راهنمای قدم به قدم دریافت اینماد

شنبه, 25 فروردین 1403

راهنمای قدم به قدم دریافت اینماد به صورت تصویری - لمون


از آنجایی که تعداد سایت ها در ایران افزایش یافته است به همین علت برای جلوگیری از کلاه برداری اینترنتی دولت اجبار کرده است تا تمامی سایت های فروشگاهی و درگاه دار باید اینماد کسب کنند اگر که طراحی سایت فروشگاهی انجام داده اید و نیاز به دریافت اینماد دارید پیشنهاد میکنیم تا این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

 

اینماد چیست و چه کاربردی دارد؟

اینماد یا نماد اعتماد الکترونیک یک نماد الکترونیکی است که برای دریافت آن نیاز به احراز هویت و احراز موقعیت مکانی کسب و کار مورد نظر دارید. اینماد برای آن است تا کاربران بتوانند با اعتماد از فروشگاه های اینترنتی خرید انجام دهند و همچنین اطلاعات صاحب کسب و کار و کسب و کار مورد نظر احراز شود به طور کلی این نماد برای جلوگیری از کلاه برداری های اینترنتی میباشد.

از سال 1401 دریافت درگاه برای سایت های فروشگاهی بدون داشتن نماد اینماد ممنوع اعلام شد و تا زمانی که اینماد دریافت نکرده باشید نمیتوانید سایتتان را به درگاه بانکی متصل نمایید.

از کاربرد هایی که اینماد برای کاربران دارد میتوان به دیدن مشخصات صاحب سایت، دیدن موقعیت جغرافیایی کسب و کار اینترنتی بر روی نقشه، سابقه فعال بودن نماد اعتماد الکترونیک، شماره تماس کسب و کار، ایمیل و ساعت پاسخگویی کسب و کار را در اختیار کاربران قرار میدهد.

اینماد چیست و چه کاربردی دارد؟

اولین قدم برای دریافت اینماد

اولین کاری که برای دریافت اینماد باید انجام دهید این است که وارد سایت نماد تجارت الکترونیک شوید. برای ورود به سامانه مورد نظر داخل مرورگر خود سرچ کنید سامانه اینماد و یا وارد لینک enamad.ir شوید. پس از آن از منوی بالای سایت گزینه کسب و کارها > ثبت نام و ورود به پنل کاربری را انتخاب نمایید.

 

اولین قدم برای دریافت اینماد

 

پس از آن بر روی ورود با سامانه را کلیک کنید و در نهایت بر روی ورود از طریق امتا را بزنید. در صورتی که قبلا در سامانه ثبت نام کردید از طریق شماره موبایل میتوانید وارد شوید در صورتی که قبلا ثبت نام نکردید میتوانید بر روی دکمه ثبت نام کلیک کنید و با کد ملی و شماره موبایل ثبت نام را انجام دهید دقت کنید که با شماره ای ثبت نام کنید که به نام خودتان باشد زیرا در صورت تناقض برای دریافت اینماد به مشکل خواهید خورد.

 

enamad چیست

 

آموزش دریافت اینماد از سایت اعتماد الکترونیک

پس از ثبت نام اولیه در سامانه امتا و وارد شدن به بخش پنل کاربری سایت اینماد باید یک منو در سمت راست ببینید از منو سمت راست و یا از آیکون های روی صفحه گزینه مدیریت کسب و کار را انتخاب نمایید. از بخش بالا گزینه ایجاد کسب و کار جدید را بزنید.

 

آموزش دریافت اینماد از سایت اعتماد الکترونیک

بخش پنل مدیریت

بخش مدیریت اینماد

 

1- ثبت اطلاعات فردی

در این بخش نیاز است تا اطلاعات هویتی خودتان را وارد کنید اطلاعاتی نظیر کد ملی، نام، نام خانوادگی، نام پدر، جنسیت، تاریخ تولد، تلفن همراه، آدرس و کد پستی البته از زمانی که ورود سایت اینماد وصل به سایت امتا دیگر نیازی به نوشتن این اطلاعات نیست و خود سایت این اطلاعات را به صورت آنی از سامانه مورد نظر استعلام میکند.

 

اطلاعات فردی اینماد

 

2- ثبت اطلاعات کسب و کار

در این بخش باید اطلاعات مرتبط به کسب و کار را پر کنید. در اولین فیلد باید نوع فروشتان را ثبت کنید. که خود شامل سه حالت است.

  • بدون فرآیند فروش: این حالت برای افرادی است که قصد ندارند تا سایت را به درگاه وصل کنند و فقط میخواهند تا اینماد بگیرند.
  • کسب کار های خرد: برای کسب و کار های کوچک است که به آن ها اینماد بی ستاره تعلق میگیرد.
  • هیچ کدام یا اینماد معمولی: این همان اینماد یک ستاره است که در تمامی سایت ها آن را دیده اید.

در بخش پایین تر باید آدرس دامنه خود را وارد کنید آدرس را بدون www و https بگذارید همچون example.com یک بخش دیگر هم وجود دارد که زیر بخش دامنه است و آن برای افرادی است که سایتشان اپیکیشن تلفن همراه هم دارد.

 

بخش اطلاعات کسب و کار اینماد

 

3- دسترسی فنی سایت

در این مرحله باید اثبات کنید که از نظر فنی به سایت دسترسی دارید برای این کار چهار راه پیش روی شما قرار گرفته است که هر چهار راه را توضیح خواهیم داد.

  • ارسال کد به ایمیل دامنه: در این حالت پیش از هر چیز باید برای سایت خود ایمیل ساخته باشید پس از آن ایمیل سایت خود را در بخش مشخص شده قرار میدهید و دکمه ارسال را میزنید سایت برای شما یک کد ارسال میکند کد را در کادر بنویسید و دکمه بعدی را بزنید تا به مرحله بعد بروید.
  • بارگذاری فایل در سرور: در این حالت باید ییک فایل txt با اسم مشخص شده برای خود بسازید و آن را داخل هاستتان آپلود نمایید.
  • تغییر عنوان صفحه: عنوان صفحه را باید مطابق اسمی که به شما میگوید باید عوض کنید.
  • افزودن متاتگ در صفحه اصلی: در این حالت باید متاتگ داده شده به شما را داخل هدر سایتتان بگذارید.

پیشنهاد ما این است که از روش اول یا دوم استفاده کنید که هر دو آسان میباشند پس از طی این مرحله یک قدم به دریافت اینماد نزدیک تر شده اید.

 

دسترسی فنی

 

4- قانونمندی کسب و کار در سامانه اینماد

در این مرحله باید نوع کسب و کار، نحوه فروش کالا و افزودن مجوز در صورت نیاز را اضافه کنید. در مرحله اول به صورت منو های تو در تو نوع کسب و کارتان را مشخص کنید بعد از مشخص شدن نوع کسب و کار باید نحوه فروش کالا و ارسال کالاتان را مشخص کنید (اگر که طراحی سایت شرکتی انجام دادید و قصد دریافت اینماد دارید باید نوع خدماتی که ارائه میدهید را ثبت کنید.). پس از آنکه نوع خدمات یا نوع فروش کالا را مشخص کردید سایت به شما میگوید که نیاز به بارگذاری مجوز اضافه تر دارید یا نه به عنوان مثال سایت هایی که دارو میفروشند و یا لوازم آرایشی و بهداشتی نیاز به مجوز سازمان غذا و دارو دارند.

 

قانونمندی کسب و کار در سامانه اینماد

 

5- اطلاعات تماس

حال تا اینجا که پیش آمدید دیگر چیزی تا دریافت اینماد نمانده است فقط کای است تا چند مرحله دیگر پیش بروید. در مرحله اطلاعات تماس باید اطلاعات تماس فروشگاه را وارد کنید در ابتدا باید ایمیل سایتتان را تایید کنید این کار به این شکل انجام میپذیرد همچون مراحل قبلی سایت یک ایمیل که حاوی کد فعال سازی است برای شما ارسال میکند و آن را در بخش مشخص شده قرار دهید.

پس از آن نیاز دارید تا شماره تلفن ثابت مرتبط به کسب و کارتان را ثبت کنید برای این کار دو حالت پیش روی شما است یکی اینکه با همان شماره ای که قصد ثبت آن را دارید با سامانه اینماد تماس بگیرید و دیگری اینکه اپراتور برای شما کد تایید را بخواند و شما آن را ثبت کنید.

پس از آن باید آدرس مرتبط به کسب و کارتان را ثبت نمایید برای اینکار نیاز به کدپستی و آدرس دارید بعد از آنکه آن را ثبت کردید یک ماه وقت دارید تا آدرس کسب و کار را احراز کنید برای اینکار از طریق پست برای شما یک پاکت ارسال میشود که درون آن یک کد وجود دارد و بعدا باید در بخش آدرس آن را وارد نمایید.

 

فرم اطلاعات تماس اینماد

 

6- تعهدنامه سامانه تجارت الکترونیک

پس از طی کردن مراحل بالا حال به بخش تعهدنامه میروید در این بخش میتوانید تعهدنامه سامانه را مطالعه کنید و باید آن را تایید کنید تا بتوانید به مرحله بعد بروید.

 

تعهدنامه سامانه تجارت الکترونیک

 

7- پرداخت تعرفه آخرین مرحله دریافت اینماد

بعد از آنکه مراحل بالا را پشت سر گذاشتید حال باید هزینه اینماد را پرداخت کنید برای ثبت نام اولیه هزینه کمتری از شما گرفته خواهد شد در حال حاضر در سال 1403 این هزینه 50 هزارتومان میباشد.

 

پرداخت تعرفه آخرین مرحله دریافت اینماد

 

8- دسترسی و امکانات

پس از واریز هزینه اینماد حال میتوانید با استفاده از کد اینماد آن را به سایتتان اضافه کنید در نظر داشته باشید در صورتی که اینماد را تازه ثبت نام کردید تا یک روز اینماد بر روی سایتتان ممکن است به شکل یک نقطه بالا بیاید اما پس از گذشت این مدت درست خواهد شد.

 

امکانات سامانه اینماد

 

چگونگی شکایت از فروشگاه های دارای اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی)

در چندین سال قبل برای شکایت از سایت هایی که دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند از طریق سامانه اقدام میکردند اما در حال حاضر برای شکایت باید به سامانه comp.ecsw.ir بروید در این سایت ثبت نام کنید و مراحل آن را جلو ببرید تا بتوانید وارد سامانه شوید. پس از آنکه شکایت خود را ثبت کردید برای پیگیری شکایت خود باید از سامانه اینماد اقدام کنید. که در ادامه آن را به شما توضیح خواهیم داد.

 

پیگیری شکایت در سایت enamad.ir

برای پیگیری شکایت از فروشگاه مورد نظر وارد سایت سامانه تجارت الکترونیک یا همان اینماد با آدرس enamad.ir شوید از منوی بالا شکایت از کسب و کار را انتخاب کنید وارد حسابتان شوید. و از بخش شکایات، شکایت خود را پیگیری کنید.

 

سوالات متداول در خصوص enamad

1- چرا باید اینماد تهیه کنیم؟

برای اتصال به درگاه شما به صورت قانونی نیاز به نماد اعتماد الکترونیک دارید بدون این نماد درگاه به شما تعلق نمیگیرد.

 

2- چگونه استعلام اینماد بگیریم؟

برای اینکار کافی است تا بر روی نماد اینماد در سایت مورد نظر کلیک کنید تا اطلاعات فروشگاه مورد نظر را مشاهده نمایید در صورتی که نماد مورد نظر قابلیت کلیک ندارد بنابراین وارد سامانه اینماد شوید و از بخش مصرف کنندگان > لیست دارندگان اینماد میتوانید استعلام فروشگاه فوق را بگیرید.

 

3- برای شکایت از سایت های فروشگاهی چه کاری باید انجام بدهم؟

برای شکایت از سایت های فروشگاهی باید به سامانه comp.ecsw.ir مراجعه کنید و یا به مراکز جرایم الکترونیکی مراجعه نمایید.

 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا به صورت قدم به قدم دریافت اینماد را به شما آموزش دهیم در صورتی که قصد طراحی سایت در تهران را دارید پیشنهاد میکنیم تا با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

برای اتصال به درگاه شما به صورت قانونی نیاز به نماد اعتماد الکترونیک دارید بدون این نماد درگاه به شما تعلق نمیگیرد.

برای اینکار کافی است تا بر روی نماد اینماد در سایت مورد نظر کلیک کنید تا اطلاعات فروشگاه مورد نظر را مشاهده نمایید در صورتی که نماد مورد نظر قابلیت کلیک ندارد بنابراین وارد سامانه اینماد شوید

برای شکایت از سایت های فروشگاهی باید به سامانه comp.ecsw.ir مراجعه کنید و یا به مراکز جرایم الکترونیکی مراجعه نمایید.
طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پورتال تخصص شرکت طراحی لمون است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید