محتوای تکراری چیست و رفع مشکل آن

پنجشنبه, 16 فروردین 1403

محتوای تکراری چیست و رفع مشکل آن - لمون

محتوای تکراری یکی از دشمن های اصلی در خصوص سئو سایت ها میباشد دلیل آن هم این است که در صورتی که محتوا تکراری داشته باشید گوگل در خصوص پیدا کردن صفحه اصلی محتوا دچار مشکل میگردد البته محتوای تکراری فقط به شکل صفحات تکراری نیستند یک محتوای کپی هم میتواند برای شما دردسر ایجاد کند. گوگل دوست ندارد که در نتایج جستجو نتایج شبیه به هم را رتبه دهی کند در ادامه به اشکال مختلف محتوا کپی خواهیم پرداخت.

 

1. مطالب کپی شده از سایت های دیگر

یکی از مواردی که به ضرر رساندن آن به سایت قطعی است محتوا کپی است. یک محتوای کپی شده از سایت های دیگر به شدت برای وب سایت شما مخرب و ویرانگر است و حتی ممکن است جریمه و پنالتی شدن کل دامنه را در پی داشته باشد.

از منظر گوگل محتوای تولید شده باید صد درصد منحصر به فرد باشد و به هیچ عنوان در آن از محتوای تکراری یا کپی استفاده نشده باشد این مورد آنقدر مهم است که شما حتی نباید از محتوای خود سایتتان هم کپی کنید.

 

حل مشکل محتوای کپی

در ابتدا باید بگوییم که از به اشتراک گذاشتن محتوای کپی بر روی سایت خود به شدت اجتناب کنید زیرا بسیار مضر است. اما ممکن است که شما به تازگی طراحی سایت فروشگاهی انجام داده باشید و در آن زمان نمی دانستید که محتوای کپی تا چه اندازه برای سایت شما مضر است.

در این حالت بهترین کار ویرایش محتواهایی است که گذاشتید بخش های کپی شده را مجدد بازنویسی کنید و کپی آن ها را بگیرید و مجدد به گوگل درخواست ایندکس دهید با این کار میتوانید ضرر محتواهای کپی را بگیرید.

 

محتوای تکراری چیست و رفع مشکل آن

 

اگر شخص دیگری محتوای شما را کپی کند چه باید کرد؟

اگر سایت دیگری محتوای شما را کپی کرده است میتوانید صفحه مورد نظر را به گوگل گزارش کنید تا آن صفحه را در موتور های جستجو حذف نماید.

 

2. مشکل محتوا های شبیه به هم بر روی سایت

گاهی اوقات، ممکن است چندین صفحه با محتوای بسیار مشابه در سایت خود داشته باشید. این مشکل برای سایت های خدماتی که قصد دارند تا نمونه کارهایشان را بر روی سایت بگذارند زیاد می افتد. به عنوان مثال ممکن است شما یک طراحی سایت شرکتی انجام داده باشید و بخواهید نمونه کارهایتان را بر روی سایت آپلود نمایید مشخصات اکثر صفحات تقریبا مشابه است. یا این مورد در بین صفحات محصولات هم رایج است. حال پرسش اینجاست چگونه این مشکل را حل کنیم؟

 

حل مشکل محتوای شبیه به هم

پیش از آنکه راه حل این مشکل را بگوییم یک نکته را باید یادآور شویم قبل از ساخت هر صفحه سایت از خودتان بپرسید هدف از ساخت این صفحه چیست؟ اگر صرفا هدف یک صفحه برای دیدن کاربر است و این صفحه ارزش سئویی ندارد، محتوا ندارد، محتوای آن بسیار شبیه به صفحات دیگر است (همچون صفحه نمونه کارها) بنابراین بهتر است این صفحه در ابتدا به صورت نوایندکس ساخته شود و گوگل آن را نخواند.

اما اگر که این صفحه ممکن است داخل نتایج بالا بیاید و به شما کلیک بدهد به عنوان مثال یک محصول منحصر به فرد است بنابراین بهتر است تا کمی توضیحات به آن اضافه کنید تا مشابه دیگر صفحات سایت شما نباشند.

 

مشکل محتوا های شبیه به هم بر روی سایت

 

3. محتوا تکراری صفحات دسته بندی

یکی دیگر از حالاتی که ممکن است سایت شما دچار کپی شود صفحات دسته بندی است البته این مشکل عمداتا به علت طراحی اتفاق می افتد به عنوان مثال در صفحه دسته بندی مقالات همیشه یک خلاصه کوچکی از مقالات نشان داده میشوند که این خلاصه بر گرفته از متن مقاله مورد نظر است زمانی که گوگل صفحه دسته بندی را میخواند محتوای آن را کپی در نظر میگیرد. و این مورد میتواند در رتبه بندی سایت شما در موتورهای جستجو مشکل ایجاد کند.

 

حل مشکل محتوای تکراری دسته بندی ها

برای صفحات دسته بندی مقالات که کاربردی ندارند و برای صفحات دسته بندی مقالات که فقط کاربرد آن برای کاربران میباشد بهتر است تا این صفحات را نوایندکس کنید. اما برای دسته بندی های محصولات این مورد مضر است بهتر است صفحه دسته بندی محصولات فقط عکس های محصول را نمایش دهد و خلاصه ای از آن نداشته باشند همچنین صفحه دسته بندی محصولات اغلب موارد صفحه فرود خوبی برای یک دسته خاص از محصولات میباشد.

 

محتوا تکراری صفحات دسته بندی

 

4. برچسب های پست وبلاگ

مانند دسته ها، هر بار که از یک برچسب استفاده می کنید، سایت شما یک صفحه جداگانه برای آن تگ ایجاد می کند و هر برچسب یک لینک قابل کلیک دارد این یعنی یک صفحه جدید برای سایت شما.

این موضوع می تواند باعث مشکلات محتوای تکراری شود. چرا؟ دقیقا همچون بخش دسته بندی ها ممکن است بخش تگ ها هم خلاصه محتوایی را از متن پست ها یا محصولات استخراج کنند و به نمایش بگذارند این موضوع میتواند برای شما موجب مشکل متن تکراری شود حال راه حل آن چیست؟

 

حل مشکل محتوای تکراری برچسب ها

بهترین راه حل این است که به طور کلی از تگ ها استفاده نکنید زیرا شما بخش دسته بندی ها را دارید اما باز اگر قصد دارید تا از تگ ها استفاده کنید و فکر میکنید که تگ ها میتواند به کاربران کمک کنند، برای هر صفحه تگ یک تگ noindex به کد HTML اضافه کنید. تا صفحه مورد نظر را موتور های جستجو ایندکس نکنند.

ویژگی noindex به موتورهای جستجو می‌گوید که این صفحه را نادیده بگیرند تا با ترافیک شما به صفحات محتوای واقعی تداخل نداشته باشد.

 

 برچسب های پست وبلاگ

 

5. آدرس های تکراری یا URL ها

یکی دیگر از حالت هایی که ممکن است شما را دچار مشکل کند آدرس های تکراری یا URL ها میباشند. بعضی از اوقات ممکن است شما به اشتباه یک آدرس را به صورت مشابه یا اشتباهی دوبار بسازید و یا به علت مشکلات فنی و یا وجود یکسری از افزونه ها (این مورد در طراحی سایت وردپرسی متداول تر است) یکسری از آدرس ها به صورت مشابه تولید شوند.


راه حل آدرس های تکراری

برای این کار می توانید از یک تگ canonical استفاده کنید. این به موتورهای جستجو می گوید که کدام پست یا صفحه، اصلی است، یا حداقل صفحه ای که می خواهید برای رتبه بندی و ترافیک از آن استفاده کنید کدام است البته اگر که یک تگ بخصوص درون آدرس ها وجود دارد مثل example/feed بهتر است تا تگ مورد نظر را از فایل روبات ببندید.

 

آدرس های تکراری یا URL ها

 

چگونه متوجه شویم که سایت دارای محتوای تکراری است؟

چندین ابزار رایگان در دسترس هستند که می توانند به سرعت تعیین کنند که آیا سایت شما محتوای تکراری دارد یا خیر.

Siteliner به دنبال محتوای تکراری در سایت شما می گردد. شما فقط یک URL را تایپ می کنید و به دنبال محتوای تکراری مربوط به آن صفحه می گردد. برای مثال، می‌توانید از این برای صفحه دسته‌ بندی استفاده کنید و ببینید آیا صفحات دسته‌بندی، پست‌های وبلاگ، صفحات برچسب، صفحات فرود یا صفحات دیگر دارای محتوای تکراری هستند یا خیر؟

Copyscape به روشی مشابه کار می کند، اما به دنبال محتوای تکراری در سایت های دیگر، خارج از سایت شما می گردد. بنابراین اینجا جایی است که می توانید سارقان محتوا و سایت های دیگری را که به دلایلی از محتوای شما کپی کرده اند اما به درستی به صفحات شما لینک نداده اند، را پیدا کنید. و یا میتوانید کپی محتوا های خود را بررسی کنید.

SEOReviewTools دارای جستجوگر محتوای تکراری داخلی و خارجی است. می توانید URL یا متن صفحات خود در آن وارد کنید.
همچنین میتوانید از سرچ خود گوگل هم کمک بگیرید که روش کار آن به این صورت است که 32 کلمه را در آن سرچ میکنید و نتایج را با هم بررسی میکنید.

 

جمع بندی

کشف و حل مسائل محتوای تکراری تنها یکی از جنبه های بهینه سایت برای موتورهای جستجو است. اما اکنون که می‌دانید چگونه ممکن است روی سایت شما و نتایج تان تأثیر بگذارد بنابراین بهتر است در صورت پیدا کردن محتوای تکراری آن را از بین ببرید. پیشنهاد میکنیم برای دریافت مشاوره در خصوص طراحی سایت در تهران با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پورتال تخصص شرکت طراحی لمون است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید