آدرس IP چیست و چگونه می توانم آدرس IP خود را پیدا کنم؟

یکشنبه, 05 فروردین 1403

آدرس IP چیست و چگونه می توانم آدرس IP خود را پیدا کنم؟ - لمون

آدرس IP چیست؟ هنگام کار با کامپیوتر یا به طور کلی به هنگام طراحی سایت فروشگاهی یا هر سایتی ممکن است، به این نام برخورد کرده باشید. اگر قصد داشته باشید که یک فایروال را پیکربندی کنید، نام دامنه خود را تنظیم کنید یا به یک CDN متصل شوید. نیاز دارید تا نه تنها باید بفهمید که یک آدرس IP چیست، بلکه به راهی برای کشف آدرس خود نیاز دارید - چه آدرس رایانه یا وب سایت شما.
به همین دلیل، در این مقاله نه تنها در مورد اینکه آدرس های IP چیست، بلکه در مورد نقش آنها، انواع، و همچنین نحوه پیدا کردن و محافظت از آدرس IP صحبت می کنیم.

 

آدرس IP دقیقاً چیست؟

ما با یک تعریف شروع می کنیم. آدرس پروتکل اینترنت (IP) یک شناسه عددی منحصر به فرد برای دستگاه های متصل به شبکه است. این شامل اینترنت نیز می شود در واقع اینترنت چیزی جز یک شبکه بزرگ از کامپیوتر های متصل به یک دیگر نیست.
آدرس های IP نقش مهمی در تسهیل ارتباطات و تبادل داده بین دستگاه ها ایفا می کنند. به علت آدرس ای پی است که میتوانید در اینترنت اطلاعات را رد و بدل کنیم.

 

آدرس IP دقیقاً چیست؟

 

بدون آدرس IP، چه میشود؟

برای آنکه بدانید چقدر IP آدرس مهم است در ابتدا باید با منطق دریافت و انتقال اطلاعات در اینترنت بدانید.
هنگامی که اطلاعاتی را از طریق اینترنت ارسال می کنید، به قطعات کوچکی به نام "بسته ها" یا بایت تقسیم می شود. هر بسته حاوی آدرس IP فرستنده و گیرنده و همچنین داده های ارسال شده واقعی است. سپس این بسته ها از طریق وب به مقصد خود می روند.
وقتی مسیر خود را طی می کنند، از دستگاه های مختلفی مانند روتر و سوئیچر عبور می کنند. این ابزارها از آدرس های IP موجود در بسته ها برای تعیین مکان بعدی ارسال آنها استفاده می کنند.
آدرس های IP از دو بخش تشکیل شده است: آدرس شبکه و آدرس میزبان. اولین مورد، شبکه ای را که دستگاه به آن متصل است، شناسایی می کند، در حالی که آدرس میزبان، دستگاه خاصی را در آن شبکه شناسایی می کند. با استفاده از این اطلاعات، داده ها در نهایت به هدف مورد نظر می رسند.

 

بدون آدرس IP، چه میشود؟

 

نمونه هایی از آدرس های IP

دو فرمت مختلف وجود دارد. اولی شامل چهار عدد از 0 تا 255 است که با نقطه از هم جدا شده اند. در اینجا چند نمونه مختلف از آنها آورده شده است.

  • 0.11.123.4
  • 12.255.0.3
  • 24.2.201.45

اعداد بالا در قالب IPv4 هستند. این بر اساس اعداد 32 بیتی است و همان چیزی است که آدرس های IP اصلی به نظر می رسد. همچنین آدرس های IPv6 وجود دارد که اعداد 128 بیتی هستند و کمی پیچیده تر به نظر می رسند.

  • 3f28:97ab:6d51:ba89:1c0a:47f3:a382:9e6f
  • fdc5:210b:e439:8d72:03a6:b1c8:71e0:542d
  • 5a31:8fcb:162d:c470:bfee:3126:9a8b:f25a

این فرمت زمانی معرفی شد که دستگاه های بیشتری به اینترنت متصل شدند تا از اتمام آدرس های IP جلوگیری کنند. با این حال، فرمت ساده‌ تر بالا هنوز رایج‌ تر است.

 

نمونه هایی از آدرس های IP

 

آدرس IP چه کاربردی دارد؟

همانطور که گفته شد، هدف اصلی آدرس های IP این است که دستگاه های شبکه بتوانند یکدیگر را شناسایی کرده و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به عنوان یک صاحب وب سایت، این بسیار مهم است زیرا ای پی بر سرور هم اعمال میشود. در واقع هاست شما که اطلاعات ساییتان در آن قرار دارد با ای پی سرور قابل دسترس است. تا مرورگرها بتوانند برای نمایش وب سایت ها به آنها دسترسی داشته باشند.

در واقع، وقتی شخصی نام دامنه شما را در نوار مرورگر تایپ می کند، در واقع به آدرس IP مرتبط با آن دامنه متصل می شود. به این ترتیب، بازدیدکنندگان وب سایت مجبور نیستند شناسه ای پی را به خاطر بسپارند، اما می توانند از دامنه ای که راحت تر به خاطر سپرده می شود استفاده کنند. (این ترجمه آدرس ای پی به نام دامنه توسط دی ان اس اتفاق می افتد)

اگر که نمیدانید دامنه چیست پیشنهاد میکنیم به مقاله نام دامنه چیست و چرا به آن نیاز داریم مراجعه نمایید.

به طور خلاصه، بدون آدرس های IP، هیچ راهی برای دسترسی به وب سایت های بی شماری که در تمام طول روز از آنها استفاده می کنیم وجود نخواهد داشت. علاوه بر این، دانستن آدرس IP شما برای پیکربندی صحیح شبکه ها و فایروال ها و عیب یابی مشکلات اتصال کمک میکند.
همچنین IP می توانند اطلاعات جغرافیایی تقریبی در مورد مکان دستگاه ارائه دهند. این دانش برای تبلیغات هدفمند، شخصی‌سازی محتوا یا اعمال محدودیت‌های محتوا بر اساس مناطق جغرافیایی مفید است.

 

آدرس IP چه کاربردی دارد؟

 

انواع مختلف آدرس IP

علاوه بر تمایز بین آدرس های IPv4 و IPv6، تفاوت های دیگری نیز وجود دارد که باید به آنها اشاره کرد.

 

آدرس های IP خصوصی در مقابل عمومی

اولین چیز در اینجا آدرس های خصوصی و عمومی است.

آدرس های IP عمومی همان چیزی است که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم. آنها از طریق اینترنت در دسترس هستند و در سطح جهانی منحصر به فرد هستند. عملکرد آنها شناسایی دستگاه هایی مانند روترها یا سرورهایی است که مستقیماً به وب متصل هستند.
از سوی دیگر، آدرس‌های IP خصوصی در شبکه‌های بسته مانند خانه، محل کار یا سایر شبکه‌های محلی (LAN) وجود دارند. آنها فقط در داخل آن شبکه معتبر هستند و برای تسهیل ارتباط بین دستگاه های درون شبکه کار می کنند. هر دستگاه باید یک آدرس IP خصوصی منحصر به فرد داشته باشد تا بتواند کار کند.

 

انواع مختلف آدرس IP

 

آدرس های IP استاتیک در مقابل پویا

تمایز دیگری که می توانید ایجاد کنید بین آدرس های IP استاتیک یا پویا است. اولی به این معنی است که آدرس اختصاص داده شده ثابت می ماند، نوع دوم با هر اتصال در حال تغییر است.

آدرس‌های IP ثابت معمولاً با دست به دستگاه اختصاص داده می‌شوند و در طول زمان تغییر نمی‌کنند مگر اینکه به صورت دستی پیکربندی شوند. شما معمولاً از آن‌ها برای دستگاه‌هایی استفاده می‌کنید که به یک آدرس ثابت برای ارتباط نیاز دارند، مانند سرورها، چاپگرها یا دستگاه‌هایی که میزبان سرویس‌هایی مانند وب‌سایت‌ها، ایمیل یا VPN هستند.

یک آدرس IP پویا به این معناست که دستگاه به طور خودکار، اغلب از یک سرور DHCP، دریافت می کند. آن‌ها اغلب در روترها یا سایر دستگاه‌های شبکه ادغام می‌شوند تا مطمئن شوند هر چیزی که به آنها متصل می‌شود می‌تواند یک آدرس معتبر و منحصر به فرد به دست آورد. آدرس‌های IP پویا می‌توانند در طول زمان تغییر کنند، چه زمانی که یک دستگاه دوباره به شبکه وصل می‌شود یا زمانی که قرارداد اجاره آدرس IP منقضی می‌شود.

 

چگونه می توانم آدرس IP عمومی خود را پیدا کنم؟

شما می توانید به سادگی «What is my IP» را در گوگل جستجو کنید و به اولین سایتی که به شما پیشنهاد میدهد بروید میتوانید قرمت ها مختلف ای پی خود را به همراه موقعیت جغرافیایی مشاهده کنید.

 

چگونه می توانم آدرس IP عمومی خود را پیدا کنم؟

 

آدرس IP وب سایت خود را جستجو کنید

در عین حال، ابزارهایی مشابه مواردی که قبلا ذکر شد، مانند جستجوی وب سایت به IP نیز وجود دارد. به سادگی دامنه وب سایتی را که می خواهید IP آن را داشته باشید وارد کنید تا به شما بگوید.
همچنین میتوانید از طریق CMD و دستور ping example.com (با دامنه خود جایگزین کنید) آدرس IP متعلق به دامنه مورد نظر را پیدا کنید.

 

جمع بندی

حال متوجه این پاسخ شده اید که IP چیست و چه کاربردی دارد در واقع کل اینترنت با همی ای پی با یکدیگر در ارتباط است.
در بالا، دلیل اهمیت آدرس های IP، تفاوت بین عمومی و خصوصی، و همچنین آدرس های ایستا و پویا را توضیح دادیم. ما همچنین راه هایی را به شما ارائه کرده ایم تا تعیین کنید آدرس IP شما چیست یا آدرس IP وب سایت شما چیست - و چگونه از آن محافظت کنید. برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص طراحی سایت در تهران با ما تماس بگیرید.

طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پورتال تخصص شرکت طراحی لمون است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید