سئو داخلی (راهنمای جامع On-Page SEO)

یکشنبه, 23 بهمن 1401

سئو داخلی (راهنمای جامع On-Page SEO) - لمون

تا به حال بازی تتریس رو انجام داده اید؟ اگر انجام داده باشید به احتمال زیاد به یاد دارید که هیچ راهی برای به اتمام رساندن بازی وجود نداشت، در واقع در هر سطح بازی فقط سریع تر و سریع تر میشد. به زبانی میشود گفت سئو سایت (search engine optimization: SEO) نیز به همین صورت است.

هیچ نقطه ای در این کار وجود ندارد که شما سر جای خود بنشینید و خوشنود باشید که سایت شما در بالاترین رتبۀ صفحات نتایج موتور جستجو(search engine result pages :SERPs) قرار دارد و برای همیشه آنجا خواهد ماند. البته ، ممکن است شما امروز به آن مرحله رسیده باشید اما کار یک سئو کار حرفه ای هیچ زمان تمام نمیشود.

هر تغییراتی که در سیستم الگوریتم گوگل یا محتوای رقبا اعمال شود باعث میشود که شما از رتبه خود پایین کشیده شوید ، این بدان معناست که همواره باید با تغییرات، تغییر کنید. و با در نظر گرفتن این شرایط سئو داخلی شما باید به درستی اعمال شود. اما قبل از آنکه وارد مطلب شویم ، مهم است که یک دانش کلی و سطح بالا از چگونگی عملکرد گوگل و دیگر موتور های جستجو داشته باشیم.

 

سئو داخلی

مبانی پایه ای موتورهای جستجو

موتورهای جستجو پیک هایی که در پی پیدا کردن مطالب جذاب برای کاربر هست را در سطح اینترنت برای شناسایی میفرستد. ( برای درک بهتر: موتور جستجو چیزی به اسم crawler را به بستر اینترنت میفرستد. Crawler به معنی شخصی است که تلاش میکند رضایت شخص دیگری رو جلب کند یا عملی انجام دهد که باعث خوشحالی آن شخص شود.) پیک ها لینک ها را از سایتی به سایت دیگر دنبال میکنند و نقشه ای از اطلاعات به دست آمده میسازند که به آن فهرست مطالب جستجو میگویند.

در حین انجام عملیات بررسی سایت ها، پیک ها تلاش میکنند محتوای خود را ارزیابی کنند و مشخص کنند که شامل چه اطلاعاتی هستند. سپس این اطلاعات توسط الگوریتم موتور جستجو مورد استفاده قرار میگیرد تا مشخص کند چه مقدار محتوای آن سایت مورد نظر میتواند پاسخ گوی نیاز کاربران باشد. به هر میزان که سایت بتواند بهتر پاسخگو نیاز کاربر باشد ، در جایگاه بهتری در رتبه بندی صفحات موتور جستجو قرار میگیرد.

در تقاضای پایان ناپذیر گوگل برای ارائه نتایج بهتر به کاربران ، این الگوریتم جستجو همواره بروزرسانی میشود، این تغییرات باعث میشود که به ناچار در رتبه بندی تغییر ایجاد شود که این امر نیازمند شخصی است که سایت را بهینه سازی کند تا رتبه بندی را بهبود دهد.

 

مبانی پایه ای موتور جستجو

سئو داخلی چیست و چرا اهمیت دارد؟

سئو داخلی ، که در بعضی مواقع سئو سایت هم نامیده میشود ، فرایند تغییرات متوالی محتوا صفحه ، تگ ها و لینک های داخلی در جهت بهبود جستجو پذیری و افزایش ترافیک سایت است. به عبارت دیگر شما سایت خود را به گونه ای بهینه سازی میکنید تا به موتور جستجو در فهمیدن وبسایت شما کمک کنید. و البته این فرایند فواید بسیاری برای سایت به همراه خواهد داشت. اولین آن در زمینه میزان ترافیک سایت است.

پنج سایت اولی که در نتایج صفحه جستجو قرار دارند 67% از کل کلیک ها را در بر میگیرند. پنج سایت دوم فقط 3% از کل کلیک هارا در بر میگیرند و این میزان در مراحل بعد بسیار کاهش میابد، بنابر این اگر میخواهید که ترافیک سایت خود را بالا ببرید نیاز دارید که در ناحیۀ پنج سایت اول باشید.

در جایگاه دوم، سایت های رتبه بالا ، کلیک پذیری بسیار بالاتری دارند (Click through rate: CTR) به طوری که اولین نتیجه سرچ های گوگل موبایل به طور میانگین 27% از CTR را به خود اختصاص میدهد.

حالا در نظر بگیرید که 92% از کاربران اینترنت که بر روی تلفن همراه خود به دنبال چیزی در نزدیکی خود میگردند ، در همان روز از آن کسب و کار بازدید کنند، حالا شما میتوانید تاثیری که سئو میتواند بر درآمد شما داشته باشد را مشاهده کنید. در این راه بهینه سازی سئو داخلی یه فاکتور مهم برای رتبه بندی شماست. خوشبختانه تا به اینجای کار شما متوجه اهمیت سئو داخلی شده اید ، پس زمان آن رسیده که وارد بحث اصلی آن شویم.

 

سئو داخلی چیست و چرا اهمیت دارد؟

 

12 فاکتور ضروری برای سئو داخلی

سئو داخلی به طور کلی به سه بخش تقسیم میشود : محتوا ، HTML و معماری سایت که به صورت جداگانه به هر کدام خواهیم پرداخت:

شاید این اصطلاح را شنیده باشید که محتوا پادشاه است.

سئو بدون محتوا مثل یک ماشین اسپورت جذاب است که موتور ندارد، ممکن است زیبا بنظر برسد ولی به هیچ کجا نمیرسد، البته تمامی محتوا ها به یک شکل تشکیل نمیشوند. در ادامه به فاکتور هایی که برای یک سئو سایت بینظیر نیاز دارید خواهیم پرداخت.

  1. E-A-T

یکی از راه هایی گوگل سایت شما را ارزش گذاری میکند بر اساس E-A-T یا مهارت و تخصص (expertise) ، قدرت(دامنه) (authoritativeness) و قابل اطمینان بودن (trustworthiness). در 175 صفحه از راهنمای کیفیت جستجو گوگل ، E-A-T به تعداد 135 بار تکرار شده است که نشانه نقش مهمی است که در الگوریتم موتور جستجو ایفا میکند. با وجود اینکه گوگل تنها مقدار کمی از عناصر E-T-A ( رتبه صفحه و لینک ها ) را تایید کرده است، در زمینه سئو این یک امر پذیرفته شده است که سیگنال های سئو داخلی نقش بزرگی را در ارزیابی آن بازی میکند.

  1. کلمات کلیدی

ساده ترین روش برای اینکه به آنها نشان دهید که محتوا سایت شما پاسخگو سوال کاربران است ، در زبانی که از آن استفاده میکنید نهفته است. صفحاتی که دارای کلمات کلیدی ای هستند که در متن جستجو شده دیده میشوند جدا از آنکه در قسمت بدنه ، سرصفحه یا هر دو نوشته شده باشند،  احتمال بیشتری دارند که مرتبط با نتیجه جستجو شده باشند.

در بعضی مواقع تشخیص این کلمات کلیدی آسان است، برای مثال اگر شما در حال بهینه سازی یک سایت فروشگاه لوازم خانگی باشید ، شما احتمالا قرار است از کلمات کلیدی ای مانند مبل ، ست نهارخوری ، میز عسلی و ... استفاده کنید.

اگر این فروشگاه، لوازم خانگی های مخصوص را بفروش برساند شما بهتر است که از کلمات کلیدی طولانی تری استفاده نمایید مانند (ست نهار خوری با طرح نیلوفر آبی).

به طور مختصر شما نیاز دارید بدانید مشتریان مودرنظرتان چه چیزی را جستجو میکنند و محتوایی تولید کنید که شامل آن باشد. تحقیق کردن مداوم همیشه ایده ای هوشمندانه است زیرا سبب میشود که شما هیچ فرصتی را از دست ندهید.

  1. نوشتن سئو

تولید محتوایی که  هر دو زمینه موتور جستجو و تبدیل بازدید کننده به بخشی از سایت شما را تحت پوشش قرار دهد در واقع یک اثر هنری محسوب میشود. حتی اگر شما قبلا هم این کار را انجام داده باشید نوشتن محتوایی که کپی نباشد و همچنان از استاندارد های سئو پیروی کند میتواند دشوار باشد. به برخی از نکات کلیدی در این زمینه اشاره خواهیم کرد که شامل :

خوانایی متن : نوشته شما باید به راحتی قابل اسکن باشد در این صورت کاربر میتواند به سرعت اطلاعاتی که نیاز دارد را پیدا کند.

از کلمات کلیدی بیش از اندازه استفاده نکنید: این روش که به اسم " پر کردن کلمات کلیدی" هم شناخته میشود، در گذشته توسط یک سری سئو کاران حرفه ای انجام میشد که سیستم گوگل را دور بزنند، گوگل یک بررسی کلی از سایت شما انجام میدهد و اگر متوجه استفاده از این روش شود، صفحه شما ممکن است به رتبه پایین تری در SERPs منتقل شود و یا حتی به صورت کلی حذف شود.

جملات و پاراگراف های خود را کوتاه بنویسید: اگر تا به حال وارد سایتی شده باشید که نوشته ای بلند بالا کل صفحه را گرفته باشد ، میدانید که خواندن حتی یک قسمت از آن متن چقدر دشوار است. با مختصر نویسی جملات و پاراگراف های خود از ریزش کاربران خود جلوگیری کنید.

  1. محتوا دیداری

استفاده از تصاویر، ویدیئو و راهنماهای تصویری نه تنها باعث جذاب شدن سایت شما میشود بلکه این فرصت را به شما میدهد که سئو خود را ارتقا دهید. بیشتر از 36% از مصرف کنندگان از جستجوی دیداری برای خرید های آنلاین استفاده میکنند، این بدان معناست که اگر از تصاویر در سایت خود استفاده نمیکنید، انتظار از دست دادن ترافیک در سایت خود را باید داشته باشید . در نظر داشته باشید هر زمان که امکان داشت از تصاویر کنار متن خود استفاده نمایید. در کنار استفاده از تصاویر در نوشته خود به حجم تصاویر مورد استفاده دقت کنید تا از کند شدن روند بارگذاری سایت خود جلوگیری کنید.

 

12 فاکتور ضروری برای سئو داخلی

HTML

HTML (Hyper Text Markup Language) کدی است که ساختار صفحه وب شما و محتوای آن را تشکیل میدهد.

این کد ها به مرورگر کاربر منتقل میکنند که چه چیزی را نشان دهد و کجا آن را نمایش دهد، به علاوه به موتور جستجو ابلاغ میکنند که صفحه شما شامل چه چیزهایی است و باید در چه رتبه ای سایت شمارا قرار دهد.

فاکتور های HTML که باید در سئو داخلی خود در نظر داشته باشید شامل :

  1. تگ های عنوان

تگ های عنوان از سری اجزایی هستند که متمرکز شدن بر جزییات آن امری مهم است.

به صورت تک ، این قطعه کد به شما اجازه میدهد که عنوانی را برای صفحه وب خود انتخاب کنید ، با این حال عنوان صفحه نقشه بسیار مهمی در رتبه بندی SERPs شما ندارد. اما در برخورد با دیگر عناصر سئو داخلی، میتواند در ساختن متن به شما کمک کند و مرتبط بودن قسمت های مختلف سایت را نشان دهد.

  1. متا توضیحات

اگر یک سئو کار ماهر به این قسمت برسد احتمالا با خودش میگوید "همه میدانند که متا توضیحات یک فاکتور رتبه بندی سئو نیست!"، در واقع تا حدودی این مطلب درست است. در حالی که مدارک زیادی بر علیه تاثیرگذار بودن متا توضیحات در فاکتور های رتبه بندی سئو وجود دارد، این سئو کار درباره قسمت " همه میدانند" اشتباه میکند. اجازه ندهید اطلاعات منفی در این باره شما را از اضافه کردن متا توضیحات به نوشته های خود منصرف کند.

جدا از کم استفاده بودن آنها در سئو، متا توضیحات دو فایده برای صفحه شما دارد : اول اینکه گوگل متوجه میشود که صفحه وب شما درباره چه موضوعی بحث میکند و مهم تر از آن ، توضیحات تاثیر بسزایی بر روی CTRs شما دارد. یک متا توضیحات خوب ، به جستجو ها دانشی درباره صفحه وب شما میدهد که در نتیجه آن نرخ کلیک سایت شما بالا میرود، پس نسبت به آن بی توجه نباشید.

  1. بهینه سازی تصاویر

تا به اینجای کار به صورت مختصر درباره اهمیت محتوای دیداری بر روی سایت صحبت کردیم و حالا زمان آن است که بر روی این قسمت دقیق تر شویم. نکاتی کاربردی جهت بهینه سازی تصاویر خود که عبارت اند از :

  • در تصاویر خود از alt استفاده کنید.
  • از فرمت و حجم مناسب برای فایل های خود استفاده کنید تا بارگذاری سریعی داشته باشید.
  • به جای استفاده از اسم های اتفاقی ، نام فایل های خود را شخصی سازی کنید .
  • توجه داشته باشید که تصاویر شما در اندازه مناسبی برای کاربران تلفن همراه باشد.
  1. برچسب گذاری جغرافیایی

ممکن است کسب و کار شما یک اقتصاد جهانی باشد، با این حال بیشتر کسب و کار ها هنوز در سطح بومی فعالیت بیشتری دارند. با بهینه سازی برچسب گذاری های خود برای افراد بومی میتوانید به مشتریان راحت تر متصل شوید.

شاید این امر برای کمپانی های جهانی چندان اهمیت نداشته باشد اما برای کسب و کار های کوچک و متوسط این روش گزینه فوق العاده ای محسوب میشود.

در نظر داشته باشید در هر قسمتی که مناسب تر است از اسم مکان مورد نظر خود در محتوا استفاده کنید.

برچسب گذاری جغرافیایی

ساختار وبسایت

داشتن وبسایتی با ساختار مناسب به دو دلیل اهمیت بالایی دارد : اول ، وبسایت هایی که بر اساس یک سیستم منطقی بنا میشوند بسیار موثر تر توسط موتور های جستجو بازبینی میشوند و دوم ، سایتی با ساختار مناسب باعث میشود کاربر تجربه خوشایند تری در آن داشته باشد.

چند فاکتور که هنگام بهینه سازی ساختار سایت خود باید در نظر بگیرید عبارت است از :

  1. سرعت سایت

یک سایت با ظاهر نامناسب و سرعت بارگذاری پایین بیشتر از خسته کننده بودن و دور کردن بازدید کنندگان از سایت ، در واقع رتبه بندی جستجو شما را به شدت پایین میاورد. موتور جستجو یک نگاه عمیق به تاثیر زمان بارگذاری سایت بر روی سئو می اندازد و یک فاکتور مهم برای رتبه بندی در نتایج جستجو شده است. با این حال حداقل سرعت مورد نیاز سایت شما همواره در حال تغییر است. درحال حاضر برای رسیدن به آن، سرعت سایت شما باید به حداقل سرعت هسته وب گوگل برسد(Google’s Core Web Vitals minimum threshold). پیشنهاد میکنیم تا برای آشنایی بیشتر با سرعت سایت مقاله عوامل موثر بر سرعت سایت را مطالعه نمایید.

اگر سایت شما در حال حاضر به این استاندار ها دست نیافته است ، چندین اقدام برای افزایش آن وجود دارد که شامل :

  • فعال کردن قابلیت فشرده سازی
  • تغییر مسیر دهی های سایت خود را کاهش دهید
  • تصاویر خود را بهینه سازی کنید
  • کش سازی سایت بر روی مرورگر کاربر
  1. طراحی واکنشگرا

در سال 2016 ، مقدار جستجو در تلفن همراه از جستجو دسکتاپ برای اولین بار گذر کرد. از آن زمان تا به امروز این عدد همواره در حال رشد بوده است. کاربران تلفن همراه امروزه بیشتر از 56% از تمامی اینترنت را مصرف میکنند که در کنار آن تبلت ها نیز میزان 2.5% را در بر میگیرند.

به علت اینکه اکثرکاربران از  تلفن همراه استفاده میکنند ، گوگل مسیر منطقی را در پیش گرفت و رتبه بندی جستجو را بر اساس طراحی واکنشگرا برای تلفن همراه اولویت دهی کرد. این بروزرسانی تنها جستجو هایی که بر روی تلفن همراه انجام میشوند را تحت تاثیر قرار داد، با اینکه این احتمال وجود دارد که در این رتبه بندی بدون داشتن سایت واکشنگرا قرار بگیرید ، گوگل به شدت پیشنهاد میکند که برای سایت خود یک طراحی واکنشگرا نیز داشته باشید.

  1. ساختار URL

زمانی وجود داشت که URL ها نقش بسیار بزرگی در سیستم سئو ایفا میکردند. حرفه ای های این زمینه تلاش میکردند که کلمات کلیدی آنها در نشانی وب وجود داشته باشد تا به آنها در گرفتن رتبه ای بالاتر کمک کند. اما گوگل ، کاری که گوگل همیشه انجام میدهد را تکرار کرد و با تغییر در الگوریتم ها چیزی که زمانی در رتبه بندی بسیار ارزشمند بود را تبدیل به بخشی کرد تاثیر بسیار پایین تری در این زمینه داشته باشد.

اما این بدان معنی نیست که دیگر فاقد اهمیت باشند، موتور های جستجو همچنان URL را بخشی از امتیاز کلی شما قرار میدهند اما تاثیر آن به میزان قدیم آن نیست. با این حال مدارکی وجود دارد که نشان میدهد URL همچنان تاثیرات خود بر روی سئو سایت شما دارد، با این حساب بهتر است که URL  اولویت اصلی شما برای سئو نباشد اما نباید آنرا نادیده گرفت.

  1. لینک ها

اگر E-A-T را از اول بحث به خاطر داشته باشید ، یکی از بهترین روش هایی که میتوانید یک وبسایت را تاسیس کنید و E-A-T معتبری داشته باشید از طریق لینک هایی است که از دیگر سایت های مشهور گرفته شده باشد.

میتوانید اینگونه به قضیه نگاه کنید : شما ترجیح میدهید به یک مشاور مالی که نمونه کار های وارن بافت را مدیریت میکند اعتماد کنید یا به اقای رضایی که در یک شرکت کوچک مشغول به کار است؟ شاید از لحاظ پتانسیل اقای رضایی بتواند مشاور وارن بافت را شکست دهد اما به اندازه او اعتبار و شهرت ندارد.

لینک ها نیز به همین صورت عمل میکنند. سه نوع لینک دهی در سئو وجود دارد که لازم است بدانید :

لینک های داخلی: لینک هایی که کاربر را به صفحه ای دیگر در سایت شما هدایت میکند.

لینک های خارجی: لینک هایی که کاربر را به یک سایت دیگر با دامینی متفاوت انتقال میدهد

لینک های ورودی: لینک های ورودی یا همان بک لینک ها ، لینک هایی هستند که دیگر کاربران را از سایت های خارجی به سمت وبسایت شما هدایت میکنند.

از سه نوع لینک گفته شده لینک های ورودی جز مهمترین آنها هستند، این لینک ها بزرگترین سود را برای سئو سایت شما به همراه خواهند داشت اما همچنین سخت تر به دست میایند. سئو کاران حرفه ای از روش های مختلفی برای بدست اوردن لینک های باکیفیت استفاده میکنند که شامل استفاده از فضای مجازی ، اینفوگرافی های قابل اشتراک و در بعضی مواقع هم از سایت های مشهور درخواست بک لینک میکنند.

توجه داشته باشید : تمامی بک لینک ها سودمند نیستند، برخی از لینک هایی که بیشتر در ظاهر تبلیغات شاهد آنها هستیم میتوانند لینک های تقلبی و فاسد باشند که سیستم رتبه بندی را دور بزنند، اگر این بک لینک هارو منحل نکنید میتوانند برای رتبه بندی شما مضر باشند.

 

12 فاکتور ضروری برای سئو داخلی

سئو داخلی یک عملیات ادامه دار است...

در کلام اخر ، سئو از یک چیز سرچشمه میگیرد : پیدا کردن بهترین راههایی که بتوان به کاربران اطلاعات ارزشمند ارائه کرد و اطمینان حاصل کردن از اینکه وبسایت شما در بالاترین رتبه SERPs بماند. هدف شما این است که یک تجربه کاربری لذت بخش ارائه کنید در حالی که همزمان ارزش خود را به موتور جستجو نشان دهید. خوشبختانه این دو درکنار یکدیگر عمل میکنند و با بهینه سازی سئو داخلی  شروع میشوند. با چیز هایی که میتوانید کنترل کنید کار خود را آغاز کنید و با دقت سایت خود را ارزیابی کنید که دارای چه نقاط ضعف و چه فرصت هایی برای رشد است. فقط به یاد داشته باشید، سئو همانند بازی تتریس هیچ وقت به پایان نمیرسد، اما به جمع اوری اطلاعات و خواندن مطالب مربوط ادامه دهید ، روی دانش خود کار کنید و از آن بهره بگیرید ، در نهایت شما به نتایجی که لایق آن هستید خواهید رسید.

طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پورتال تخصص شرکت طراحی لمون است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید