ساختار گرید (Grid) یا فلکس باکس (Flexbox)

یکشنبه, 09 مهر 1402

بررسی جامع ساختار گرید و فلکس باکس + تفاوت ها - لمون

اگر که شما یک طراح سایت باشید به احتمال زیاد اسم ساختار گرید و فلکس باکس حتما به گوشتان خورده است این دو ساختار سی اس اس میباشند که در طراحی بسیار کاربردی هستند در ادامه با ما همراه باشید تا این دو ساختار را به طور کامل بررسی نماییم.

 

گرید (Grid) یا فلکس باکس (Flexbox) کدام یک بهتر است؟

زمانی که در خصوص ساختار های کد نویسی صحبت میکنیم نمیتوانیم بگوییم که کدام یک بهتر است برای آنکه بدانید کدام ساختار را باید کجا پیاده کنید باید به طرحی که قصد پیاده سازی آن را دارید توجه نمایید. در نتیجه پیش از آنکه بخواهید بین این دو ساختار انتخاب نمایید باید به طرح خود توجه نمایید. در ادامه به تفاوت های دو ساختار خواهیم پرداخت تا بدانید هر یک برای کجا مناسب است. جالب است بدانید که از این دو ساختار در طراحی سایت فروشگاهی بسیار استفاده میشود.

 

تفاوت های گرید (Grid) و فلکس باکس (Flexbox)

1. تفاوت در مفهوم و استفاده اصلی

گرید یا شبکه به گونه ای یک سیستم دو بعدی است و به شما قابلیت کنترل بهتر سطر و ستون را میدهد برای درک بهتر این موضوع به عکس زیر نگاه کنید.
فلکس باکس، فلکس یک سیستم یک بعدی و یک خطی است و به شما امکان کنترل بهتر عناصر داخل یک سطر و ستون را میدهد. بنابراین اگر که قصد اجرای یک طرح را دارید که اجزای آن در یک ستون پشت هم و یا در یک سطر پشت هم هستند بهتر است از این ساختار استفاده نمایید.

 

تفاوت های گرید (Grid) و فلکس باکس (Flexbox)

 

2. کنترل بر روی عناصر

شبکه یا Grid: کنترل بیشتری بر روی عناصر و انتخاب دقیق سطرها و ستون ‌ها دارد.
فلکس‌باکس (Flexbox) : بهترین کنترل بر روی عناصر را در یک خط فراهم می ‌کند.

 

3. تنظیم فضاها و تناسبات

شبکه :امکان تعیین دقیق اندازه، فضاها و تناسبات بین عناصر دارد و قابلیت های بیشتری در خصوص تنظیم تناسب بین فضا ها به شما ارائه خواهد داد.
فلکس ‌باکس: کنترل کمتری بر روی اندازه و تناسبات دارد و بیشتر برای تنظیم فضا ها و ترتیب عناصر استفاده می ‌شود البته ساختار فلکس قابلیت های بیشتری در خصوص تنظیم عناصر یک سطری و یک ستونی را در اختیار شما میگذارد.

 

4. پشتیبانی از مرورگرها

فلکس چه گرید هر دو در مرورگر ها پشتیبانی میشوند و مشکلی در نمایش دادن ساختار آن ها در مرورگر ها وجود ندارد.

 

5. مناسبت در موارد کاربردی مختلف

Grid: برای طراحی صفحات وب کامل با چندین قسمت و ساختار پیچیده مناسب است.
Flexbox: برای ساختارهای ساده ‌تر و مدیریت بهتر ترتیب و فضاهای یک بعدی مناسب ‌تر است.

 

ساختار گرید

 

6. ارتباط با اجزا دیگر

شبکه توانایی خوبی برای ترکیب با اجزا دیگر در چیدمان‌های پیچیده دارد.
فلکس‌باکس برای چیدمان و انطباق آسان‌تر با اجزا در یک خط بسیار مناسب است.

 

7. تطابق با اندازه‌های مختلف صفحه و محیط ‌های مختلف

شبکه : امکانات خوبی برای تطبیق با اندازه‌ های مختلف صفحه دارد و در چندین محیط کاربری مورد استفاده قرار می ‌گیرد.
فلکس‌باکس: نیز توانایی تطبیق خوبی دارد اما به خصوص برای موارد ساده ‌تر و یک بعدی استفاده مناسب ‌تر است.
در کل هر دو ساختار از نظر ریسپانسیو مناسب هستند و مشکلی در این خصوص ندارید در صورتی که در خصوص طراحی ریسپانسیو اطلاعی ندارید میتوانید به مقاله عوامل اثر گذار بر طراحی ریسپانسیو مراجعه نمایید و آن را مطالعه نمایید.

 

8. حجم کد مورد نیاز و رندر شدن آن

یک از بخش های بسیار مهم در طراحی سایت، سرعت بارگذاری صفحه است که یکی از عواملی که به صورت مستقیم در این خصوص تاثیر میگذارد میزان کد های استفاده شده در طراحی و اصولی پیاده شدن آن میباشد به عنوان مثال ساختار های تو در تو زمان بارگذاری صفحه را بیشتر مینمایند.
ساختار گرید قابلیت اجرای چیدمان های پیچیده و تو در تو را دارد و همچنین به طبع کد بیشتری برای پیاده سازی آن نیاز است و در کنار آن زمان بارگذاری را بیشتر مینماید اما این نکته را باید به خاطر داشت در صورتی که قصد دارید در طراحی سایت از عناصر تو در تو با سایز و اندازه های مختلف استفاده کنید بهتر است از ساختار گرید استفاده نمایید زیرا برای طراحی عناصر تو در تو به نسبت رقبا کلاسیک خود بهتر و بهینه تر است.
در خصوص ساختار فلکس باید گفت که توانایی پیاده سازی ساختار های ساده تا متوسط را دارد اگر که قصد ندارید از ساختار های تو در تو استفاده نمایید بهتر است از فلکس استفاده نمایید تا کد های کمتری بزنید و سرعت بارگذاری صفحه را زیاد بالا نبرید.

 

ساختار فلکس باکس

 

9. مناسب برای چیدمان‌های افقی و عمودی

گرید قابلیت استفاده به صورت ترکیبی چیدمان های افقی و عمودی را با یک دیگر دارد اما فلکس برای چیدمان سطری یا ستونی مناسب است یعنی نمیتوان این دو ساختار را در کنار هم اجرا نمود. یا به عبارتی دیگر معمولاً برای یک سطح یا یک لایه از ساختار Flex استفاده می ‌شود و تمرکز بیشتری بر روی انعطاف‌ پذیری در یک خط دارد.



گرید و فلکس در المنتور کدام برای طراحی مناسب تر است؟

جدیدا المنتور قابلیت طراحی با فلکس و گرید را هم به امکانات خود اضافه کرده است به همین علت باید بدانید که کدام ساختار را پیاده کنید بهتر است همانطور که در بالا گفتیم اگر که قصد پیاده سازی سطر و ستون را با هم دارید و یا قصد استفاده از عناصر تو در تو را دارید بهتر است از گرید و استفاده نمایید و در صورتی که قصد دارید تا ساختار های یک خطی پیاده نمایید بهتر است از فلکس استفاده کنید در نظر داشته باشید که وردپرس و المنتور از آنجایی که ساختار سنگین تری نسبت به وب سایت های کدنویسی اختصاصی دارند به همین خاطر رعایت نکات گفته شده دو چندان مهم است.

 

گرید و فلکس در المنتور کدام برای طراحی مناسب تر است؟

 

جمع بندی

با توجه به این موارد، هر دو تکنیک Grid و Flexbox ویژگی‌های منحصر به فردی دارند و بستگی به نوع پروژه و اهداف طراحی، ممکن است یکی از آن‌ها مناسب ‌تر باشد. انتخاب درست بین این دو تکنیک و همچنین ترکیب آنها می‌تواند به بهترین طراحی و چیدمان در وب ‌سایت‌ها و برنامه‌های وب کمک کند.

در کل، اگر نیاز به یک چیدمان دو بعدی با سطرها و ستون‌ ها دارید، Grid را انتخاب کنید. اما اگر تمرکز بر چیدمان یک بعدی با امکانات کنترل بیشتر بر روی عناصر است، فلکس‌ باکس را بررسی انتخاب نمایید. همچنین، معمولاً از ترکیب این دو تکنیک در طراحی وب استفاده می‌ شود تا چیدمان ‌های پیچیده ‌تر و کامل ‌تری ایجاد شود.

طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پورتال تخصص شرکت طراحی لمون است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید