فریم ورک ری اکت (React)

یکشنبه, 19 فروردین 1403

همه چیز در مورد فریم ورک ری اکت (React) - لمون

در سال های اخیر جاوااسکریپت به شدت محبوب شده و استفاده از این زبان برنامه نویسی بین برنامه نویسان رونق گرفته است. به طبع استفاده از فریم ورک های این زبان برنامه نویسی هم برای طراحی سایت اختصاصی افزایش یافته است. در حال حاضر فریم ورک ری اکت جزو محبوب ترین فریم ورک ها در زمینه طراحی رابط کاربری میباشد با ما همراه باشید تا این فریم ورک را زیر ذره بین ببریم.

 

تاریخچه مختصری از React.js

در سال 2011، فیس بوک کاربران زیادی را در بین شبکه های اجتماعی داشت به همین علت با چالش های گوناگونی رو به رو بود. فیس بوک قصد داشت تا با ایجاد یک رابط کاربری پویاتر و پاسخگوتر که سریع و کارآمدتر نسبت به قبل باشد، تجربه کاربری بهتری را به کاربران ارائه دهد.
جردن واک، یکی از مهندسان فیس بوک، React را برای انجام این کار ایجاد کرد. پس از موفقیت ری اکت برای فیسبوک این فریم ورک به صورت عمومی منتشر شد تا همگان بتوانند از آن استفاده کنند.

 

تاریخچه مختصری از React.js

 

ری اکت چیست؟

به طور خلاصه و صریح بخواهیم بگوییم ری‌ اکت یک فریم ورک جاوااسکریپت برای ساخت رابط کاربری (بخشی که کاربر با آن کار میکند یا به اصطلاح فرانت اند) است که توسط شرکت فیس‌ بوک (Facebook) توسعه یافته و در دسترس عموم قرار گرفته است. این فریم ‌ورک امکان ساخت رابط‌ های کاربری پویا و با استفاده از کامپوننت‌ها را برای استفاده کنندگانش فراهم می‌ کند.

 

ویژگی ‌های اصلی (React)

کامپوننت ‌ها: ری ‌اکت از مفهوم کامپوننت‌ها استفاده میکند این مفهوم به شما کمک میکند تا کدها را به صورت بخش بندی شده یا به عبرتی دیگر تقسیم بندی شده استفاده کنید به همین علت امکان استفاده دوباره از کدها را برای شما فراهم میکند.

واکنش‌پذیری (Responsiveness): از دیگر ویژگی هایی که در ری اکت مهم است ریسپانسیو یا واکنش پذیری است به عبارتی دیگر کمک میکند تا سایت طراحی شده شما در دستگاه های مختلف به خوبی باز نمایش داده شود پیشنهاد میکنیم در خصوص ریسپانسیو مقاله عوامل اثر گذار بر ریسپانسیو را مطالعه فرمایید.

توسعه متقابل (Cross-platform Development): ری اکت این امکان را برای شما به ارمغان می آورد تا بتوانید به کمک آن سایت، اپکیشن های اندروید و IOS را طراحی کنید.

محیط توسعه (Developer Environment): React از ابزارها و محیط ‌های توسعه‌ دهنده‌ای مانند Create React App و Next.js برای تسهیل در توسعه برنامه‌ها استفاده می‌ کند.

 

ویژگی ‌های اصلی (React)

 

مزایای ری اکت و کاربرد آن

کارایی بالا: ری‌اکت به عنوان یکی از فریم ‌ورک‌های کارآمد و با کارایی بالا در توسعه برنامه‌های وب شناخته می‌شود.

کامپوننت‌های قابل استفاده مجدد: استفاده از کامپوننت‌ها به شما اجازه می‌دهد که قسمت‌های مختلفی از رابط کاربری را باز استفاده کنید و زمان و هزینه توسعه را کاهش دهید.

سرعت بالا در بارگذاری: اگر که کلمه بهینه سازی سایت یا سئو به گوشتان خورده باشد به احتمال زیاد میدانید که تا چه اندازه سرعت سایت در سئو مهم است یکی از مزایایی که ری اکت برای شما به ارمغان می آورد سرعت بالا در باگذاری صفحات میباشد.

کاهش حجم کد: React به علت قابلیت هایی که دارد موجب میشود تا حجم کد کمتر شود و در نتیجه بر روی سرعت سایت و زمان طراحی سایت هم تاثیر میگذارد به عنوان مثال طراحی سایت فروشگاهی با ری اکت سریع تر از طراحی سایت فروشگاهی با دیگر روش ها است.

 

مزایای ری اکت و کاربرد آن

 

React چگونه کار میکند؟

زمانی که شما بر یک URL را در مرورگر وب خود مینوسید و سرچ میکنید پس از آن مرورگر شما درخواستی برای آن صفحه وب ارسال می کند که مرورگر شما آن را ارائه می کند. اگر روی لینکی در آن صفحه وب کلیک کنید تا به صفحه دیگری در وب سایت بروید، یک درخواست جدید برای دریافت اطلاعات صفحه جدید به سرور ارسال می شود.

این الگوی بارگذاری رفت و برگشت بین مرورگر شما (کاربر) و سرور برای هر صفحه یا منبع جدیدی که سعی می کنید در یک وب سایت به آن دسترسی پیدا کنید ادامه می یابد.

این رویکرد معمولی برای بارگذاری وب سایت ها به خوبی کار می کند، اما زمانی که کاربران زیاد باشند یا صفحات شما زیاد باشند آنگاه سایت به مشکل بر خواهد خورد.

React این کلیشه و ارتباط ارسال و دریافت را میشکند و موجب میشود تا یک صفحه به سرعت هر چه تمام تر بارگذاری شود سایت هایی که با ری اکت طراحی میشوند چیزی شبیه به اپیکیشن های موبایل میباشند زمانی که داخل یک اپیکیشن کلیک میکنید به سرعت باز میشوند.

این الگو به عنوان مسیریابی سمت سرویس گیرنده شناخته می شود زیرا مشتری مجبور نیست هر بار که کاربر درخواست جدیدی می دهد صفحه وب کامل را بارگیری مجدد کند تا صفحه جدیدی دریافت کند. در عوض، React درخواست را قطع می‌کند و فقط بخش‌هایی را که نیاز به تغییر دارند واکشی می‌کند و بدون نیاز به بارگذاری مجدد کامل صفحه، تغییر می‌دهد. این رویکرد منجر به عملکرد بهتر و تجربه کاربری پویاتر می شود.

 

React چگونه کار میکند؟

 

مثال های موفقی از ری اکت

در خصوص مثال های موفق در مورد React میتوان در زمینه سایت های ایرانی به دیجیکالا، ترب، دیوار و ... اشاره کرد در خصوص سایت های موفق خارجی میتوان به Reddit، Uber، Airbnb، New York Times، SoundCloud، Discord، WhatsApp Web و ... اشاره کرد.

 

نتیجه‌ گیری

ری‌اکت یکی از پرکاربردترین و محبوب ‌ترین فریم ‌ورک‌های جاوااسکریپت برای توسعه وب و برنامه‌ نویسی رابط کاربری است. با ویژگی‌هایی مانند کامپوننت‌ها، واکنش‌پذیری و قابلیت توسعه متقابل، این فریم‌ورک توانسته است جایگاه قابل توجهی در صنعت توسعه وب به دست آورد.

 

طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پورتال تخصص شرکت طراحی لمون است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید