عوامل موثر بر سرعت سایت

دوشنبه, 10 مهر 1402

بررسی جامع عوامل موثر بر سرعت سایت - لمون

زمانی که در خصوص سرعت سایت صحبت میکنیم باید بدانیم که عوامل متعددی بر روی سرعت بارگذاری یا لود سایت تاثیر میگذارد و همچنین به طبع سرعت سایت بر روی موارد بسیاری همچون تجربه کاربری، سئو سایت و ... نیز تاثیر میگذارد برای اطلاع بیشتر در خصوص تجربه کاربری به مقاله لینک شده مراجعه نمایید.

 

چه عواملی بر سرعت سایت تاثیر میگذارند؟

عوامل بسیاری بر سرعت سایت تاثیر میگذارند همچون حجم کد، نحوه کد نویسی، هاست، نسخه پی اچ پی و ... در ادامه به هر یک از این موارد به صورت مفصل خواهیم پرداخت. اما پیش از هر چیزی باید بدانید زمانی که وارد یک سایت میشویم دقیقا چه اتفاقی می افتد.
زمانی که شما وارد یک صفحه میشوید اتفاقی که می افتد به این شکل است. مرورگر شما برای آنکه صفحه را باز نماید یک درخواست ارسال مینماید این درخواست به سمت سرور میرود و سرور به درخواست شما پاسخ میدهد و نسبت به درخواست شما فایل های مورد نیاز را به سمت مرورگر شما ارسال مینماید.
یک نکته را بخاطر داشته باشید که در سایت های فروشگاهی معمولا سرعت لود سایت کمی بیشتر از سایت شرکتی است زیرا در طراحی سایت فروشگاهی اسلایدر ها و المان های بیشتری بکار میرود نسبت به طراحی سایت شرکتی و یا دیگر نوع وب سایت ها.

 

چه عواملی بر سرعت سایت تاثیر میگذارند؟

پیشنهادی برای مطالعه: بالا بردن سرعت سایت وردپرسی

 

هاست و میزبان آن اولین عامل در سرعت سایت

خب در بالا گفتیم که چگونه در خواست برای سرور ارسال میشود حال در بخش هاست چندین بخش در گیر هستند که به ترتیب آن ها را خواهیم گفت.

  1. Dns
  2. زمان واکنش دهی هاست
  3. منابع هاست
  4. نوع وب سرور
  5. سخت افزار هاست
  6. مکان هاست
  7. نوع کانفینگ

 

دی ان اس (dns)

دی ان اس سرور به گونه وظیفه ترجمه ای پی سرور را برای مرورگر دارد اگر دی ان اس بر روی سرور ست باشد درخواست شما به سرور فرستاده میشود یعنی اگر که سرور شما داخل ایران باشد این درخواست به سمت سرور داخل ایران فرستاده میشود اما اگر دی ان اس شما بر روی کلودفلر ست باشد درخواست شما به سمت سرور های کلودفلر فرستاده میشود که خارج کشور هستند و به این ترتیب پردازش درخواست شما ممکن است چندین صدم ثانیه بیشتر طول بکشد.

 

زمان واکنش دهی هاست

زمان واکنش دهی هاست را در تست های سرور و تست های سرعت به اختصار Time to First Byte (TTFB) میگویند این پارامتر به معنی این است از زمانی که مرورگر یک درخواست را به سمت سرور ارسال مینماید تا زمانی که اولین بایت ها را به عنوان پاسخ دریافت نماید چقدر زمان به طول می انجامد. استاندارد این پارامتر زیر 500 ms میباشد.

 

منابع هاست

منابع هاست در واقع میزان رم، سی پی یو ای و فضای ذخیره سازی هست که در اختیار سایت شما قرار دارد هرچه این رم و سی پی یو بیشتر باشد بهتر است زیرا درخواست ها سریع تر پردازش شده و پاسخ آن فرستاده میشود البته باید در نظر داشت اگر که سایت شما کاربران زیادی دارد باید که از منابع بیشتر استفاده نمایید و یا هاست مجازی یا اختصاصی خریداری نمایید.

 

نوع وب سرور

آپاچی، انجین ایکس و لایت اسپید سه نوع رایج ترین وب سرور میباشند در حال حاضر بهترین نوع وب سرور برای سایت های وردپرسی لایت اسپید میباشد و همچنین وب سرور لایت اسپید بازدهی خوبی نیز با سایت های کد نویسی اختصاصی همچون (PHP) دارد.

 

هاست و میزبان آن اولین عامل در سرعت سایت

 

سخت افزار سرور

همانطور که گفتیم هاست ها از بخش های فیزیکی تشکیل شده اند یکی از موارد مهم بخش هاست هارد آن میباشد که از نوع ssd است در بین ssd ها نوعی به نام nvme وجود دارد که از دیگر نوع ها سریع تر است این نوع در حال حاضر بهترین نوع اس اس دی میباشد.

 

مکان سرور

یک درخواست برای آنکه به سرور برود باید از مرورگر شما به سرور برسد بنابراین فاصله بین درخواست دهنده و سرور نیز مهم میباشد اگر که سرور خارج ایران تهیه کرده اید و یا قصد خریداری آن را دارید باید بدانید که ممکن است زمان درخواست را برای کاربران ایرانی طولانی تر بکند.

 

کانفیگ سرور

آخرین مورد نوع کانفینگ سرور میباشد کانفینگ بهتر به پردازش درخواست ها و تحویل کد ها بیشتر کمک مینماید به عنوان مثال برای سایت های وردپرسی هاست هایی با عنوان هاست ورپرسی عرضه میگردد.

 

ساختار کد نویسی و نوع آن دومین عامل در سرعت سایت

مورد بعدی که به صورت مستقیم بر سرعت لود سایت اثر دارد طراحی سایت، کد نویسی و ساختار آن، میزان حجم کد، نحوه به کار گیری کد ها و ... میباشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

ساختار طراحی یا کد نویسی

بعضی از ساختار های طراحی یا کد نویسی به نسبت دیگر روش ها بهینه تر میباشد به عنوان مثال ساختار گرید یا فلکس باکس دو تا از ساختار های بهینه در خصوص کنار هم قرار دادن المان ها میباشند که میتوانید با مراجعه به مقاله لینک شده به صورت مفصل در مورد آن اطلاع کسب نمایید.

 

میزان حجم کد

مورد بعدی میزان حجم کد میباشد که طبیعتا هر چه حجم کد بیشتر باشد سایت نیز بیشتر لود آن طول میکشد. البته سایت های سنگین و یا سایت هایی که قابلیت های زیادی دارند به اجبار در زمان کدنویسی، کد های زیادی برای طراحی آن ها استفاده میشود.

 

مینیفای بودن فایل ها


طراح سایت برای طراحی راحت تر بین کد ها فاصله ایجاد میکند تا خوانایی آن ها را راحت تر کند باید پس از تمام شدن طراحی فایل های اصلی پروژه هممچون js و css را مینیفای نمود با مینیفای کردن حجم فایل ها کمتر میشود و ارسال آن برای مرورگر کاربر راحت تر میشود.

 

ساختار کد نویسی و نوع آن دومین عامل در سرعت سایت

 

اصولی بودن کد ها

معمولا یک سایت تشکیل شده از کدهای html، css و js میباشد مرورگر و گوگل به ترتیب به این گونه کد ها را میخوانند در ابتدا کد های html تا ساختار کلی سایت را نمایش دهند پس از آن css و در نهایت js اگر از کد ها به صورت inline استفاده شده باشد مرورگر آن کد را نگه میدارد و پس از اجرا کد های قبلی آن را اجرا مینماید در این حالت میگوییم total blocking time یا به اختصار (TBT) اتفاق افتاده است.

 

نسخه PHP

چه سایت های وردپرسی و چه سایت های اختصاصی، بک اند آن ها با PHP نوشته شده است این زبان دارای نسخه های مختلفی است هرچه بتوان از نسخه های به روز تر آن استفاده نمود سرعت بخش بک اند نیز بهبود میابد در حال حاضر و در زمان نگارش این مقاله PHP8.1 نسخه با ثبات، سریع و بسیار امنی میباشد.

 

حجم صفحه سومین عامل اثر گذار بر سرعت سایت

در ابتدای محتوا گفتیم زمانی که درخواست برای سرور ارسال میگردد سرور فایل های مورد نیاز را ارسال مینماید حال در یک صفحه به جز کد، تصاویر نیز وجود دارند بنابراین تصاویر هم بر سرعت سایت اثر میگذارند در ادامه به توضیح آن میپردازیم.

 

حجم تصاویر را کم کنید

هر چه حجم عکس کم باشد به سرعت لود صفحه نیز بیشتر کمک میکند بنابراین سعی کنید که حتما تصاویرتان را بهینه نمایید.

 

سایز عکس را استاندارد بگذارید

سایز عکس از دیگر موارد مهم میباشد به عنوان مثال اگر یک عکس در ابعاد 1500 در 1000 بر روی سایت بگذارید کد های سایت به علت حفظ ریسپانسیو صفحه تصویر را به اصطلاح رندر مینماید در نتیجه یک درخواست اضافه تر اتفاق افتاده همچنین در نظر داشته باشید هر چه یک عکس بزرگ تر باشد یعنی از پیکسل های بیشتری تشکیل شده است در نتیجه حجم آن نیز بیشتر میباشد پیشنهاد میکنیم باری تصاویر مستطیلی از سایز 600 در 400 یا 700 در 500 و یا 650 در 450 استفاده نمایید برای تصاویر مربعی از سایز 600 در 600 یا 500 در 500 استفاده نماییدو برای تصاویر عمودی نیز از سایز 400 در 600 یا 450 در 650 یا 500 در 700 استفاده نمایید در نظر داشته باشید که اولین عدد به معنی عرض است.

 

حجم صفحه سومین عامل اثر گذار بر سرعت سایت

 

فرمت عکس ها

عکس ها دارای فرمت های گوناگونی هستند همچون JPG، JPEG، PNG، WEBP و ... فرمت استاندارد برای تصاویر سایت فرمت JPG، JPEG البته فرمت WEBP فرمت به نسبت استاندارد تری میباشد اما بعضی از قالب ها و بعضی از سایت ها از آن پشتیبانی نمیکنند و با خطا مواجه میشوند.

 

جمع بندی

در این محتوا با عواملی که بر روی سرعت سایت اثر میگذارند آشنا شدید و دریافتید زمانی که بر روی یک سایت کلیک میکنید چه اتفاقی می افتد در نظر داشته باشید که یکی از عواملی که در تجربه کاربری و بهینه سازی سایت اثر دارد همین سرعت لود میباشد.

طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پورتال تخصص شرکت طراحی لمون است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید