اصول محتوا نویسی چگونه یک مقاله خوب بنویسیم؟

سه شنبه, 04 اردیبهشت 1403

اصول محتوا نویسی چگونه یک مقاله خوب بنویسیم؟ - لمون

نوشتن همیشه یکی از راه های مهم ارتباطی بشر از قدیم تا اکنون میباشد. نوشتن یک مقاله و جذابیت آن دارای اهمیت بالایی است اینکه بتوانید با نوشتن مخاطبان خود را جذب کنید بسیار مهم است به خصوص در دنیای وب سایت ها و سئو سایت این موضوع دو چندان اهمیت دارد.

 

انواع مقالات از نظر نوشتار

مقالات میتوانند بر مبنا هدف از نگارش و نوع نگارششان مدل های محتلفی داشته باشند که هر یک از آن ها برای دسته خاصی از مخاطبان میباشند در ادامه به انواع مقالات خواهیم پرداخت.

 

انواع مقالات از نظر نوشتار

 

مقالات آموزشی

مقالات آموزشی همانطور که از اسمشان مشخص است هدف شان آموزش میباشد. هدف از نگارش این محتوا یاددهی چیزی جدید به مخاطبان است همچنین مخاطبان این محتواها به دنبال یادگیری موضوع مورد نظر میباشند بنابراین بهتر است این مقالات کاملا صریح نوشته شوند و به صورت کامل مخاطبان را راهنمایی کنند نه ناقص حال گاهی ممکن است این راهنمایی به شکل یک نوشته طولانی با توضیحات باشد و یا به صورت تصویری مهم مخاطبان شما میباشند که به دنبال چه چیزی هستند.

 

نظرات شخصی یا تجربیات

نوعی دیگر از مقالات میباشد که نظر شخصی یا تجربیات فرد میباشد که آن را تبدیل به یک مقاله میکند مشابه این نوع را میتوانید در خصوص کتاب هایی ببینید که تجربیات یا نظرات نویسنده در مورد موضوع خاصی است این مقالات هم از ارزش خاص مربوط به خودشان برخوردار هستند.

 

راهنمای قدم به قدم

یکی دیگر از انواع پرطرفدار مقالات، مقالات راهنمای گام به گام یا قدم به قدم میباشد به احتمال زیاد اگر برای کارهای چند مرحله ای همچون ثبت نام در یک سامانه، آموزش یک ابزار آنلاین و یا حل یک مشکل سرچ کرده باشید به این عناوین برخورد کرده اید. این مقالات پتانسیل این را دارند که کاربران را زمان بیشتری به نسبت سایر مقالات بر روی سایت شما نگه دارند البته نوشتن این نوع مقالات به نسبت دیگر مقالات وقت گیر تر میباشد زیرا به یک راهنمای گام به گام به صورت تصویری نیاز دارد.

 

انواع مقاله از نظر نوشتار

 

مقالات خبری

مقالات خبری دسته ای دیگر از مقالات میباشند این نوع از مقالات خبری را به خواننده میدهد مهم ترین نکته در خصوص این نوع مقالات صحت آن و سرعت در آپلود میباشد زیرا یک خبر تا زمانی خواننده دارد که جدید است. بنابراین سرعت در انتشار اخبار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

مقالات مصاحبه ای

این مقالات گفتگو یا مکالمه با افراد علاقه مند یا متخصص در یک زمینه خاص است. این مقالات اغلب شامل نقل قول ها یا نظرات مصاحبه شونده است که دیدگاه های خود و بینش خودش را در اختیار خوانندگان قرار می دهد.

 

نحوه نوشتن مقاله در 9 مرحله اصولی

پیش از هر چیز باید با ساختار یک محتوا آشنا شوید. یک محتوا تشکیل شده از چهار بخش اصلی است.

  1. عنوان
  2. پاراگراف های آغازین (مقدمه یا پیش گفتار)
  3. بحث اصلی (بخش بدنه)
  4. پاراگراف های پایانی (نتیجه گیری)

همانطور که گفتیم یک مقاله از چهار بخش کلی تشکیل شده است اما برای آنکه بتوانید یک مقاله خوب تهیه کنید نیاز دارید تا از یک ساختار استفاده کنید تا بتوانید مقالات بهتری را در زمان سریع تری آماده کنید. در این خصوص میتوانید از ساختار زیر کمک بگیرید.

  1. مخاطبان هدف را بشناسید
  2. انتخاب موضوع مناسب
  3. یک تیتر جذاب بنویسید
  4. مسلط به محتوای نوشته شده باشید
  5. پیچش کاربر پسند ایجاد کنید
  6. یک طرح کلی در ذهن داشته باشید
  7. یک مقدمه بنویسید
  8. بخش بدنه را بنویسید
  9. نتیجه گیری را بنویسید

 

نحوه نوشتن مقاله در 9 مرحله اصولی

 

1. چگونه مخاطبان هدف خود را شناسایی کنیم؟

مخاطب هدف به شخص یا گروهی گفته می شود که برای آن مطلب می نویسید. جمله ای معروف در این خصوص وجود دارد که میگوید اگر برای همه مینوسید پس برای هیچ کسی نمی نویسید. شما باید بدانید که برای چه کسی یا چه کسانی محتوا میگذارید تا مطمئن شوید که پیام خود را به طور مؤثر به مخاطب منتقل می کنید.

درک مخاطبان هدف از این روی مهم است تا بتوانید هم به آنان کمک کنید هم در کنار کمک و یا اطلاع رسانی که به آنان میکنید بتوانید خدمات یا محصولات خود را معرفی کنید. با تمرکز بر مخاطبان هدف خود، محتوای شما مستقیماً با آنها ارتباط برقرار می کند، این ارتباط به شما کمک میکند تا تعامل را افزایش دهید تا بتوانید با آنان ارتباط بگیرید که به هر روی این موضوع برای برندینگ و سئو سایت شما بسیار مفید میباشد.

 

2. نحوه انتخاب موضوع

قبل از آنکه بخواهید نوشتن را شروع کنید نیاز دارید تا موضوعی انتخاب کنید برای آنکه بدانید چه چیزی بنویسید یا آنکه نوشتار چه ساختاری داشته باشد. به قول معروف سنگ بنیاد یک نوشته موضوع آن میباشد و همه چیز حول محور آن میگردد.

برای انتخاب موضوع به موضوع سایت خود نگاه کنید سعی کنید موضوعاتی که نزدیک به عنوان سایت شما است را انتخاب کنید به عنوان مثال اگر طراحی سایت فروشگاهی ابزار انجام داده اید سعی کنید که در خصوص موضوعات مرتبط با آن بنویسید به عنوان مثال ابزارهای مختلف را معرفی کنید یا حل مشکلات فنی را بگذارید و یا از این قبیل موضوعات بنابراین این موضوع را از یاد نبرید که برای انتخاب موضوع مقاله به دنبال موضوعات مشابه با سایتتان باشید.

 

3. چگونه تیتر بنویسیم

بعد از آنکه موضوع محتوا را انتخاب کردید حال باید یک تیتر بنویسید به اصطلاح به تیتری که مخاطبین داخل گوگل پس از سرچ کلمه ای میبینند متاتایتل میگویند. نوشتن یک تیتر خوب تا حد بسیار زیادی میتواند بر نرخ کلیک شما تاثیر بگذارد.

سعی کنید در تیتری که مینویسید به صورت مستقیم و ساده منظورتان را بیان کنید پیچاندن موضوع و یا قابل فهم نبودن تیتر نرخ کلیک شما را کاهش میدهد. همچنین سعی کنید در تیتر خود کلماتی قرار دهید تا توجه را بیشتر جلب کند به عنوان مثال در مقالات راهنمای کلمات راهنمای قدم به قدم یا راهنما جامع میتواند برای مخاطبان جذاب باشد و یا در سایت های فروشگاهی کلمات ارزان ترین یا بهترین کیفیت میتواند مورد توجه قرار گیرند.

 

نحوه مقاله نویسی

 

4. مسلط به محتوا نوشته شده باشید

مورد بعدی که از فرق بین یک محتوا خوب یا یک محتوای سطحی را نمایان میکند تسلط نویسنده بر نوشته است اما این مفهوم یعنی چه؟ یک نویسنده بهتر است بر موضوعی که آن را مینوسید مسلط باشد اگر که نویسنده در خصوص موضوع مورد نظر هیچی نداند مجبور است یک محتوای سطحی تولید کند و یک محتوای سطحی مقاله ای نیست که خواننده بخواهد برایش وقت بگذارد و آن را تا انتها بخواند بنابراین بهتر است پیش از دست به قلم شدن نویسنده در خصوص موضوع مورد نظر اطلاعاتی داشته باشد.

 

5. پیچش کاربر پسند داشته باشید

زمانی که شما شروع به نوشتن یک محتوا میکنید یک نقطه شروع دارید که از مقدمه شروع میشود و به یک نتیجه گیری یا یک جمع بندی ختم میشود. حال در این مسیر تیتر دیگر تیترهایی هم نوشته میشوند بهتر است در بدنه محتوا پیچش هایی داشته باشید تا مخاطب ترغیب به خواندن محتوا تا انتها شود یک پیچش خوب میتواند زمان حضور کاربران را در سایت شما افزایش دهد پیشنهاد میکنیم در خصوص افزایش زمان حضور کاربر مقاله افزایش زمان باقی ماندن کاربر بر روی سایت با سه تکنیک ساده را بخوانید.

 

6. چگونه یک طرح کلی بنویسیم

طرح کلی مقاله ساختاری است که روند نوشتن شما را هدایت می کند و کمک می کند که مقاله شما متمرکز و ساختارمند باقی می ماند. هنگامی که شروع به استفاده از طرح کلی کنید، خواهید دید که نوشتن مقاله بسیار آسان تر می شود.

زمانی که طرح کلی داشته باشید میدانید که در خصوص چه عناوینی صحبت خواهید کرد به همین علت نوشته شما منسجم تر میشود.

 


7. نحوه نوشتن مقدمه

مقدمه اولین بخشی است که خواننده آن را مطالعه میکند و لحن مسیر کل مقاله را تعیین می کند. مقدمه فرصتی برای شماست تا خوانندگان را جذب کنید و درک درستی از موضوع مقاله شما به آنها ارائه دهید.

با یک جمله آغازین قانع کننده شروع کنید که توجه را جلب می کند و جرقه کنجکاوی را برمی انگیزد. به عنوان مثال میتوانید با یک پرسش یا یک طرح نیاز شروع کنید. سپس، کمی اطلاعات از محتوا و مسر آن ارائه دهید تا زمینه را برای موضوع خود فراهم کنید. یک متن مقدمه میتواند از 2 خط تا 6 خط متغیر باشد اما در کل سعی کنید که زیاد مقدمه را طولانی نکنید یک مقدمه طولانی مخاطب را خسته میکند.

 

یک مقاله اصولی

 

8. نحوه نوشتن قسمت بدنه

هنگام نگارش مقاله خود، مهم است که آن را به بخش ها یا پاراگراف هایی که به خوبی سازماندهی شده اند تقسیم کنید. با استفاده از عناوین فرعی، می‌توانید متن را تجزیه کنید و نقشه راه روشنی را در اختیار خوانندگان قرار دهید و به این ترتیب درک محتوا برای آنها آسان‌ تر میشود.

یکی از نکات مهمی که آن را باید در نوشتار رعایت کنید این است که توضیحات زیر عنوان ها نه خیلی طولانی باشد نه خیلی کوتاه سعی کنید زیر یک عنوان تقریبا 200 کلمه نهایت 250 کلمه بنویسید همچنین سعی کنید در بین متن و یا زیر، زیر عنوان ها از تصاویر برای جذابیت متن استفاده کنید.

 

9. چگونه نتیجه گیری بنویسیم

نتیجه گیری باید کوتاه باشد و به خواننده احساس نهایی بودن را بدهد. اطمینان حاصل کنید که خواننده را در مورد اطلاعات ارائه شده یا موضع خود در مورد یک موضوع خاص سردرگم نمی کنید.

خلاصه کردن کل مقاله به خواننده کمک می کند تا لیست نکات را به خاطر بسپارد. همچنین نتیجه گیری محل خوبی برای تبلیغات سایت شما میباشد زیرا خواننده ای که تا انتها یک مطلب را خوانده است به معنی علاقه مندی او نسبت به محتوا است.

 

جمع بندی

در این محتوا سعی کردیم تا اصول نوشتن مقاله را به شما یاد دهیم یک مقاله خوب از اهمیت زیادی برخوردار است عمده ترافیک یک سایت و عمده سئوی یک سایت بر روی مقالات انجام میشود به همین علت داشتن محتوا اصولی بسیار اهمیت دارد در صورتی که قصد طراحی سایت در تهران را دارید برای مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پورتال تخصص شرکت طراحی لمون است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید