اینترنت ایلان ماسک

شنبه, 16 مهر 1401

اینترنت ایلان ماسک و هرچه باید بدانید - لمون

کلمه Starlink نام بخشی از SpaceX و نام شبکه فضایی SpaceX است که متشکل از ماهواره‌های مداری (این شبکه را می‌توان یک صورت فلکی نامید) که در سال 2015 شروع به کار کرده است. از آن زمان، ماهواره‌های زیادی به این صورت فلکی خیالی اسپیس ایکس اضافه شدند و اسپیس ایکس چندین پرتاب موفقیت آمیز برای گسترش شبکه فضایی خود انجام داد. آخرین عملیات پرتاب ماهواره استارلینک در 12 مارس انجام شد که طی آن 47 ماهواره به فضا پرتاب شد. این عملیات تعداد این ماهواره ها را به بیش از 2000 ماهواره رسانده است. البته برخی از این ماهواره ها فقط نمونه اولیه یا ماهواره های غیر عملیاتی هستند.

 اینترنت ایلان ماسک

اینترنت ایلان ماسک در ایران

اسپیس ایکس در حال توسعه یک سیستم اینترنت پهن باند با تاخیر کم برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان در سراسر جهان است. استارلینک با استفاده از مجموعه‌ای از ماهواره‌ها در مدار پایین زمین، اینترنت سریع و قابل اعتماد را برای جمعیت‌هایی با اتصال کم یا بدون اتصال، از جمله جوامع روستایی و مناطقی که خدمات موجود گران یا غیرقابل اعتماد است، فراهم میکند.

اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک

اینترنت ماهواره‌ای مستقل از موقعیت مکانی است و اتصال را میتوان در هر جایی که پوشش جهانی ارائه میدهد، انجام داد. این دسترسی ایده آل به اینترنت در مکان‌هایی است که کیفیت دسترسی غیرقابل اعتماد یا ضعیف است یا مکان هایی که دسترسی به اینترنت زمینی در دسترس نیست. اینترنت ماهواره‌ای نوعی اتصال است که از ماهواره برای دریافت سیگنال اینترنت از ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) به شما استفاده میکند. اینترنت ماهواره‌ای با استفاده از امواج رادیویی برای برقراری ارتباط با ماهواره هایی که به دور زمین میچرخند کار می‌کند.

 اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک

آیا اینترنت ماهواره‌ای به ایران می‌رسد؟

به گفته یک منبع آگاه، هزینه اولیه استفاده از این سرویس آنلاین حدود 600 دلار است و این امکان وجود دارد که بسیاری از افراد در ایران توانایی پرداخت آن را نداشته باشند. بدون احتساب حقوق گمرکی و سایر هزینه های جانبی که به این مبلغ اضافه می شود. هنوز مشخص نیست که پوشش اینترنت ماهواره‌ای استارلینک چقدر گسترده خواهد بود. اما ایلان ماسک در مصاحبه ای در WMC 2022 اعلام کرد که در آینده اینترنت استارلینک در تمام نقاط جهان به جز قطب شمال و جنوب در دسترس خواهد بود. البته این سرویس اینترنتی تنها در مناطقی قابل استفاده است که ممنوعیت قانونی وجود ندارد.تست اینترنت ماهواره ای الون ماسک در مهرماه سال جاری به پایان می رسد و پس از آن رسما به بهره برداری می رسد.

اینترنت استارلینک چیست و کی به ایران میرسد؟

اینترنت ماهواره‌ای فرآیند دسترسی به اینترنت با کمک ماهواره‌های ارتباطی است. در حال حاضر تعداد ماهواره‌های استارلینک به بیش از 2000 عدد رسیده است. تاکنون بیش از 10000 نفر برای استفاده از این سرویس اینترنتی ثبت نام کرده اند. در حالی که پیش فروش اینترنت ماهواره ای استارلینک ادامه دارد، اسپیس ایکس نسل دوم بشقاب اینترنت ماهواره ای را منتشر کرده است که حتی ممکن است به مسافران اجازه دهد از اینترنت ماهواره ای در هواپیماها استفاده کنند.

 اساسا استارلینک یک اینترنت جهانی است. هدف اصلی این پروژه تحت پوشش قرار دادن تمامی مناطق جغرافیایی جهان به ویژه مناطق روستایی و دورافتاده است که تاکنون به اینترنت پرسرعت و پهنای باند دسترسی ندارند. به همین دلیل می توان گفت استارلینک در ایران عرضه خواهد شد و کافی است تجهیزات لازم برای اجرای آن را خریداری کنید. البته این مشکل با دو مشکل جدی مواجه است. ابتدا اسپیس ایکس اعلام کرد که قوانین کشورهای مختلف را برای ارائه خدمات خود در نظر می گیرد و بدون اجازه دولت به کاربران و متقاضیان اینترنت نمی دهد. دوم اینکه ایران تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد و ممکن است حتی در صورت موافقت مقامات دولتی، به دلیل این تحریم‌ها نتوانند از این خدمات استفاده کنند.

تجهیزات دریافت اینترنت ماهواره ای

ایلان ماسک گفته است: بر اساس عکس‌های منتشر شده از تجهیزات مورد نیاز اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، مشترکین نیاز به خرید گیرنده، دیش ماهواره و پایه مخصوص آن دارند، قیمت این تجهیزات طبق گفته استارلینک حدود 600 دلار است. راه اندازی این سرویس از کاربران نشان میدهد که نصب این تجهیزات بسیار آسان است و گیرنده استارلینک دارای موتورهایی است که به طور خودکار در بهترین زاویه تنظیم می شوند.

اینترنت استارلینک رایگان

اینترنت استارلینک به اینترنت رایگان معروف است که متأسفانه باعث سوء تفاهم شد. اینترنت رایگان به معنای اینترنت رایگان نیست.

 اینترنت استارلینک رایگان

نحوه استفاده از اینترنت استارلینک

امروزه وصل شدن به اینترنت استارلینک خواسته‌ی هر فردی می‌باشد. چرا که ارائه اینترنت در کشورها مختلف در گرو برخی از شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی است. که در صورت بروز چالش در کشور و یا تغییر زیر ساخت؛ می‌توانند شرایط استفاده شده از اینترنت بین الملل را تغییر دهند. از طرفی به این نکته نیز توجه داشته باشید که وصل شدن به اینترنت استارلینک به آسانی نخواهد بود. امروزه برخی از افراد در فضای مجازی قصد دارند، بدافزارهایی را تحت عنوان اینترنت استارلینک به شما تحمیل کنند. شما برای وصل شدن به اینترنت استارلینک نیازمند تعدادی ابزار خاص و ثبت نام‌ می‌باشید.

قیمت اینترنت ایلان ماسک

خرید دیش ماهواره و تجهیزات اینترنتی ماهواره استارلینک (در صورت خرید قانونی) معادل 600 دلار هزینه دارد. علاوه بر این، برای خرید خدمات و داده‌های این شرکت باید 100 دلار دیگر نیز بپردازید.

کلام آخر

شورای عالی فضای مجازی ایران معتقد است اگر استارلینک بخواهد در ایران فعالیت کند. باید مجوزهای لازم را از ایران دریافت کند، در غیر این صورت از فعالیت استارلینک در ایران به هر نحوی جلوگیری خواهد شد.

طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پورتال تخصص شرکت طراحی لمون است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید