CDN چیست و چه کاربردی دارد

سه شنبه, 29 اسفند 1402

CDN چیست و چه کاربردی دارد؟ - لمون

شبکه تحویل محتوا (CDN) یک شبکه توزیع شده جهانی از سرورها است که محتوای وب سایت شما را ذخیره و ارائه می کند و سرعت بارگذاری صفحه سریعتر و قابل اطمینان تری را تضمین می کند. CDN ها به یک ابزار ضروری برای وب سایت هایی تبدیل شده اند که به بازدیدکنندگان از سراسر جهان ارائه می دهند.

برای اطلاع از تعرفه طراحی سایت فروشگاهی و طراحی سایت شرکتی کلیک کنید.

 

CDN چگونه کار می کند؟

CDN دسترسی وب سایت شما را به یک شبکه جهانی از سرورها فراهم می کند. هنگامی که یک بازدیدکننده صفحات وب شما را بارگیری می کند، فایل های ثابت مانند تصاویر، ویدئوها و فایل های PDF از نزدیکترین سرور در شبکه ارسال می شود و زمان بارگذاری سریعتر را تضمین می کند. این فشار روی یک سرور را به حداقل می رساند و سرعت بارگذاری صفحه را به طور مداوم بهینه می کند.

برای درک بهتر نحوه عملکرد CDN ها، تصور کنید که وب سایت شما رستورانی است که خدمات تحویل را ارائه می دهد.
تماس تلفنی مشتری برای یک سفارش شبیه به کسی است که از وب سایت شما بازدید می کند. بعد، کارکنان آشپزخانه شما اجاق گاز را روشن می کنند و سفارش را آماده می کنند. این ممکن است معادل میزبان سایت شما باشد که آماده ارائه فیلم، عکس و متن به بازدیدکنندگان سایت شما می شود. در نهایت یک نفر تحویل سفارش را بسته بندی و تحویل می دهد. این شبیه نحوه انتقال داده ها از وب سایت شما و در سراسر اینترنت قبل از نمایش در صفحه رایانه بازدیدکننده است.

چند دهه پیش، یک وب سایت معمولی حاوی داده های زیادی نبود. یک میزبان داده‌های یک وب‌سایت را روی سرورها در یک مرکز داده ذخیره می‌کند و سپس آن داده‌ها را (البته بسیار کند) در اختیار همه کاربران قرار می‌دهد.
حالا به قیاس رستوران برگردیم. تصور کنید که رستوران شما 1000 سفارش را همزمان دریافت می کند و هر سفارش باید در شعاع 50 متری به مشتریان تحویل داده شود.

ممکن است انتظار داشته باشید متوسط زمان تحویل به میزان قابل توجهی کاهش یابد. همچنین، افرادی که در دورترین فاصله از رستوران شما زندگی می کنند، نسبت به کسانی که در نزدیکی شما زندگی می کنند، زمان انتظار بیشتری خواهند داشت. اما اگر رستوران شما چندین مکان داشته باشد چه؟ می‌توانید سفارش را به نزدیک‌ترین مکان به مشتری هدایت کنید و از زمان تحویل سریع‌تر اطمینان حاصل کنید.
همین منطق در مورد وب سایت شما نیز صدق می کند. CDN تضمین می کند که درخواست بازدیدکننده برای یک صفحه وب از سروری تا حد امکان نزدیک به کاربر تحویل داده می شود و تحویل آن صفحه را سریعتر و کارآمدتر می کند.

 

CDN چگونه کار می کند؟

 

مزایای استفاده از CDN

یک CDN می تواند چندین مزیت مهم را به وبلاگ ها و وب سایت ها ارائه دهد:

  • عملکرد: CDN ها زمان بارگذاری سریع را برای بازدیدکنندگان از هر مکانی تضمین می کنند. صفحات با بارگذاری سریعتر منجر به تجربه کاربری بهتر و بهبود سئو سایت و می شوند.
  • قابلیت اطمینان: CDN ها برای مدیریت افزایش ترافیک طراحی شده اند و می توانند از خراب شدن وب سایت شما به دلیل بارگذاری بیش از حد روی یک سرور منفرد جلوگیری کنند. قطع شدن اینترنت محلی که روی یک سرور تأثیر می گذارد، کل سایت شما را از بین نمی برد.
  • کاهش هزینه پهنای باند: استفاده از CDN به طور بالقوه می تواند هزینه های پهنای باند را بسته به ویژگی های برنامه میزبانی شما کاهش دهد.

 

مزایای استفاده از CDN

 

چرا CDN برای تصاویر مهم است؟

CDN برای بارگذاری تصویر ایده آل است. برخلاف عناصر پویا سایت شما، مانند صفحه اصلی یا پست های نوشته شده، تصاویر ثابت هستند. شما نیازی به انعطاف پذیری تغییر آنها ندارید. شما فقط نیاز دارید که در صورت درخواست آنها با بیشترین سرعت ممکن بارگیری شوند.
حتی اگر اندازه تصویر خود را قبل از آپلود در وب سایت خود بهینه کنید، اگر چندین تصویر در صفحات خود دارید، باز هم می توانید سرور را تحت فشار قرار دهید - به خصوص اگر ترافیک زیادی وارد شود.
CDN زمان بارگذاری تصویر سایت شما را در دوره‌های کم ترافیک و اوج ترافیک بهبود می‌بخشد.

 

چرا CDN برای تصاویر مهم است؟

 

آیا به CDN نیاز داریم؟

اینکه وب سایت شما به CDN نیاز دارد یا خیر به عوامل مختلفی بستگی دارد.
آیا وب سایت شما به بازدیدکنندگان از کشورهای مختلف خدمات ارائه می دهد یا به طور مداوم حجم بالایی از ترافیک دریافت می کند؟ در هر یک از این موارد، CDN می تواند برای بهبود تجربیات کاربر و تلاش های بازاریابی ضروری باشد. با این حال، اگر وب سایت شما منحصراً به یک پایگاه مشتری کوچکتر یا محلی پاسخ می دهد، ممکن است CDN ضروری نباشد.
اگر وب سایت شما دارای کاربران زیادی است اگر از CDN استفاده نمی کنید، سایت شما و محتوای آن باید توسط سرور میزبان اصلی شما ارائه شود. این یک بار سنگین است که می تواند سرعت وب سایت شما را در زمانی که بیشتر به آن نیاز دارید کند یا حتی خراب کند. CDN به وب‌سایت شما کمک می‌کند تا جهش‌های غیرمنتظره در ترافیک را مدیریت کند و کسب‌وکار مورد نیاز و بازدیدکنندگان را با تجربه‌ای عالی در سایت ارائه دهد.

 

چگونه با CDN شروع کنیم

در حال حاضر CDN های مختلفی وجود دارند ک همیتوانید از آنان استفاده کنید همچون کلود فلر یا کوئیک کلود و ... همچنین ما داخل ایران هم CDN داریم یعنی سرور های آن داخل ایران است که مناسب سایت هایی است که کاربران زیادی را از داخل ایران دارند.

 

آیا به CDN نیاز داریم؟

 

جمع بندی

شبکه های تحویل محتوا مزایای متعددی از جمله زمان بارگذاری سریع تر، عملکرد بهبود یافته و قابلیت اطمینان بیشتر را ارائه می دهند.
هنگامی که سایت شما به یک CDN متصل می شود، بازدیدکنندگان شما متوجه زمان بارگذاری کوتاه تری می شوند که مهم نیست در کجا قرار دارند، و شما نیازی به نگرانی در مورد قطعی اینترنت محلی یا بارگیری بیش از حد سرورها، کل کسب و کار شما را آفلاین نخواهید داشت. 

برای دریافت مشاوره در خصوص طراحی سایت در تهران کلیک کنید.

طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پورتال تخصص شرکت طراحی لمون است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید