بهترین فرمت عکس برای وب سایت

دوشنبه, 04 دی 1402

بهترین فرمت عکس برای وب سایت چیست؟ - لمون

یکی از تصمیمات مهم در طراحی و بهینه ‌سازی وب‌ سایت ‌ها انتخاب فرمت مناسب برای تصاویر است. فرمت تصویری انتخابی باید متناسب با کیفیت، سرعت بارگذاری و تجربه کاربری باشد. در این مقاله، با بررسی پرکاربردترین فرمت‌های تصاویر و ویژگی‌ های آن‌ها، به شما کمک می‌کنیم تا بهترین انتخاب ممکن برای وب‌ سایت خود داشته باشید.

 

JPG در مقابل PNG کدام بهتر است؟

برای آنکه بدانید از کدام فرمت استفاده کنید بهتر است تا با کاربرد هر یک از فرمت ها آشنا شوید. در ادامه به کاربرد هر یک از فرمت ها خواهیم پرداخت.

 

JPG در مقابل PNG کدام بهتر است؟

 

انواع فرمت‌ های رایج تصاویر وب

1- فرمت JPG چیست؟

نوع فایل JPG (JPEG) به نام سازنده آن، Joint Photographic Experts Group نامگذاری شده است. این نوع تصویر که در اصل برای اشتراک گذاری آسان فایل های عکس ایجاد شده است، می تواند اندازه فایل (فشرده سازی) را کاهش دهد. با اعمال فشرده سازی بر روی عکس، کیفیت آن کاهش می یابد. عکس های فشرده می توانند در وب سایت ها فوق العاده به نظر برسند.

زمان استفاده از فرمت تصویر JPEG

  • فایل‌های JPG معمولاً در این سناریوها استفاده می‌شوند:
  • برای نمایش عکس ها
  • برای ایجاد اندازه فایل های کم حجم تر
  • اگر کیفیت اهمیت کمتری دارد و سرعت سایت در اولویت است، از فایل JPG استفاده کنید.

 

تفاوت بین JPG و JPEG چیست یا آنها یکسان هستند؟

فرمت JPG و JPEG دقیقا یکسان است. در روزهای اولیه ویندوز و داس، پسوند فایل برای آن سیستم عامل ها به سه کاراکتر محدود می شد، بنابراین پسوند JPEG را به JPG کوتاه کردند. با این حال، سیستم عامل های یونیکس و مک آن محدودیت را نداشتند، بنابراین پسوند اصلی JPEG همچنان در آنجا استفاده می شد.

 

تفاوت بین JPG و JPEG چیست یا آنها یکسان هستند؟



2- فرمت PNG چیست؟

PNG مخفف Portable Network Graphics است. فایل های تصویری PNG امکان فشرده سازی در این تصاویر کمتر است. این فرمت مناسب تصاویر با وضوح بالا و تصاویر پیچیده است مانند آیکون ها، نقشه ها و نمونه کار ها و... فایل ‌های PNG همچنین شفافیت را حفظ می‌کنند، یک جزء ضروری ساخت عناصر وب‌ سایت روی هم زمان استفاده از فرمت تصویر PNG است.

فایل‌های PNG معمولاً در شرایط زیر استفاده می‌شوند:

  • برای حفظ جزئیات موجود در تصاویر، تایپوگرافی، هنر خط، نمادها، نمودارها، نمودارها، و روکش‌های متن
  • برای استفاده از تصاویر بدون پس زمینه همچون آیکون
  • برای اطمینان دیدن دقیق رنگ
  • اگر نیاز به وضوح بسیار بالایی دارید یک فایل PNG انتخاب بهتری است.

 

3- فرمت‌ تصویر GIF

GIF ها تصاویر متحرکی هستند که با تکرار خودکار پخش می شوند. در حالی که گیف ها برای ایجاد هیجان و درگیری یا برای ارائه یک روش بصری عالی هستند، از نظر اندازه فایل بسیار بزرگ هستند و بنابراین بارگذاری آنها نسبت به انواع دیگر تصاویر بسیار بیشتر طول می کشد.

مزایا: ایده‌آل برای انیمیشن‌ها و تصاویر ساده با تعداد محدودی رنگ.

معایب: محدودیت در پالت رنگی که باعث کاهش کیفیت در تصاویر پیچیده می ‌شود.

کاربرد: تصاویر کوچک متحرک، آیکون‌ها، یا برای ایجاد حرکت و جذابیت در صفحه‌های وب.

 

4- فرمت WEBP چیست؟

تصاویر WEBP فرمت جدیدتری هستند که اندازه فایل بسیار کوچکتری نسبت به JPG، PNG یا GIF دارند. در ابتدا، همه مرورگر ها یا پلتفرم‌ ها از آاین فرمت پشتیبانی نمی ‌کردند، بنابراین بلافاصله محبوبیت آن‌ ها افزایش پیدا نکرد. با این حال، همه مرورگر های مدرن اکنون مانند وردپرس از WEBP پشتیبانی می کنند، بنابراین استفاده از WEBP احتمالاً به رشد خود ادامه خواهد داد.

مزایا: فرمت نوین با فشرده ‌سازی بهتر که کیفیت را حفظ می ‌کند و اندازه فایل را به حداقل می‌ رساند.

معایب: پشتیبانی محدود در برخی مرورگرها و دستگاه های قدیمی.

کاربرد: جایگزین مناسب برای PNG ,JPEG, و GIF، به خصوص در وب‌ سایت ‌هایی که به دنبال بهینه ‌سازی سرعت صفحات هستند.

 

بهترین فرمت تصویر چیست؟

 

5- فرمت SVG چیست؟

SVG ها فرمت مناسبی برای استفاده به عنوان لگو ها میباشند این فرمت از حجم کمی برخوردا است SVG ها برای لوگوها، انیمیشن ها و تصاویر به خوبی کار می کنند. فقط برای آپلود تصاویر SVG در ابتدا باید سایت قابلیت خواندن آن را داشته باشد به عنوان مثال در طراحی سایت وردپرسی شما نیاز به افزونه دارید تا بتوانید فرمت SVG را آپلود نمایید.

مزایا: مقیاس ‌پذیری بدون از دست دادن کیفیت، اندازه کم فایل، امکان ویرایش با کد‌های CSS و جاوا اسکریپت.

معایب: نامناسب برای تصاویر پیچیده مانند تصاویر واقعی.

کاربرد: تصاویر استایل‌دار، نمودارها، لوگوهای با کیفیت بالا و نیز طراحی‌های وب ریسپانسیو.

 

نحوه تبدیل فرمت های عکس

راه های زیادی برای تبدیل فایل ها از یک فرمت به فرمت دیگر وجود دارد. اکثر برنامه‌های ویرایش تصویر به شما اجازه می‌ دهند یک تصویر را وارد کنید و سپس «ذخیره به‌عنوان» یا «صادر کردن به» فرمت فایل دیگری را انتخاب کنید. علاوه بر این، می توانید بسیاری از خدمات تبدیل آنلاین پیدا کنید که فایل های شما را به صورت رایگان تبدیل می کنند.

 

تبدیل فرمت عکس با فتوشاپ

در ابتدا عکس را داخل فتوشاپ باز کنید حال کلید های ترکیبی ctrl+shift+alt+w را با هم بزنید در بخشی که باز میشود در بخش format فرمت خروجی خود را انتخاب کنید و از فایل خروجی بگیرید.
نکته: پس از خروجی گرفتن عکس، حجم تصویر را کم کنید.

 

مناسب ترین فرمت تصاویر برای وب سایت

 

تبدیل فرمت عکس با وب سایت های آنلاین

راحت ترین کاری که برای تبدیل فرمت عکس در سایت های آنلاین میتوانید انجام دهید این است که داخل گوگل سرچ کنید فرمت اول عکس به انگلیسی به فرمتی که قصد تبدیل به آن را دارید به انگلیسی مثال PNG to JPG پس از سرچ داخل گوگل میتوانید به سایت های آورده شده مراجعه کنید و به سادگی عکس تان را تبدیل نمایید.

 

جمع بندی

هنگام انتخاب فرمت تصویری برای وب‌سایت خود، باید به مواردی مانند حجم فایل، کیفیت تصویر، پشتیبانی مرورگر و نیازهای خاص محتوای وب خود توجه کنید. JPEG برای تصاویر با جزئیات بالا و بدون نیاز به شفافیت، PNG برای حفظ کیفیت و شفافیت، GIF برای انیمیشن، WebP به عنوان جایگزین استانداردهای قدیمی‌تر و SVG برای تصاویری همچون آیکون مناسب هستند. به یاد داشته باشید که انتخاب درست به رشد سایت شما کمک میکند.

برای دریافت مشاوره تخصصی در خصوص طراحی سایت فروشگاهی و طراحی سایت شرکتی کلیک کنید.

طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پورتال تخصص شرکت طراحی لمون است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید