فول استک چیست و برنامه نویس فول استک کیست

سه شنبه, 24 بهمن 1402

فول استک چیست و برنامه نویس فول استک کیست؟ - لمون

در دنیای فناوری اطلاعات، توسعه ‌دهندگان نرم‌افزاری مواجه با فراز و نشیب‌های زیادی هستند. با پیشرفت تکنولوژی و تغییرات مداوم در صنعت نرم ‌افزار، مفهوم "فول استک" یک مفهوم مهم و جذاب برای توسعه‌ دهندگان نرم‌افزاری است. در این مقاله، در ابتدا به این پرسش که فول استک چیست و برنامه نویس فول استک کیست؟ پاسخ خواهیم داد و پس از آن به بررسی مفهوم، مزایا و چالش ‌های برنامه ‌نویسی فول استک خواهیم پرداخت.

 

بخش های توسعه یک سایت یا نرم افزار

یک وب سایت یا یک نرم افزار از نظر برنامه نویسی یا کدنویسی شامل سه بخش کلی میشوند یکی فرانت اند (Frontend) و بک اند (Backend) و دیگری حوزه دیتابیس میباشد. این سه بخش در کنار یک دیگر یک سایت یا یک نرم افزار را شکل میدهند. در ادامه در مورد این سه مفهموم کامل تر توضیح خواهیم داد.

 

بخش های توسعه یک سایت یا نرم افزار

 

فرانت اند چیست؟

فرانت‌اند یا "Frontend"، به زبان ساده یعنی تمامی بخش هایی که یک کاربر میتواند از یک طراحی سایت شرکتی یا هر نوع سایتی و یا نرم افزار با چشم ببیند. فرانت‌اند به بخشی از یک نرم‌افزار یا وب ‌سایت اشاره دارد که با رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) سر و کار دارد. به عبارت دیگر، فرانت‌اند نرم‌افزار یا وب‌ سایت را به کاربر نمایش می‌دهد و امکان ارتباط و تعامل با آن را فراهم می‌کند. این شامل طراحی و اجرای ویژگی‌ها، صفحات، منوها، فرم‌ها و هرگونه عنصر دیداری دیگری است که کاربر با آن در ارتباط است.

 

بک اند چیست؟

بک‌اند یا "Backend"، قسمتی از یک نرم‌ افزار یا وب ‌سایت است که در پشت صحنه فعالیت می‌کند و عملیاتی مانند پردازش داده‌ها، مدیریت پایگاه‌های داده، ارسال و دریافت درخواست‌ها از طرف کاربران، و تعاملات سایت در پشت کد ها میباشد. به عنوان مثال ممکن است شما در یک طراحی سایت فروشگاهی بر روی دکمه ثبت نام کلیک کنید و از شما شماره موبایل بخواهد پس از ثبت شماره و زدن دکمه ثبت برای شماره شما پیامک خواهد آمد همین که تعریف شود دکمه ثبت نام به یک سامانه درخواست بدهد تا به شماره مذکور پیامک دهد به بک اند مرتبط میباشد، کاربران از فرانت اند استفاده میکنند تا بتوانند با نرم افزار یا سایت تعامل کنند.
نکته: بک اند گسترده تر از آن چیزی است که مثال زده شد یکی از مهم ترین قابلیت های بک اند داینامیک کردن سایت میباشد.

 

فول استکر

 

دیتابیس چیست؟

دیتابیس یا "Database" مجموعه‌ای از داده‌هاست که به صورت منظم در داخل یک سیستم ذخیره می‌شوند و قابل دسترسی، مدیریت و بروزرسانی می‌باشند. اطلاعات مختلفی مانند مشخصات کاربران، اطلاعات محصولات، فاکتورهای خرید و سایر اطلاعات مربوط به یک سیستم یا برنامه می‌توانند درون یک دیتابیس ذخیره شوند. دیتابیس‌ها به‌طور عمده برای ذخیره و مدیریت داده‌های سازمانی و کاربردهای نرم‌افزاری استفاده می‌شوند و نقش مهمی در عملیات روزمره کسب‌وکارها و سیستم‌های اطلاعاتی دارند.
یک فول استکر باید دانش کافی از Mysql، Mariadb جداول آن ها و همچنین اگر که فول استکر در حوزه وب میباشد باید دانش کافی استفاده از کنترلر cpanel، directadmin و پلسک را داشته باشد تا بتواند حداقل یک سایت را انتقال دهد و آن را به دیتابیس متصل نماید.


فول استک چیست و مفهوم آن

برنامه ‌نویس فول استک یا Full Stack Developer، فردی است که توانایی کار در تمامی لایه‌ها یا بخش های یک پروژه نرم‌افزاری یا وب سایتی را دارد. این شامل طراحی رابط کاربری (Frontend)، توسعه سمت سرور (Backend) و مدیریت پایگاه داده (Database) می‌شود. برنامه ‌نویس فول استک توانایی کار در هر یک از این لایه‌ها را دارد و می‌تواند پروژه ‌های کامل نرم‌افزاری را ایجاد کند. یک برنامه ‌نویس فول استک باید با زبان‌های برنامه ‌نویسی مختلف، فریمورک‌ها و ابزارهای متنوعی آشنا باشد.
یک فول استکر به طور مختصر وظیفه صفر تا صد یک پروژه و حل چالش های ایجاد شده در آن پروژه را بر عهده دارد.

 

مزایای فول استک

یکی از مزایای فول استک بودن در زمینه برنامه نویسی این است که هیچ وقت بیکار نخواهید ماند برای شرکت ها بصرفه تر است تا بجای دو نیرو متخصص در دو حوزه یک نیرو متخصص که در هر دو زمینه تخصص دارد را استخدام کند و به آن حقوق بالاتری نسبت به یک متخصص بدهد.

 

فول استک چیست و مفهوم آن

 

معایب فول استک بودن

در کنار مزایایی که فول استکر ها دارند چندین معایب هم دارند یکی اینکه فول استکر ها زمان خالی کمی دارند زیرا این متخصصین کار دو نفر را انجام میدهند مورد بعدی اینکه ممکن است یک فول استکر از نظر تخصص عقب بماند و نتواند خودش را بروز کند زیرا در چندین زمینه مشغول به کار است.

 

درآمد برنامه نویس فول استک چقدر است؟

همانطور که میدانید میزان درآمد به خیلی از موارد بستگی دارد از تجربه کاری گرفته تا میزان روابط و یا داشتن پروژه شخصی اما اگر امروز یعنی در سال 1402 بخواهیم مبلغ حقوق یک برنامه نویس خوب فول استکر را تخمین بزنیم میتوانیم بگوییم در آمد برنامه نویس فول استک بین 35 میلیون تا 50 میلیون تومان در ماه میتواند باشد البته باز این عدد یک عدد نسبی است و به خیلی از عوامل و شرایط بستگی دارد.

پیشنهاد میکنیم تا حتما مقاله نقشه راه فول استک و مدت زمان فول استک شدن را مطالعه نمایید.

 

 

چالش‌ های برنامه ‌نویس فول استک

یک فول استکر معمولا با چالش های گوناگونی رو به رو میباشد که این چالش ها عبارت اند از:

 

1. بروزرسانی دانش

حوزه نرم افزار و وب یک حوزه دانش پویا است یعنی دانش و علم آن روزانه در حال بروزرسانی است به همین علت برای جای نماندن از آن باید سعی کنید تا خود را همیشه بروز نگه دارید حال از آنجایی که فول استکر باید در سه بخش تخصص داشته باشد بنابراین باید خودش را در سه بخش بروز نگه دارد.

 

2. بیشتر بودن چالش ها

خب همانطور که تا اینجا متوجه شده اید یک فول استکر باید در همه زمینه ها متخصص باشد بنابراین برنامه نویسی بخش های بیشتر مساوی است با رو به رو شدن با چالش های بیشتر پروژه‌های نرم‌ افزاری معمولاً پیچیده هستند و شامل بخش‌های مختلفی مانند طراحی رابط کاربری، توسعه سمت سرور، مدیریت پایگاه داده و امور مدیریتی می‌ شوند. مدیریت این پیچیدگی‌ها و تضادهای مختلف چالش بزرگی برای فول استکرها است.

 

3. کمبود زمان

از آنجایی که تمام پروژه را فول استکر انجام میدهد و بار مسئولیت پروژه بر روی دوش اوست ممکن است در زمان اجرای پروژه زمان کم بیاورد و یا در مدیریت زمان دچار مشکل گردد به همین علت یک فول استکر باید بتواند مدیریت زمانی خوبی داشته باشد.

 

درآمد برنامه نویس فول استک چقدر است؟

 

4. تنوع دانش کار

برای مسلط شدن بر تمامی لایه‌ها و فنون مورد نیاز، برنامه ‌نویس فول استک باید با تنوع زبان‌ها، فریمورک‌ها، ابزارها و تکنولوژی‌های مختلف آشنا باشد. این مورد میتواند جزو یکی از جدی ترین چالش های فول استکر ها باشد.


5. مدیریت پروژه

توانایی مدیریت و هماهنگی بین بخش‌های مختلف یک پروژه، از جمله چالش‌های برنامه‌ نویسان فول استک است. این شامل مدیریت زمان، اولویت‌ بندی و توزیع زمان بین بخش های مختلف پروژه است.

به‌ طور کلی، برای یک برنامه‌ نویس فول استک، مواجه شدن با این چالش‌ها بخشی از فرآیند رشد و پیشرفت در حرفه اش است و با استفاده از تجربیات و مهارت‌های خود می‌تواند این چالش‌ها را پشت سر بگذارد.

 

مسیر تبدیل به یک فول استکر

یک دولوپر پیش از آنکه نبدیل به فول استکر شود باید مراحلی را از سر بگذارد.

 

1. آموزش مبانی برنامه ‌نویسی

کسی که قصد دارد تا به یک فول دولوپر تبدیل شود اولین چیزی که باید یادبگیرد مبانی برنامه نویسی میباشد پیشنهاد مکنیم تا مطلب بهترین روش یادگیری طراحی سایت را مطالعه نمایید.

 

2. تسلط بر زبان‌های برنامه‌ نویسی

در ابتدا باید سعی کنید تا به یک زبان برنامه نویسی مسلط شوید در ادامه اگر که قصد داشتید تا توانمندی هایتان را فراتر ببرید یا حوزه فعالیتتان را گسترش دهید میتوانید به سراغ دیگر زبان های برنامه نویسی هم بروید.

 

3. آشنایی با فریمورک‌ها و ابزارهای مرتبط

پس از آنکه به زبانی در زمینه برنامه نویسی مسلط شدین حال باید برای افزایش سرعت و بهبود عملکرد به سمت یادگیری فریمورک ها بروید.

 

مسیر تبدیل به یک فول استکر

 

4. آشنایی با مفاهیم دیتابیس

همانطور که گفتیم یک برنامه نویس باید از کارکرد دیتابیس مطلع باشد بنابراین پس از طی کردن مراحل بالا باید سعی کنید تا در خصوص پایگاه داده هم کسب اطلاعات کنید البته بهتر است تا این کسب اطلاعات به صورت موازی با زبان های برنامه نویسی صورت گیرد.

 

5. افزایش تجربه و تنوع کاری

پس از آنکه به تمامی موارد مسلط شده اید و خود را پیشرفت داده اید حال باید سعی کنید تا با همکاری بر روی پروژه های بیشتر و متفاوت از یکدیگر سطح تجربه خود را بالا ببرید. با پیگیری این مراحل و تمرین مستمر، می‌توانید به یک برنامه ‌نویس فول استک تبدیل شوید و توانایی کار در تمامی لایه‌های یک پروژه نرم‌افزاری را داشته باشید.

 

نتیجه ‌گیری

برنامه‌ نویسی فول استک به عنوان یک مفهوم مهم در دنیای فناوری، به توسعه‌ دهندگان نرم‌افزار فرصتی جذاب برای رشد و پیشرفت در صنعت ارائه می‌دهد. با توانایی مسلط بر تمامی جنبه‌های یک پروژه نرم‌افزاری، این برنامه‌ نویسان می‌توانند نقش موثری در توسعه و بهبود نرم‌افزارها ایفا کنند و به عنوان افراد چندمنظوره، در بازار کار تأثیرگذار باشند. با این حال، برنامه‌نویسان فول استک باید با چالش‌ها و نیازهای متغیر در صنعت، آشنا بوده و بتوانند با استفاده از تجربه و توانایی‌های خود به موفقیت در این حوزه دست یابند.
برنامه‌نویس فول استک با توانایی مسلط بر تمامی جنبه‌های یک پروژه نرم‌افزاری، یکی از افراد حیاتی در پروژه است. این فرد با توانایی چندمنظوره خود، می‌تواند به بهبود فرآیند توسعه نرم‌افزاری و ارتقای کیفیت محصولات کمک کند و نقش موثری در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایفا کند.

طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پورتال تخصص شرکت طراحی لمون است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید