نقشه راه برای یادگیری مرن استک

چهارشنبه, 09 اسفند 1402

نقشه راه برای یادگیری مرن استک - لمون

یکی از فرآیند های برنامه نویسی که جدیدا بسیار در جهان از آن استفاده میشود و اخیرا دارد داخل ایران هم استفاده میشود مرن استک است اگر که قصد دارید به طور کامل بدانید مرن استک چیست به مقاله لینک شده مراجعه نمایید. ممکن است شما هم در مورد مرن استک شنیده باشید و علاقه مند به یادگیری آن هستید در ادامه نقشه راه یادگیری مرن استک را به شما خواهیم گفت با ما همراه باشید.

 

به طور خلاصه مرن استک چیست؟

مرن استک، شامل MongoDB، Express.js، React و Node.js، مجموعه‌ای منسجم از فناوری‌هایی است که برای ساخت برنامه‌های کاربردی وب کارآمد و مقیاس‌ پذیر استفاده می ‌شوند.
بخشی از محبوبیت مرن استک مربوط به یکپارچگی آن است. مدیریت انعطاف پذیر داده MongoDB، شبکه کارآمد سمت سرور Express.js، رابط های کاربر پویا React، و محیط اجرای قدرتمند Back-end Node.js. و همه و همه توسط جاوااسکریپت انجام میپذیرد.

 

به طور خلاصه مرن استک چیست؟

 

بخش های مرن استک (Mern Stack)

Frontend (React)

قسمت از سایت که کاربران میبینند این همه چیزهایی است که مستقیماً در یک وب سایت می بینید و با آن تعامل دارید - طرح، طراحی، دکمه ها و متن. مثال: وقتی از یک وب‌سایت بازدید می‌کنید و یک صفحه اصلی زیبا می‌بینید، با منوها تعامل می‌کنید، یا فرم‌ها را پر می‌کنید، در این بخش شما با فرانت اند برخورد خواهید داد.

 

Backend (Node.js)

بک اند اینجا جایی است که تمام کارهای پشت صحنه اتفاق می افتد. این شامل سرور، برنامه‌های کاربردی و پایگاه‌های اطلاعاتی است که برای پردازش اطلاعاتی که در قسمت جلویی می‌بینید با هم کار می‌کنند.
مثال: وقتی غذا سفارش می‌دهید (فرمی را در وب ‌سایت ارسال می‌کنید)، آشپزخانه (باطن) سفارش (داده‌ها) را پردازش می‌کند و غذای شما را آماده می‌کند (اطلاعات یا خدماتی که درخواست کرده‌اید).

 

پایگاه داده (MongoDB)

پایگاه داده در طراحی سایت فروشگاهی مشابه انبار یا انباری یک رستوران است که در آن همه مواد (داده ها) نگهداری می شود. تمام اطلاعات مورد نیاز وب سایت مانند نمایه های کاربر، محتوا و سایر داده ها را ذخیره و مدیریت می کند.
مثال: در یک فروشگاه آنلاین، پایگاه داده اطلاعات محصول، قیمت ها، نظرات کاربران و جزئیات مشتری را ذخیره می کند.

 

بخش های مرن استک (Mern Stack)

 

REST API (اکسپرس)

REST API ها مانند پیشخدمت های یک رستوران هستند. آن‌ها پیام ‌رسان یا واسطه‌ های پیش‌فرض و بک اند هستند. آنها درخواست‌ها (مانند سفارش‌ها) را از فرانت‌اند (مشتری) دریافت می‌کنند، داده‌ها را در باطن (آشپزخانه) واکشی یا بروزرسانی می‌کنند و سپس پاسخ‌ها (سفارش‌های آماده‌ شده) را برمیگردانند.

عبارت‌های POST، PUT، DELETE و GET انواع درخواست‌هایی هستند که در REST API استفاده می‌شوند:

  • POST: برای ایجاد داده های جدید استفاده می شود. مثل ثبت سفارش جدید در رستوران.
  • PUT: برای به روز رسانی داده های موجود استفاده می شود. مشابه تغییر سفارشی که قبلاً ثبت کرده اید.
  • DELETE: برای حذف داده ها استفاده می شود. مانند لغو یک سفارش.
  • GET: برای بازیابی داده ها استفاده می شود. قابل مقایسه با پرسیدن در مورد منو یا بررسی وضعیت سفارش شما.

 

نقشه راه MERN STACK

1- یادگیری HTML و CSS

در ابتدا باید HTML و CSS را یاد بگیرید پس از آن باید به سمت یادگیری جاوااسکریپت بروید.
مرن استک به شدت از جاوا اسکریپت استفاده می کند، بنابراین اولین قدم طبیعی برای یادگیری است. در این بخش به موارد اصلی که روزانه هنگام ایجاد برنامه های MERN فول استک استفاده می کنید نگاه خواهید کرد.
درک جاوا اسکریپت مانند دانستن مقدار مناسب مواد مورد نیاز برای یک دستور است. نیازی نیست که همه چیز را به یکباره تسلط داشته باشید، فقط مواد ضروری که غذای خاص شما (یا پروژه وب شما) را زنده می کند. بنابراین ابتدا به ساکن باید زبان HTML، CSS را یادبگیرید پس از آن منطق جاوااسکریپت را فرابگیرید.


2- با React آشنا شوید

هنگامی که با موارد بالا آشنا شده اید حال وقت آن است که وارد دنیای شگفت انگیز توسعه frontend شوید.
React.js یک کتابخانه محبوب جاوا اسکریپت است که برای ساخت رابط های کاربری استفاده می شود، به ویژه به دلیل کارایی آن در ارائه صفحات وب پویا و تعاملی. این برنامه توسعه دهندگان را قادر می سازد تا برنامه های وب بزرگی ایجاد کنند که می توانند داده ها را بدون بارگیری مجدد صفحه تغییر دهند و تجربه کاربری روان تری را ایجاد کنند.

 

نقشه راه MERN STACK

 

3- Express/Node را یاد بگیرید

هر رابط کاربری به روشی برای ذخیره و بازیابی داده‌هایی که برای کارکرد ظاهری نیاز دارد. اینجاست که بک اند وارد می شود.
در MERN، backend از 3 بخش اصلی تشکیل شده است: Express، یک سرور Node.js و یک پایگاه داده.
Express.js یک چارچوب سبک و انعطاف پذیر برای Node.js است که برای ساخت برنامه های کاربردی وب و REST API با سهولت و کارایی طراحی شده است. Node.js امکان توسعه برنامه های کاربردی سمت سرور را فراهم می کند و این دو را به گزینه ای محبوب برای توسعه بک اند تبدیل می کند.


4- ذخیره داده ها با MongoDB و Mongoose

MongoDB یک پایگاه داده NoSQL است که انعطاف پذیری و مقیاس پذیری بالایی را برای ذخیره و مدیریت داده ها ارائه می دهد و آن را برای مدیریت حجم زیاد و انواع مختلف داده ایده آل می کند.
MongoDB نوعی پایگاه داده است که داده ها را در قالبی انعطاف پذیر و شبیه JSON ذخیره می کند. به همین علت آن را از پایگاه داده های سنتی که از جداول و ردیف ها استفاده می کنند متفاوت می کند. این برای مدیریت حجم زیادی از داده ها عالی است و بسیار مقیاس پذیر است.

Mongoose: ابزار مدل‌سازی شی MongoDB
Mongoose یک کتابخانه برای Node.js است که تعامل با MongoDB را آسان‌تر می‌کند. این یک راه حل ساده برای مدل سازی داده های برنامه شما ارائه می دهد. مانند داشتن یک دستیار شخصی برای کمک به مدیریت ارتباط بین برنامه شما و MongoDB است.

 

مرن استک

 

5- تست های پایداری

آزمایش در توسعه نرم افزار مانند یک بررسی ایمنی است تا اطمینان حاصل شود که همه چیز در برنامه شما همانطور که انتظار می رود کار می کند. این یک گام مهم در فرآیند توسعه است که در آن قبل از اینکه کاربران به مشکل بخورند شما در نقش کاربر عمل میکنید تا در صورت مشاهده مشکل آن را حل کنید.

 

6- استفاده از Git

Git یک سیستم کنترل است، ابزاری که تغییرات کد شما را در طول زمان ردیابی می کند. به آن مانند یک دفترچه خاطرات دقیق برای پروژه کدنویسی خود نگاه کنید. هر بار که در کد خود تغییراتی ایجاد می کنید، Git سابقه ای از تغییرات، زمان و توسط چه کسانی را نگه می دارد. وقتی روی پروژه‌های پیچیده کار می‌کنید، مانند پروژه‌هایی که شامل مرن استک هستند، گیت کاربرد خود را نشان میدهد.

 

7- آنلاین کردن وب سایت

آنلاین کردن وب سایت فرآیند دریافت کد نوشته شده توسط توسعه دهندگان و عملیاتی کردن آن در یک محیط زنده است که کاربران می توانند با آن تعامل داشته باشند.
در مرن استک، که شامل فناوری‌هایی مانند MongoDB، Express.js، React و Node.js می‌شود، اجرای کد آخرین گام در مسیر زنده کردن یک برنامه کامل است.
تصور کنید یک خانه (برنامه وب خود) ساخته اید. اجرای کد و آنلاین کردن وب سایت مانند انتقال آن از محل ساخت و ساز (محیط توسعه) به محل واقعی آن است که افراد می توانند در آن زندگی کنند. این فرآیند شامل چندین مرحله کلیدی است تا اطمینان حاصل شود که هنگام دسترسی کاربران به برنامه شما، همه چیز همانطور که انتظار می رود کار می کند.

 

چگونه مرن استک یادبگیرم

 

جمع بندی
در این مقاله مسیر و نقشه راه یادگیری مرن استک را خدمت شما ارائه کردیم در صورتی که قصد طراحی سایت در تهران را دارید میتوانید با کارشناسان ما از بخش تماس با ما ارتباط برقرار نمایید تا به شما در این زمینه مشاوره دهیم.

طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پورتال تخصص شرکت طراحی لمون است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید