تاثیر سرعت بارگذاری بر سئو سایت

چهارشنبه, 26 مهر 1402

تاثیر سرعت بارگذاری بر سئو سایت - لمون

سرعت بارگذاری یک وب ‌سایت یکی از عوامل بسیار مهم در بهینه ‌سازی سایت یا سئو است که تأثیر زیادی بر رتبه ‌بندی و موقعیت وب ‌سایت در نتایج جستجو دارد. در این مقاله، به بررسی تاثیر سرعت بارگذاری وب‌ سایت بر سئو می ‌پردازیم.

 

سرعت بارگذاری وب سایت یعنی چه؟

سرعت بارگذاری وب ‌سایت یعنی زمانی که طول میکشد تا یک ‌صفحه کاملاً بارگذاری شود و قابلیت مشاهده توسط کاربر را داشته باشد. این زمان بر اساس زمان لازم برای بارگذاری تصاویر، متن، اسکریپت‌ها و دیگر عناصر وب‌ سایت تعیین می‌شود.

 

سرعت بارگذاری وب سایت یعنی چه؟

 

سرعت بارگذاری چه تاثیری بر سئو دارد؟

یک سرعت بارگذاری کم از تأثیرات مثبت بر سئو برخوردار است. وب ‌سایت‌های با سرعت بارگذاری پایین، تجربه کاربری بهتری ارائه می‌دهند و موتورهای جستجو این تجربه را ترجیح می‌دهند و می ‌تواند به بهبود رتبه‌ بندی در نتایج جستجو کمک کند. همچنین، سرعت بارگذاری وب ‌سایت می ‌تواند بر ترکیب و نگهداری کاربران تأثیرگذار باشد و کاهش نرخ خروجی (Bounce Rate) را ایجاد کند.

 

سرعت سایت بر چه پارامتر هایی تاثیر میگذارد؟

به طور کلی، سرعت بارگذاری وب‌ سایت تأثیر قابل توجهی بر تجربه کاربری و سئو دارد و باید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد. بهینه‌ سازی برای افزایش سرعت بارگذاری وب ‌سایت می ‌تواند به افزایش نرخ تبدیل، افزایش ترافیک و بهبود موقعیت در نتایج جستجو کمک کند. پیشنهاد میکنیم تا برای آشنایی با عوامل موثر بر سرعت سایت این مطلب را بخوانید.

 

Page Experience و تاثیر آن

Page Experience یا تجربه کاربر از یک صفحه بسیار برای گوگل مهم میباشد گوگل به طور کلی بر روی المان هایی که به صورت مستقیم بر روی تجربه کاربر اثر میگذارد بسیار اهمیت میدهد این پارامتر خودش از دو بخش تشکیل شده است یکی که مربوط به ریسپانسیو بودن صفحات در موبایل میباشد که آن را با عنوان Mobile Usability شناخته میشود و دیگری را با عنوان Core Web Vitals که خود این بخش هم از چندین بخش تشکیل شده است. گوگل با محاسبه این دو بخش از 100 درصد به شما نمره ای میدهد و این نمره بیانگر آن است که چند درصد از صفحات شما از نظر گوگل دارای عملکرد خوبی هستند.

 

Page Experience و تاثیر آن

 

پارامتر های Page Experience چیست؟

پارامتر های Page Experience شامل موارد زیر است.

  • LCP (largest contentful paint)
  • FID (first input delay)
  • INP (interaction to next paint)
  • CLS (Cumulative Layout Shift)

 

LCP چیست و تاثیر آن

LCP (largest contentful paint) یا بزرگ ترین المان صفحه: LCP بزرگ ترین محتوا بر روی صفحه است که کاربر میبیند این المان ممکن است تصویر باشد، ویدیو باشد و یا حتی یک ستون متن باشد این پارامتر در بهترین حالت باید زیر 2.5 ثانیه لود شود در حالت متوسط نهایت تا 4 ثانیه و بالای 4 ثانیه از نظر گوگل مشکل دارد.

 

تاثیر گذاری لود صفحه بر سئو

 

FID چیست و تاثیر آن بر سرعت

FID (اولین اطلاعات ورودی): زمانی که کاربر برای اولین بار با صفحه شما تعامل می کند (زمانی که روی لینکی کلیک می کند، روی دکمه ای ضربه می زند و غیره) تا زمانی که مرورگر به آن درخواست پاسخ دهد. این پارامتر در بهترین حالت باید زیر 100 میلی ثانیه باشد در حالت متوسط زیر 300 میلی ثانیه و در بدترین حالت بالای 300 میلی ثانیه

 

INP جدید ترین پارامتر سرعت

INP (تعامل کاربران با صفحات): معیاری است که پاسخگویی کلی صفحه به تعاملات کاربر را با مشاهده مدت زمانی که طول می کشد تا صفحه به تمام تعاملات کلیک، ضربه زدن و صفحه کلید که در طول عمر بازدید کاربر از آن پاسخ دهد را ارزیابی کند. INP تجربه کاربر در تعامل با سایت میباشد که گوگل اطلاعات آن را از مرورگر کاربر میگیرد. این پارامتر در بهترین حالت باید زیر 200 میلی ثانیه باشد در حالت متوسط زیر 500 میلی ثانیه و بالای 500 میلی ثانیه از نظر گوگل مشکل دارد.

 

پارامتر CLS

CLS (Cumulative Layout Shift): CLS مجموع نمرات تغییر چیدمان المان های غیرمنتظره طرح ‌بندی که در طول کل زمان لود صفحه رخ می‌دهد، اندازه ‌گیری می‌ کند. که در آن صفر به معنای عدم جابجایی است و هر چه عدد بزرگتر باشد، تغییر طرح بندی در صفحه بیشتر می شود. این مهم است زیرا تغییر عناصر صفحه در حالی که کاربر در تلاش برای تعامل با آن است، تجربه کاربری ناخوش آیندی است. این پارامتر در بهترین حالت باید زیر 0.1 ثانیه باشد در حالت متوسط زیر 0.25 ثانیه و در حالت مشکل دار بالای 0.25 ثانیه میباشد.

 

سرعت سایت و اثر آن بر سایت

 

جمع بندی

در این مقاله دریافتید که سرعت سایت چقدر بر روی سایت تاثیر دارد سرعت سایت مستقیما بر روی تجربه کاربری، نرخ خروج کاربر و همچنین امتیاز دهی سئو گوگل نیز تاثیر دارد به عنوان مثال در طراحی یک سایت فروشگاهی سرعت بسیار برای کاربران مهم میباشد.

طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پورتال تخصص شرکت طراحی لمون است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید