقبایش کمتر میباشد.

 

به راحتی Back-End خود را ایجاد کنید

یکی دیگر از مزایای ویژه این Next js این است که بک اند و فرانت اند در آن از یک دیگر جدا هستند یعنی شما میتوانید به سادگی بر روی بک لند خود ویرایش انجام دهید بدون آنکه نگران قطعی سایت خود باشید.

 

پشتیبانی از CSS داخلی

یکی از ویژگی های کلیدی Next.js پشتیبانی آن از CSS است. این بدان معناست که توسعه ‌دهندگان می‌توانند بدون نیاز به استفاده از کتابخانه یا ابزار اضافی CSS را در پروژه‌های Next.js خود استفاده کنند. همچنین این فریم ورک راندمان خوبی هم با CSS-in-JS دارد.

 


معایب Next.js

Next.js یک فریمورک عالی با رشد سریع است اما جنبه‌های منفی هم دارد. در زیر نگاهی به آن بیندازیم:

 

معایب Next.js

 

توسعه و نگهداری

ساختن یک برنامه Next.js به سرمایه گذاری اولیه قابل توجهی نیاز دارد نه تنها به توسعه دهندگانی نیاز دارید که با Nextjs آشنا باشند، بلکه باید منابع مستمری را نیز برای نگهداری برنامه اختصاص دهید. البته هر چند که طراحی سایت اختصاصی در کل گران است. اما در کل برای سایت های بزرگ اقدامی ارزمند میباشد.

 

قفل فروشنده

Next.js توسعه دهندگان را مجبور می کند تا کارها را عملاً به روش و استانداردهای خود انجام دهند. فقط بسیاری از توسعه دهندگان از webpack خوششان نمی آید و در اینجا Next.js می آید که شما را مجبور کند بدون پیکربندی از آن استفاده کنید.

 

عیب یابی

متأسفانه Next.js در مقایسه با سایر فریم ورک ها، جامعه کاربری زیادی ندارد. این می تواند به یافتن پاسخ برای مشکلات را دشوارتر کند، زیرا افراد کمتری برای درخواست کمک وجود دارد.

علاوه بر این، جامعه کوچک می تواند به این معنی باشد که منابع کمتری مانند آموزش و پست های وبلاگ در دسترس است. در نتیجه، کسانی که به تازگی با Next.js آشنا شده‌اند، ممکن است شروع کار برایشان دشوارتر باشد. با این حال، جامعه به آرامی اما مطمئناً در حال رشد است و امیدواریم به زودی بتواند با چارچوب های بزرگتر رقابت کند.

 

Next.js در مقابل مقایسه React

برای آشنایی با React میتوانید به مقاله فریم ورک ری اکت (React) مراجعه کنید قبلا به صورت کامل در خصوص آن صحبت کردیم. در این بخش، مقایسه ای بین دو مورد از پرکاربردترین ابزارها برای توسعه front-end در سیستم جاوا اسکریپت انجام خواهیم داد تا به شما کمک کنیم بر اساس نیاز خود تصمیم بگیرید که از کدام ابزار استفاده کنید.

 

Next.js در مقابل مقایسه React

 

وضعیت یادگیری

اگر قبلاً با React آشنایی دارید، یادگیری Next.js برای شما زیاد سخت نخواهد بود. به این دلیل که Next.js بر روی React ساخته شده است، بنابراین تمام مزایای React را به ارث برده است و در عین حال ویژگی ها و عملکرد خود را نیز اضافه می کند.

با این حال، React برای یادگیری از سختی کمتری برخوردا است. و همچنین منابع آموزشی برای آموزش ن بیشتر در دسترسی است.

 

کارایی

Next.js بارگذاری سریعی دارد زیرا این صفحات در زمان ساخت از قبل رندر می‌شوند، کش می‌شوند و از طریق CDN جدا می‌شوند. همچنین نوع رندر نکست نوع رندر سمت سرور است که سریع تر میباشد.

اما React از رندر سمت کلاینت استفاده می کند که نسبتاً کندتر در نظر گرفته می شود، اما React را می توان طوری پیکربندی کرد که از روش های دیگر رندر نیز استفاده کند. تنها تفاوت آن این است که در Next js نیاز به تنظیمات بیشتر ندارید.

 

پیکربندی

React ویژگی‌های داخلی زیادی را ارائه نمی‌کند، بنابراین باید همه چیز را از ابتدا بسازید یا از کتابخانه‌های کمکی استفاده کنید. این مورد میتواند زمان بر باشد و به پیچیدگی پروژه شما اضافه کند.

درحالی که یکی از مزایای استفاده از Next.js این است که تقریباً همه چیز از طریق استفاده از قالب ها قابل تنظیم است. به همین علت این فریم ورک انعطاف پذیر است و دست توسعه دهنده را باز میگذارد.

 

مقایسه ری اکت و نکست جی اس

 

توسعه دهندگان با تجربه

می توان گفت که React به دلیل محبوبیت در اینجا برنده است. پیدا کردن توسعه دهندگان React برای توسعه وب یا پروژه نرم افزاری خود ممکن است چندان دردسرساز نباشد.
در حالی که Next.js یک چارچوب محبوب و جدید برای ساخت برنامه های وب است، پیدا کردن توسعه دهندگان با تجربه این پلتفرم می تواند دشوار باشد. این به این دلیل است که Next.js نسبتاً جدید است و اخیراً مورد توجه گسترده قرار گرفته است.

 

سئو فرندلی بودن

Next js در مقایسه با React بسیار از نظر سئو، سئو فرندلی تر است اما چرا؟ علت آن به نحوه رندر این دو بر میگردد در React تمامی کد ها که شامل CSS و HTML است در یک فایل جاوا اسکریپت جای گذاری میشود و همین موجب تحویل دیرتر کدها به مرورگر میشود اما دلیل مهم تر آن این است که در React کدهای ضروری که برای سئو سایت ضروری هستند همچون متاها نمایش داده نمیشود اما Next js چنین مشکلی ندارد به همین علت پیشنهاد ما به شما Next js میباشد البته طراحی یک سایت با Next js از نظر قیمتی بسیار هزینه بر میباشد اگر که پروژه بزرگی ندارید و نمیخواهید زیاد هزینه کنید میتوانید از طراحی سایت وردپرس استفاده کنید.

 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا به شما بگوییم که Next js چیست و تفاوت آن با React در چیست امیدواریم که این مقاله به شما کمک کرده باشد اگر که قصد طراحی سایت در تهران را دارید میتوانید برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پورتال تخصص شرکت طراحی لمون است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید