یو ایکس و یو آی چیست؟

چهارشنبه, 30 شهریور 1401

یو ایکس و یو آی چیست و فرق آن - لمون

 UIکه مخفف User Interface Design به معنای رابط کاربری است. UI به اشکال مختلف در انواع سیستم‌ها وجود دارد و همچنین یکی از داغ‌ترین موضوعات در دنیای فناوری اطلاعات است. UI اصطلاح و عنوانی برای طراحی وب‌سایت است. UI هر چیزی است که روی صفحه نمایش داده می‌شود، از جمله تصاویر، رنگ‌ها، جداول، فیلم‌ها، آیکون‌ها و بسیاری موارد دیگر که کاربر برای تعامل با وب سایت استفاده میکند. به همه این موارد رابط کاربری گفته میشود و به شخصی که مسئول طراحی این موارد است، طراح رابط کاربری گفته میشود.

UX مخفف User Experience Design است. به احساس و راحتی کاربر هنگام کار در بخش‌های مختلف وب سایت اشاره دارد و ماهیت تعامل کاربر با هر بخش را بررسی میکند. بحث طراحی UX این است که ما وب سایت خود را به گونه‌ای طراحی کنیم که تمامی قسمت‌ها به راحتی در دسترس کاربران باشد.

یو ایکس و یو آی چیست؟

UI UX چیست؟

این دو اصطلاح دو معنای متفاوت دارند، اما اغلب توسط افراد مختلف اشتباه درک می شوند. در طراحی وب سایت یا نرم افزار،UI به ظاهر سایت مربوط می شود. در حالی که UX هماهنگی طراحی با نیازهای کاربر را بررسی میکند و وفاداری کاربر را افزایش میدهد و نرخ تبدیل در طراحی سایت فروشگاهی را افزایش میدهد. این بزرگترین تفاوت بین UI و UX است.

 

یو آی سایت چیست

طراحی UI اصطلاحی است که طراحی گرافیکی یا ظاهر یک سایت یا اپلیکیشن را توصیف میکند. به تمام عناصر موجود در یک صفحه وب اشاره دارد که به کاربر اجازه میدهد با اطلاعات ذخیره شده در یک دستگاه تعامل داشته باشد، ارتباط برقرار میکنند و از آن استفاده میکنند.

مهمترین کاربرد رابط کاربری این است که مخاطب بتواند محصولات یا خدمات ساخت سایت یا اپلیکیشن را به وضوح ببیند. در واقع یک رابط کاربری جذاب و کاربرپسند توجه کاربران را به خود جلب میکند و کاربران را وادار به گشت و گذار در سایت یا خرید از آن میکند. به عبارت دیگر، یک رابط خوب و جذاب میتواند خریداران بالقوه را به مشتریان واقعی تبدیل کند. زیرا استفاده اولیه از رابط کاربری تسهیل تعامل بین کاربر و وب سایت است. در واقع میتوان گفت که تفاوت طراحی وب معمولی و طراحی وب حرفه‌ای در طراحی رابط کاربری نهفته است.

یو آی سایت چیست

تفاوت یو آی و یو ایکس

حتما برای شما هم پیش آمده که وقتی سس گوجه فرنگی مصرف میکنید، دقیقا زمانی که سس تمام میشود، به سختی آن را از ظرف بیرون می آورید و هر چقدر هم که جعبه سس را تکان دهید، سسی که در ظرف باقی میماند، بیرون نمی‌آید. اگرچه این ظروف بسیار زیبا و چشم نواز به نظر میرسند، اما از طرفی تجربه چندان خوبی را ارائه نمیدهند.

در بسیاری از موارد، زمانی که از یک برنامه یا وب‌سایت راضی نیستید، ممکن است مشکل از طراحی نامناسب تجربه کاربری آن سرویس باشد. حتی اگر یک وبسایت از نظر ظاهری زیبا باشد، باید عملکردی نیز داشته باشد تا کاربر به تدریج احساس خوبی داشته باشد، به همین دلیل است که میگوییم طراحی UI یکی از زیر مجموعه‌های طراحی UX است.

UX یا تجربه کاربری یک اصطلاح گسترده و کلی است و همانطور که از نام آن پیداست به تجربه کاربر با یک محصول اشاره دارد. در حالی که UI یک جزء است و به استفاده کاربر از برنامه با استفاده از اجزای موجود در فضای کاربری اشاره دارد. UI و UX هر کدام رشته‌های جداگانه‌ای هستند، اما متخصصان و طراحانی وجود دارند که هر دو مهارت را آموخته‌اند.

فریم ورک‌های طراحی وب

·         Bootstrap:

بوت استرپ به خوبی از طراحی ریسپانسیو پشتیبانی میکند و همچنین به شما امکان طراحی برای اندازه های مختلف را می دهد. بوت استرپ دنیایی از کارکردها و قابلیت های مختلف است و تقریباً تمام عملکردها و ویژگی‌های مورد نیاز برای طراحی وب سایت را در بر میگیرد.

·         Semanti UI:

سازگاری با طیف گسترده‌ای از پلاگین‌های دیگر روند توسعه را آسان میکند. همچنین این فریم ورک با برخی از فریم ورک‌های جاوا اسکریپت مانند React سازگاری خوبی دارد. اما ممکن است نتواند نیازهای پیچیده‌ی طراحان حرفه‌ای را برطرف سازد.

·         Pure CSS:

Pure را میتوان برای استفاده از عناصر واکنش‌گرا مانند دکمه‌ها، فرم‌ها و غیره استفاده کرد. و گزینه مناسبی برای ریسپانسیو کردن پروژه برای دستگاه‌های مختلف است اما به دلیل عدم پشتیبانی از JS قابلیت سفارشی سازی زیادی ندارد. میتوان آن را به طور گسترده مورد استفاده قرار داد.

فریم ورک‌های طراحی وب

نتیجه گیری

یکی از ویژگی‌های یک وبسایت خوب رابط کاربری آن است که باعث می شود فردی که از وب سایت شما بازدید میکند احساس خوبی داشته باشد و دوباره به وب سایت شما مراجعه کند. امروزه در نظر گرفتن کاربر و نیازهای او به یکی از مهم ترین بخش های طراحی هر محصول تبدیل شده است. فرقی نمی کند محصول شما یک لوازم خانگی باشد یا یک اپلیکیشن موبایل! اما برای جلب توجه مخاطب در بازار باید مهارتهای لازم را داشته باشد و بتواند نیازهای مخاطب را به آسان ترین و سریع ترین روش برطرف کند. کسانی که در این بخش از طراحی و تولید تخصص دارند، طراح تجربه کاربری نامیده میشوند.

  • عباس تقدمی
    کاربر : عباس تقدمی
    شنبه, 02 مهر 1401

    عال بود ممنون

طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پورتال تخصص شرکت طراحی لمون است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید