فیگما چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد

دوشنبه, 23 بهمن 1402

فیگما چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد؟ - لمون

فیگما یک ابزار طراحی و همکاری آنلاین است که برای توسعه و مدیریت طرح‌های UI/UX (طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری) به کار می ‌رود. این ابزار به طراحان اجازه می ‌دهد تا طرح‌ های خود را ایجاد و به اشتراک بگذارند و با همکاران خود در پروژه‌های مختلف هماهنگ شوند. این ابزار به طراحان این قابلیت را میدهد تا طرح های خود را سریع تر طراحی کنند و بتوانند راحت تر آن را آزمایش نمایند تا به نتیجه بهتری دست یابند.

 

فیگما دقیقا چیست؟

آیا تا به حال شده است تا به دنبال ایده ای برای یک استایل، مدل مو، طراحی سایت و یا هر ایده ای چه در این زمینه و یا چه در زمینه های دیگری باشید؟ در این شرایط به احتمال زیاد شما وارد پینترست میشوید و با دیدن عکس های آن ایده میگیرد. فیگما جزو یکی از ابزارهایی است که به شما قابلیت ساختن، به اشتراک گذاری و تست طراحی سایت را میدهد این ابزار جزو یکی از محبوب ترین ابزار ها در زمینه طراحی و مدیریت اپیکیشن و یا سایت میباشد. این ابزار قابلیت آن را ایجاد مینماید تا یک تیم طراحی سایت شرکتی بتوانند به طور همزمان بر روی یک پروژه کار کنند و یا از مراحل آن آگاه شوند.

 

فیگما چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد

 

چه زمانی نیاز به استفاده از FIGMA است؟

اگر میخواهید پروژه هایتان سریع تر اجرا شود اگر نیاز به مشارکت نظر کارفرما بر روی پروژه به صورت همزمان دارید اگر که برای جلو بردن پروژه نیاز به ایده دارید و یا قصد دارید تا پروژه تان مدیریت بهتری داشته باشد یا حتی میخواهید در بین تیم خود هماهنگی خوبی را ایجاد نمایید همه و همه این موارد علتی برای استفاده از فیگما میباشد.

 

کاربرد های فیگما

همانطور که در بالا گفتیم فیگما قابلیت های زیادی را در یک طراحی سایت فروشگاهی یا طراحی اپیکیشن برای شما به ارمغان می آورد. در ادامه به صورت مفصل تری به کاربردهای FIGMA خواهیم پرداخت.

 

1. طراحی و توسعه وب و موبایل

فیگما این قابلیت را برای طراحان فراهم میکند تا به راحتی طرح ‌های خود را ایجاد و توسعه دهند. این ابزار امکانات زیادی برای طراحی و ارتقاء رابط کاربری فراهم می ‌کند. همچنین این ابزار موجب میشود تا طراحان بتوانند طراحی خود را مقایسه کنند و بهبود دهند اگر که شما طراح باشید میدانید که این مورد چقدر در پیش برد پروژه برای شما حائز اهمیت میباشد.

 

کاربرد های فیگما

 

2. همکاری و مدیریت پروژه

فیگما به گروه‌ های ساخت سایت کمک می ‌کند تا به صورت همزمان بر روی یک طرح کار کنند و تغییرات را زیر نظر داشته باشند. به همین علت یک طرح اصولی تر میشود به عنوان مثال در یک طرح خود شخص طراح سایت یا توسعه دهنده آن میتواند به صورت مستقیم نظر دهد تا طراح، طرح بتواند از نظرات و تجربه او هم استفاده کند. همچنین در کنار آن این ابزار قابلیت‌هایی برای مدیریت و ردیابی پیشرفت پروژه‌ها را فراهم می‌کند. به همین علت یک مدیر پروژه میتواند به صورت مستقیم بر روی فرآیند طراحی و پیشرفت پروژه نظارت کند.

 

3. آزمون و ارزیابی UX یا تجربه کاربری

با کمک فیگما، میتوانید تجربه کاربری را بهبود بدهید شاید برایتان سوال شود چگونه؟ در پرسش به این سوال باید بگوییم پیش از هر چیز بپرسید تجربه کاربری چیست؟ تجربه کاربری یعنی تجربه ای که یک کاربر از سایت شما به هنگام استفاده دارد حال فرض کنید شما میتوانید طرح های خود را به راحتی تست و ارزیابی کنید میتوانید طرح خود را به اشتراک بگذارید تا کاربران به آن بازخورد دهند به عبارتی دیگر شما میتوانید UX سایت را پیش از آنکه پروژه اجرا گردد تست و ارزیابی نمایید و آن را بهبود ببخشید.

 

مزایا فیگما (figma)

خب تا به الان با کاربرد های فیگما آشنا شدید و متوجه شده اید که این ابزار برای طراحان چقدر میتواند کاربردی باشد حال قصد داریم تا به مزایا آن بپردازیم.

 

مزایا فیگما (figma)

 

1. سهولت در استفاده

یکی از موارد مهم برای هر نرم افزار یا ابزار این است که تا چه اندازه رابط کاربری آن آسان و راحت میباشد در این زمینه فیگما ابزاری کاربرپسند و نسبت به امکاناتی که در اختیار شما قرار میدهد استفاده از آن راحت میباشد این ابزار به کاربران امکان می ‌دهد به راحتی طرح‌های خود را ایجاد و مدیریت کنند.

 

2. همکاری آنلاین

از آنجایی که این ابزار، یک ابزار آنلاین و تحت وب میباشد به همین علت مزایای خوبی را در این حالت در اختیار شما قرار میدهد به عنوان مثال شما نیاز به بروزرسانی نخواهید داشت و همچنین میتوانید از هر سیستمی که یک مرورگر دارد بتوانید از این ابزار استفاده نمایید. همچنین این ابزار به گروه ‌های کاری امکان همکاری آنلاین بر روی یک طرح را می ‌دهد و از تداخل در کارها جلوگیری می ‌کند.

 

3. قابلیت تست و ارزیابی

یکی دیگر از مزایای این ابزار این است که با استفاده از فیگما می‌ توانید طرح‌ های خود را تست کنید و بهبود های لازم را اعمال کنید. فیگما به طراحان این امکان را می‌ دهد تا طرح‌ های خود را برای تست و ارزیابی تجربه کاربری به صورت مستقیم در ابزار ارائه کنند.

 

چه زمانی نیاز به استفاده از FIGMA است؟

 

4. بروزرسانی و پشتیبانی مناسب

اگر با ابزار ها و یا نرم افزار ها در زمینه طراحی یا هر زمینه ای کار کرده باشید میدانید که یکی از موارد مهم در استفاده از این ابزارها بروزرسانی های آن میباشد نرم افزار و یا ابزاری که آپدیت مداوم میشود اغلب برای استفاده بهتر میباشند زیرا این ابزار ها سعی میکنند تا رضایت مخاطبان بیشتری را جلب نمایند و در این خصوص خود را پیشرفت میدهند.

 

5. بهره مندی از ابزار های مختلف

یکی دیگر از مزایای بسیار عالی فیگما استفاده از ابزار هایی است که در اختیار شما قرار میدهد همچون Drag and Drop، Grids، فلکس و ... اگر که میخواهید در مورد ساختار فلکس و گیرید بیشتر بدانید پیشنهاد میکنیم تا مقاله ساختار گرید یا فلکس باکس را مطالعه نمایید.

 

فیگما چیست

 

6. رایگان بودن

فیگما تقریبا رایگان میباشد افرادی که قصد دارند به صورت فردی از آن استفاده کنند نیاز به خریداری نسخه پولی آن ندارند اما افرادی که قصد دارند به صورت شرکتی از آن استفاده کننده ممکن است در این زمینه به مشکل بخورند زیرا در حالت رایگان میتوانید تا 3 کاربر را به پروژه اضافه کنید و همچنین نهایت 3 پروژه داشته باشید.

 

7. سیستم طراحی ریسپانسیو

یکی دیگر از قابلیت های عالی در خصوص فیگما این است که به شما قابلیت طراحی ریسپانسیو را میدهد یعنی میتوانید همزمان هم طراحی حالت موبایل را انجام دهید هم حالت دسکتاپ را و همچنین در انواع دیوایس های مختلف که همین مورد موجب افزایش سرعت کار میگردد پیشنهاد میکنیم تا در خصوص ریسپانسیو سایت مقاله عوامل اثرگذار بر طراحی ریسپانسیو را مطالعه نمایید.

 

فیگما

 

8. تسهیل مدیریت پروژه

فرض کنید شما به عنوان یک مدیر پروژه همزمان با چهار قرار داد طراحی مواجه هستید همچنین درگیری های کاری دیگری هم دارید و نمیتوانید پروژه ها را هر روز به طور مستقیل از طراح پیگری کنید اما به کمک فیگما به راحتی میتوانید تمامی پروژه های طراحی را به صورت مستقیم و روزانه چک کنید و از روند پیشرفت آن به آسانی مطلع گردید. این ابزار قابلیت‌هایی برای مدیریت و ردیابی پیشرفت پروژه‌ها، اضافه کردن توضیحات و نظرات، ایجاد وظایف و تقسیم کار را فراهم می ‌کند.

 

محبوب ترین ابزار های figma

  • ابزار یا Tools: وارد بخش ابزار شوید برای شما زیر منویی شامل کشیدن اشکال، خط صاف، برش، انتقال، مداد، حرکت و ... میشود.
  • Layers یا لایه ها: در این بخش همچون فوتوشاپ میتوانید به لایه ها دسترسی داشته باشید و یا به همان لایه اولیه دست یابید.
  • ابزار Pen و Blend: با Pen میتوانید خطوط رسم کنید همچون پینت یا فتوشاپ و با Blend میتوانید رنگ ها و یا اشکال هندسی را با هم دیگر یکی کنید.
  • متن: در بخش متن هم همچون فتوشاپ میتوانید بر روی طرح خود متنی بگذارید و یا بنویسید.

البته باید بدانید که ابزار فیگما همچون فتوشاپ بسیار گسترده است و با یک مقاله نمیتوان صرفا بخش های مختلف آن را توضیح داد در این مقاله فقط بر روی مزایا و کاربرد های آن تمرکز شده بود.

 

محبوب ترین ابزار های figma

 

جمع بندی

فیگما به عنوان یکی از ابزارهای مورد علاقه طراحان UI/UX و توسعه‌ دهندگان وب و موبایل، نقش بسیار مهمی در فرآیند طراحی و همکاری دارد. این ابزار با امکانات و قابلیت‌های منحصر به فرد خود، به تیم‌های طراحی کمک می‌کند تا به طراحی‌های بیشتری دست یابند و تجربه کاربری بهتری را ارائه دهند. با ویژگی‌های کاربردی و قابلیت‌های هماهنگی و مدیریت، فیگما به طراحان و توسعه‌ دهندگان کمک می‌ کند تا طرح‌های خود را بهبود دهند و سرعت کار را بالاتر ببرند. چنانچه برای طراحی سایت در تهران نیاز به مشاوره دارید با ما تماس بگیرید.

طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پورتال تخصص شرکت طراحی لمون است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید