مرن استک چیست؟

دوشنبه, 07 اسفند 1402

مرن استک چیست و چه مزایایی دارد؟

رویکرد مرن استک یکی از جدیدترین مفاهیم در حوزه توسعه و طراحی سایت اختصاصی است که به توسعه‌ دهندگان کمک می ‌کند تا بهبود مستمر و توسعه پذیری بیشتری در فرآیند توسعه وب سایت داشته باشند. مفهوم مرن استک حول محور زبان جاوا اسکریپت میچرخد که در ادامه به آن کامل خواهیم پرداخت. اما پیش از آنکه بدانید مرن استک چیست باید بدانید جاوااسکریپت چیست و چه کاربردی دارد؟

 

جاوااسکریپت چیست و چه کاربردی دارد؟

جاوااسکریپت یک زبان برنامه ‌نویسی رایج و پرکاربرد در وب است که به طور اصلی برای اضافه کردن ویژگی‌ها و ارتباط با صفحات وب استفاده می ‌شود. استفاده از جاوااسکریپت در وب به توسعه ‌دهندگان امکان می ‌دهد تا اعمال متنوعی را بر روی صفحات وب انجام دهند، از جمله:

  1. افزودن اعمال تعاملیت: با استفاده از جاوااسکریپت، می‌توانید اعمال تعاملی مانند فرم‌های پویا، اسلایدرها، منوهای کشویی و پنجره‌های پاپ ‌آپ را به صفحات وب خود اضافه کنید.
  2. ارتباط با سرور: جاوااسکریپت به شما امکان می‌دهد با استفاده از فرآیندهایی مانند AJAX، به طور دینامیک اطلاعات را از سرور دریافت و نمایش دهید بدون نیاز به بارگذاری مجدد صفحه.
  3. تغییر وضعیت صفحه بدون بارگذاری دوباره: با جاوااسکریپت، می‌توانید وضعیت صفحه را بدون نیاز به بارگذاری مجدد صفحه تغییر دهید. این به شما امکان می‌دهد تا به طور پویا محتوا و فرمت صفحات خود را تغییر دهید.
  4. انیمیشن و افکت‌های بصری: جاوااسکریپت امکان ایجاد انیمیشن‌های پویا و افکت‌های بصری را بر روی صفحات وب فراهم می‌کند که می‌تواند تجربه کاربری را بهبود بخشد.

به طور کلی، جاوااسکریپت یک زبان برنامه ‌نویسی بسیار قدرتمند است که به توسعه ‌دهندگان وب امکان می‌دهد تا صفحات وب را به راحتی تعاملی، پویا و جذاب کنند و تجربه کاربری را بهبود بخشند.

 

مرن استک چیست

 

مفهوم مرن استک چیست؟

برای آنکه بهتر با مفهوم مرن استک آشنا شوید بهتر است در ابتدا بدانید هر کلمه مرن استک به چه معنا است. MERN STACK

  • M: به معنی Mongo db
  • E: به معنی EXPRESS JS
  • R: به معنی REACT JS
  • N: به معنی NODE JS

به معنای دیگر به فول استک دولوپری که با جاوااسکریپت تمامی بخش های یک سایت را بالا میاورد مرن استکر میگویند اگر که نمیدانید فول استک چیست و فول استکر کیست میتوانید به مقاله لینک شده مراجعه کنید.

 

مفهوم مرن استک چیست؟

 

مزایای مرن استک

همانطور که تا به الان دانستید مرن استک دارای مزایای بسیاری است و جزو مفاهیم نسبتا جدید در زمینه توسعه نرم افزار و وب سایت است. در ادامه به صورت موردی در خصوص مزایای مرن استک خواهیم پرداخت.

 

1- سرعت بالا سایت

اگر که با سایت کار کرده باشید خواهید دریافت که سرعت چقدر مهم است سرعت سایت جزو عوامل بسیار مهم در خصوص بهبود تجربه کاربری است همچنین در سایت هایی که ساختار های سنگینی دارند و بخش های زیادی دارند همچون طراحی سایت فروشگاهی یا طراحی سایت آگهی ساختار مرن استک تقریبا همچون یک معجزه میماند زیرا این سایت ها اغلب کاربران زیادی دارند و دارای بخش های زیادی هستند به همین علت زمانی که با مرن استک یک پروژه انجام میشود بسیار سریع تر بالا می آید.

 

2- بارگذاری صفحه بدون رفرش

یکی از قابلیت هایی که مرن استک برای شما به ارمغان می آورد بارگذاری صفحه بدون رفش شدن است وقتی بر روی یک لینک از سایت کلیک میکنید اگر که بالای صفحه را ببینید متوجه میشوید که صفحه رفرش میشود. اما در مرن استک این اتفاق نمی افتد و صفحه درجا برای شما باز میشود به عنوان مثال میتوانید سایت های دیجیکالا و دیوار را تست کنید.

 

مزایای مرن استک

 

3- دوست دار سئو

یکی از قابلیت های جالب مرن استک سئو فرندلی بودن آن است و علت آن به قابلیت UX خوب برمیگردد مرن استک با وجود قابلیت هایی که در اختیار برنامه نویس قرار میدهد موجب باز بودن دست برنامه نویس در زمینه UX سایت میشود همچنین به علت بالا رفتن سرعت سایت موجب بهبود سئو سایت هم میشود در این زمینه میتوانید به مقاله تاثیر سرعت بارگذاری بر سئو سایت مراجعه نمایید.

 

4- یکپارچگی در پیاده سازی

یکی از جالبی های مرن استک یکپارچگی آن در پیاده سازی است از آنجایی که مرن استک تماما حول محور جاوااسکریپت است و تحت جی اس پیاده سازی میشود حتی دیتابیس آن بنابراین در اجرای پروژه تمامی بخش های آن بک پارچه است این یکپارچگی موجب سهولت در اجرا میشود و همچنین میزان کد های استفاده شده هم کاهش میابد.

 

مرن استک چه چیزی است

 

دو نمونه از سایت های داخلی مرن استک

در حال حاضر اگر بخواهیم در مورد اجرا سایت با مرن استک مثال بزنیم میتوانیم سایت دیجیکالا و دیوار را مثال بزنیم احتمالا شما هم از این سایت ها استفاده کرده باشید نکته ای که در این خصوص باید به آن توجه کنید این است که هر دو سایت با داشتن کاربران زیاد و گستردگی بالای سایت سرعت لود عالی دارند و علت آن استفاده از مرن استک است.

 

دو نمونه از سایت های خارجی تحت عنوان مرن استک

شرکت اسپاتیفای (Spotify): اسپاتیفای یکی از شرکت‌هایی است که از رویکرد مرن استک در توسعه نرم‌افزار بهره‌ مند شده است. با توجه به تغییرات مستمر در سلیقه مخاطبان و نیاز به اضافه کردن ویژگی‌های جدید، این شرکت با اجرای رویکرد مرن استک، موفق شده است تا به سرعت به نیازهای مختلف بازار و کاربران پاسخ دهد.

توییتر (Twitter) سابق شبکه ایکس امروز: توییتر نیز از اصول مرن استک در توسعه نرم ‌افزار خود استفاده می ‌کند. این شرکت با توجه به اهمیت زمان در بازار رقابتی امروزی، با انعطاف‌ پذیری و توانایی سرعت در عرضه ویژگی‌های جدید، موفق به جایگاه برتری در صنعت شبکه‌های اجتماعی شده است.

 

mern stack چیست

 

نکات پایانی

مرن استک به عنوان یک فلسفه و رویکرد منطقی در توسعه نرم‌افزار، به سازمان‌ها و توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا بازدهی بیشتری را در فرآیند توسعه نرم‌افزار داشته باشند. این رویکرد، با توجه به مزایایش در کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت توسعه و ارتقاء کیفیت نرم‌افزار، به یک ابزار بسیار مهم و ضروری تبدیل شده است. اما برای موفقیت در اجرای مرن استک، نیاز به تعهد، آموزش، همکاری و انعطاف‌ پذیری داریم.
با اعتقاد به اینکه توسعه نرم‌افزار یک فرآیند پویا و پیچیده است، مرن استک به عنوان یک رویکرد توسعه‌ای مناسب، به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که با چالش‌های روزمره صنعت نرم‌افزار مواجه شوند و با انعطاف‌پذیری و تعامل فعال، به راحتی بتوانند به نتایج مطلوب دست یابند. چنانچه قصد طراحی سایت در تهران دارید با ما تماس بگیرید.

طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پورتال تخصص شرکت طراحی لمون است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید