نام دامنه چیست و چرا به آن نیاز داریم

چهارشنبه, 06 دی 1402

نام دامنه چیست و چرا به آن نیاز داریم؟ - لمون

پیدا کردن نام دامنه موردی است که باید با جدیت زیادی به آن پرداخت. مانند خانه شما، باید با دقت و با این ذهنیت انتخاب شود که مشتریان به طور مداوم با کسب و کار شما در ارتباط اند. با انتخاب درست بهترین شانس موفقیت را به وب سایت خود می دهید. البته باید توجه داشت که در یک  طراحی سایت موارد زیادی همچون تجربه کاربری یا سرعت سایت و ... هم بسیار حائز اهمیت هستند. اگر که نمیدانید برای سایت خود چه نام دامنه ای انتخاب کنید پیشنهاد میکنیم تا مقاله راهنمای انتخاب نام دامنه سایت را بخوانید.

 

اولین چیزی که باید بدانید نام دامنه چیست؟

به عبارت ساده، دامنه چیزی است که برای دسترسی به یک وب سایت در نوار مرورگر خود وارد می کنید. به عنوان مثال، google.com یک دامنه است، مانند wikipedia.org یاtwitch.tv. یک دامنه می تواند صفحات و URL های زیادی به آن متصل باشد، مانند https://wordpress.com/hosting با این حال، دامنه واقعی فقط نام و انتهای آن است.
نکته جالب و مهمی که در مورد دامنه ها وجود دارند این است که دامنه ها فقط شبیه به یک نگه دارنده مکان یا فقط به شکل یک اسم وجود دارند. در واقعیت، مرورگرها به خود نام دامنه متصل نمی شوند، بلکه به آدرس های IP متصل می شوند. آی پی ها مجموعه ای از اعداد هستند که بگونه ای آدرس دامنه را برای مرورگر ها ترجمه میکنند. همچون زیر

  • 142.250.97.93
  • 3.225.92.8
  • 209.140.136.254

همانطور که مشحص است به خاطر سپردن این نام‌ ها بسیار سخت ‌تر از نام‌های دامنه است، به همین دلیل است که ما در وهله اول نام دامنه را استفاده میکنیم. به عنوان مثال، آدرس های IP بالا متعلق به YouTube، Netflix و eBay است.

 

اولین چیزی که باید بدانید نام دامنه چیست؟

 

اجزای یک دامنه چیست؟

دامنه ها از چند قسمت تشکیل شده اند که نام های متفاوتی دارند. در اینجا یک مثال معمولی از ظاهر آنها آمده است:
http://www.example.com
www به معنی مخفف برای بیان اینکه این یک آدرس وب است.
بقیه اطلاعات (همانطور که در مثال زیر نشان داده شده است) مختص دامنه شما است و شامل مواردی است که به عنوان نام اصلی دامنه و انتهای دامنه است.

 

دامنه سطح بالا TLD

دامنه سطح بالا (TLD)، که معمولاً به عنوان پسوند نام دامنه شناخته می شود، یکی از مهم ترین بخش های URL یک سایت در نظر گرفته می شود. پسوند دامنه ها دارای انواع مختلفی هستند همچون ir که برای ایران است com که جهانی است gov دولتی edu آموزشی و ...

 

نام اصلی دامنه یا SLD

بخش اصلی دامنه که نام آن را تشکیل میدهد و URL مستقیماً قبل از TLD یا در مواردی که زیر دامنه وجود ندارد قرار میگیرد، دقیقاً بعد از https:// است. SLD معمولاً حاوی نام تجاری شما است و بنابراین بسیار مهم است. این اولین نقطه ارتباطی است که بازدیدکنندگان و کاربران با نام تجاری شما دارند.

 

اجزای یک دامنه چیست؟

 

دامنه سطح سوم یا ساب دامنه

در اغلب موارد اگر ساب دامنه وجود داشته باشد قبل از نام دامنه قرار میگیرد. همچون shop.example.com یا support.example.com همچنین دامنه های سطح سوم مانند ftp یا mail وجود دارد که به شما امکان می دهد به FTP یا سرور ایمیل دسترسی پیدا کنید. برخی از وب ‌سایت‌ها نیز از آن‌ها برای نسخه‌های زبانی مختلف سایت خود مانند es.wordpress.org استفاده می ‌کنند.

 

تفاوت بین نام دامنه و وب سایت چیست؟

دامنه و نام وب سایت دو چیز جدا از هم هستند به عنوان مثال، احتمالاً از google.com برای مراجعه به وب سایت Google استفاده می کنید. نام دامنه آدرس محل وب سایت شما است. از سوی دیگر، خود سایت هر چیزی است که در آن مکان قرار دارد. همچون فایل‌ها، محتوا، تصاویر و سایر داده‌های آن است که بازدیدکنندگان هنگام بازدید از آن می‌بینند. برای درک بهتر این موضوع وب سایت خود را به عنوان یک خانه در نظر بگیرید. در حالی که می توانید از یک آدرس برای رسیدن به یک خانه در یک مکان خاص استفاده کنید، آدرس خانه، خود خانه نیست.

 

تفاوت بین نام دامنه و وب سایت چیست؟

 

تفاوت نام دامنه با URL چیست؟

علاوه بر تمایز بالا، نام دامنه نیز با URL یا Unique Resource Locator یکسان نیست. در حالی که دامنه بخشی از آن است، یک URL خود می تواند از موارد بسیار بیشتری تشکیل شود. فقط به این مثال نگاه کنید:
https://wordpress.com/go/tutorials/controlling-wordpress-image-sizes/#how-to-adjust-the-default-image-sizes
دامنه اینجا فقط قسمت wordpress.com است. (https://)یک پروتکل است و مابقی مسیر فایل در هسات میباشد.
بنابراین، همانطور که می بینید، دامنه فقط یک تکه از پازل است (البته بسیار مهم)، و URL میتواند از بخش های بیشتری تشکیل شده باشد.

 

چرا به نام دامنه نیاز دارید؟

اولین چیز برای طراحی یک سایت فروشگاهی یا طراحی سایت شرکتی و یا هر گونه طراحی سایت داشتن یک هاست و دامنه است. حال دامنه باید نشان دهنده خدمات و برند شما باشد. دامنه بخشی از برندسازی سایت و شرکت شما است. این باعث می شود که شما بیشتر شناخته شده و به یاد ماندنی شوید. کسب و کاری که یک آدرس دامنه خاص دارد بیشتر در ذهن کاربران میماند.

 

از کجا و چگونه می توان نام دامنه دریافت کرد؟

هنگامی که تصمیم گرفتید نام تجاری منحصر به فرد شما برای وب چیست، قدم بعدی خرید آن است. اگر که قصد خرید دامنه با پسوند ir را دارید باید به وب سایت نیک مراجعه نمایید و درون وب سایت ثبت نام کنید و در نهایت دامنه مورد نظر را خریداری نمایید. اما اگر قصد دارید دامنه را با پسوند های دیگری همچون com. بخرید باید حساب دلاری داشته باشید البته جای نگرانی نیست بسیاری از شرکت های ایرانی این کار را برای شما انجام میدهند به عنوان مثال میتوانید به دیگر وب سایت ما نونگار پردازش برای خرید دامنه .com یا هر پسوندی که مورد نظرتان است اقدام نمایید.
همانطور که می توانید تصور کنید، در حال حاضر صدها میلیون نام دامنه ثبت شده وجود دارد که هر روز تعداد بیشتری به آن اضافه می شود. بنابراین، به دست آوردن نام مورد نظر ممکن است دشوار باشد، به خصوص اگر شما یک پسوند .com می خواهید، که تا حد زیادی محبوب ترین TLD است.

 

از کجا و چگونه می توان نام دامنه دریافت کرد؟

 

نام دامنه چگونه کار می کند؟

در حال حاضر، احتمالاً ایده خوبی در مورد اینکه نام دامنه چیست و نیست و چه انواعی وجود دارد، دارید. شما همچنین از قبل با چرایی اهمیت وجود آنها آشنا هستید. ممکن است واقعاً ندانید که در سطح فنی در پشت صحنه چه اتفاقی می‌افتد وقتی یک نام دامنه را در نوار مرورگر خود تایپ می‌کنید و Enter را فشار می‌دهید. اولین چیزی که باید درک کنید این است که آنچه ما اینترنت می نامیم در واقع تعداد زیادی از رایانه های متصل به یکدیگر است که ما آنها را سرور می نامیم.

برای تفکیک آنها، هر کدام آدرس IP مخصوص به خود را دارند. با این حال، چگونه یک مرورگر از یک دامنه به آدرس IP مناسب می رود؟
برای آن، ما سیستم نام دامنه یا DNS را داریم. اینها سرورهای مخصوصی هستند که به نوعی به عنوان دفترچه تلفن اینترنت عمل می کنند. هنگامی که یک مرورگر دامنه ای را جستجو می کند، درخواستی را به سرور DNS ارسال می کند که به آن می گوید که کدام آدرس IP متعلق به نام دامنه است.
این به نوبه خود به مرورگر اجازه می دهد تا با فایل های وب سایت به سرور دسترسی داشته باشد و آنها را روی صفحه نمایش دهد. همه این‌ها در پشت صحنه اتفاق می افتد و اگر همه چیز درست کار ‌کند، وب بر روی صفحه نمایش شما ظاهر میشود.

 

اگر دامنه شما منقضی شود چه اتفاقی می افتد؟

ممکن است برای شما سوال شود اگر فراموش کنید دامنه خود را در پایان دوره خود تمدید کنید، چه اتفاقی می افتد؟
اگر که دامنه خود را تمدید نکنید دامنه به مدت چند ماه قفل میشود و کسی نمیتواند آن را بخرد و همچنین نمیتوان به آن دسترسی داشت پس از این مدت دوباره نام دامنه باز میشود و ممکن است کس دیگری آن را بخرد در نتیجه سعی کنید حتما پیش از اتمام مدت زمان دامنه آن را تندید نمایید تا به مشکل برنخورید.

 

اگر دامنه شما منقضی شود چه اتفاقی می افتد؟

 

چگونه نام دامنه خود را ایمن نگه دارید

نام دامنه دارای ارزش تجاری زیادی است. به همین دلیل است که حفظ امنیت آن باید یک اولویت باشد. نکات زیر به شما در انجام این کار کمک می کند.

  • از یک شرکت معتبر برای ثبت دامنه خود استفاده نمایید.
  • اطلاعات تماس و اطلاعات شخصی مربوط به ثبت نام را تا حد امکان خصوصی نگه دارید.
  • هرگز اطلاعات ورود به سیستم ثبت دامنه خود را به اشتراک نگذارید.
  • مراقب ایمیل‌های فیشینگ باشید که درخواست اعتبار ورود دارند.
  • احراز هویت دو مرحله ای را فعال کنید. اطمینان از اینکه یک کد از طریق تلفن یا ایمیل برای شما ارسال می شود، یک لایه محافظت در برابر حملات اضافه می کند.

 

جمع بندی
در این محتوا سعی کردیم تا هر آنچه را که نیاز است در مورد دامنه بدانید را به شما بگوییم برای ثبت دامنه و درخواست هاست میتوانید با ما در ارتباط باشید همچنین برای دریافت مشاوره تخصصی در خصوص طراحی سایت در تهران با کارشناسان ما تماس بگیرید.

طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پورتال تخصص شرکت طراحی لمون است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید