همه چیز در مورد ایندکسینگ (indexing)

شنبه, 08 اردیبهشت 1403

همه چیز در مورد ایندکسینگ (indexing) - لمون

اولین مرحله برای سئو سایت خوانده شدن سایت برای گوگل است ایندکسینگ (indexing) به صورت خلاصه به معنی خوانده شدن صفحات وب سایت شما توسط گوگل است. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا به شما بگوییم ایندکسینگ چیست و چگونه کار میکند.

 

ایندکسینگ (indexing) چیست؟

خزیدن فرآیند کشفی است که در آن موتورهای جستجو تیمی از روبات ها که به نام خزنده (crawler) یا عنکبوت (spider) را برای یافتن محتوای جدید و به روز می فرستند. محتوا می تواند به هر شکلی باشد می تواند یک صفحه وب، یک تصویر، یک ویدیو، یک فایل PDF و غیره باشد. این محتواها با کمک آدرس آنها یا URL توسط ربات ها کشف میشوند.

Googlebot با خواندن چند صفحه وب شروع به کار می کند و سپس پیوندهای موجود در آن صفحات وب را برای یافتن URL های جدید دنبال می کند. البته برای خوانده شدن سریع تر میتوانید از گوگل سرچ کنسول کمک بگیرید که در مقاله ای جدا به صورت کامل آموزش سرچ کنسول را داده ایم.

 

ایندکسینگ (indexing) چیست؟

 

مراحل ایندکسینگ

موتورهای جستجو از طریق سه عملکرد اصلی کار می کنند:

  1. خزیدن (Crawling): اولین مرحله در ایندکسینگ برای موتور های جستجو خزش میباشد.
  2. خوانده شدن (Indexing): پس از خزش صفحات توسط موتورهای جستجو صفحات خوانده میشوند و پس از صفحات رتبه بندی خواهند شد.
  3. رتبه ‌بندی (Ranking): مرحله آخر رتبه دهی به مطلب مورد نظر یا صفحه در موتورهای جستجو است.

 

مراحل ایندکسینگ

 

بهبود ایندکسینگ و موارد آن

مفهوم بهبود ایندکسینگ این است که شما با ایجاد راهکارهایی میتوانید به موتورهای جستجو کمک کنید تا سریع تر از محتوای صفحه شما آگاه شوند و سریع تر و بهتر صفحات شما را خزش کنند اما این چگونه ممکن است؟

برای بهبود ایندکسینگ در ابتدا باید خزیدن ربات ها را بهبود دهید. پس از بهبود بودجه خزیدن بهتر میشود بودجه خزیدن یعنی میانگین تعداد URL هایی است که ربات های گوگل قبل از خروج در سایت شما می خزد، بنابراین بهینه سازی بودجه خزیدن تضمین می کند که Googlebot صفحات بهتر و مهم تری را خزش کنند.

 

فایل Robots.txt را بسازید

فایل‌ Robots.txt در دایرکتوری ریشه وب ‌سایت‌ها (همچون yourdomain.com/robots.txt) قرار دارند و نشان می‌دهند که موتورهای جستجوی سایت شما کدام بخش‌ها را باید و نباید خزش کنند. این مورد از این رو اهمیت دارد زیرا بعضی از صفحات نباید توسط ربات ها خوانده شوند. ربات های گوگل به سه طریق با فایل Robots.txt رفتار میکنند.

  1. اگر Googlebot نتواند یک فایل robots.txt برای یک سایت پیدا کند، به خزیدن در سایت ادامه می دهد.
  2. اگر Googlebot یک فایل robots.txt برای یک سایت پیدا کند، معمولاً از پیشنهادات فایل پیروی می کند و به خزیدن در سایت ادامه می دهد.
  3. اگر ربات گوگل هنگام تلاش برای دسترسی به فایل robots.txt سایت با خطایی مواجه شود و نتواند تشخیص دهد که آیا این فایل وجود دارد یا نه، سایت را نمی‌خزد.

 

بهبود ایندکسینگ و موارد آن

 

سایت مپ بسازید

نقشه سایت همانطور که از اسمش مشخص است لیستی از URL ها در سایت شما است که خزنده ها می توانند از آنها برای کشف و فهرست بندی محتوای سایت شما استفاده کنند. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای اطمینان از یافتن صفحات با اولویت توسط گوگل، ایجاد سایت مپ و شناسایی آن به سرچ کنسول میباشد. در حالی که ارسال نقشه سایت جایگزین نیاز به ناوبری خوب سایت نمی شود.

 

ارور 404 را از بین ببرید

ارور 404 به معنی پیدا نشدن صفحه است یعنی آدرسی که در سایت به دنبال آن میباشد یا حذف شده و یا آن آدرس را اشتباه وارد کرده اید. ممکن است در زمان محتوا گذاری بر روی سایت صفحه ای را حذف کنید و یا بخواهید یک صفحه را منتقل کنید برای آنکه پس از حذف صفحه با خطا 404 رو به رو نشوید و همچنین موتورهای جستجو هم به این خطا برنخورند باید از ریدایرکت یا تغییر مسیر 301 استفاده کنید.

ریدارکت 301 به این معنی است که صفحه برای همیشه به مکان جدیدی منتقل شده است، بنابراین از هدایت کردن URL ها به صفحات نامرتبط دوری کنید و فقط صفحات مرتبط را بر روی هم ریدارکت بزنید.

نکته: مراقب زنجیره های تغییر مسیر باشید! زنجیره تغییره مسیر به این معنی است که صفحه 1 را به 2 و 2 را به 3 ریدایرکت میزنید زمانی که ریدارکت ها به شکل یک زنجیر در بیایند به آن زنجیر تغییر مسیر میگویند که برای سئو سایت شما خوب نیست این مشکل بیشتر وقت ها بر روی طراحی سایت فروشگاهی به وجود می آورد.

 

ایندکس شدن چیست

 

از تگ کنونیکال استفاده کنید

یکی دیگر از مواردی که میتوانید برای بهبود ایندکسینگ خود استفاده کنید استفاده از تگ کنونیکال میباشد. تگ کنونیکال یک خط کد ضروری در هر صفحه است و به موتورهای جستجو صفحه اصلی را نشان میدهد ممکن است شما دو محتوای نزدیک به هم داشته باشید که یکی از آنها بی کیفیت باشد و نخواهید آن را ریدارکت کنید در این خصوص بهتر است از کنونیکال استفاده کنید.

 

بروزرسانی و محتوا گذاری مکرر

مورد بعدی که بسیار در ایندکسینگ سریع شما مهم است محتوا گذاری به موقع و مستمر میباشد سعی کنید که در روزهای مشخص محتوا بگذارید اینگونه Indexing شما هم بهبود می یابد.

 

ساختار سایت

به صورت خلاصه معماری سایت عبارت است از سازماندهی و لینک دهی محتوا در یک وب سایت برای بهبود کارایی و قابلیت یافتن محتواها توسط کاربران. بهترین معماری اطلاعات به ساختاری گفته میشود که کاربران بتوانند به راحتی به جای جای سایت شما دسترسی داشته باشند.

این مورد از اهمیت بالایی برخوردار میباشد برای آنکه ربات های گوگل بهتر به صفحات شما دسترسی داشته باشند نیاز است تا ساختار بهینه ای داشته باشید در این خصوص قبلا در یک مقاله به صورت مفصل به آن پرداخته ایم برای مطالعه میتوانید به مقاله ساختار سایت یا structured data چیست و بهینه سازی آن مراجعه کنید.

 

ایندکس شدن چیست

 

جمع بندی

در این محتوا سعی کردیم تا همه چیز در مورد ایندکسینگ (indexing) را به شما بگوییم از منطق آن تا بهینه سازی اش در صورتی که قصد طراحی سایت در تهران دارید یا هر نوع طراحی سایتی میتوانید با کارشناسان ما تماس برقرار کنید تا شما را راهنمایی کنند.

طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پورتال تخصص شرکت طراحی لمون است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید