تفاوت بین طراح وب و توسعه دهنده وب در چیست؟

دوشنبه, 01 خرداد 1402

تفاوت بین طراح وب و توسعه دهنده وب در چیست؟ - لمون

طراحی و ساخت سایت از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. برای اینکه سایت در نگاه کاربر زیبا به نظر برسد از طراحان سایت و برای اضافه کردن امکان به آن برای استفاده آسان تر از توسعه دهندگان وب استفاده می کنند. روش و مراحل انجام کار طراحان و توسعه دهندگان متفاوت است. در این مقاله قصد داریم به طور کامل به بررسی تفاوت بین طراح و توسعه دهنده وب بپردازیم. پس ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

فهرست

- طراح وب و وظایف آن
- به چه کسی توسعه دهنده وب می گویند؟
- تفاوت بین طراح و توسعه دهنده وب
- سفارش طراحی و توسعه وب سایت را به چه شرکت هایی بسپاریم؟

طراح وب و وظایف آن

به کسی طراح وب سایت گفته می شود که به زیبا سازی ظاهر سایت می پردازد. طراح وب باید در کار خود دقیق و ماهر باشد. ظاهر سایت اولین قسمتی است که کاربر با ورود به سایت مشاهده می کند. به همین دلیل سایت ها باید ظاهری زیبا داشته باشند که کاربر را به خود جذب کنند. اگر در طراحی سایت از وردپرس استفاده شود باید با ویرایشگر قالب سایت صفحه اصلی و دیگر قسمت ها را زیبا کرد. همچنین برای جذب بیشتر کاربر بهتر است از انیمیشن های گرافیکی زیبا استفاده شود. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که ظاهر سایت شما نباید شلوغ باشد. شلوغی زیاد باعث سردرگمی مخاطب می شود و در صورت خارج شدن کاربر از سایت سئو سایت به سمت منفی شدن پیش می رود. در طراحی وب باید نکاتی مد نظر قرار گیرد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

 

طراح وب و وظایف آن


نکات مهم در طراحی وب سایت ها

1. طراحی و تئوری های مربوط به آن باید به نحوی اجرا شود که استفاده از آن برای توسعه دهندگان امکان پذیر شود.
2. طراحی قسمت های مختلف سایت باید با سایز مناسب، رنگ، نور و... طراحی شود.
3. بهتر است در هنگام طراحی با توسعه دهندگان ارتباط داشته باشید تا در صورت بروز مشکل یا سوالی در هنگام طراحی از آن ها کمک بگیرید.
4. عناصری که تعاملی هستند در هنگام طراحی باید مورد توجه قرار گیرد.

 

نکات مهم در طراحی وب سایت ها

 

انواع طراحان وب

طراحان وب با توجه به وظایفی که دارند به طراح بصری، رابط کاربری و تجربه ی کاربری تقسیم می شوند که در ادامه بیشتر به بررسی هر کدام از این موارد می پردازیم.

1- طراح رابط کاربری UI

این بخش مربوط می شود به طراحی تمامی قسمت هایی که کاربر با آن در ارتباط است. دکمه ها، منوها، فرم ها، آیکون ها، تصاویر و تمامی قسمت هایی که کاربر مشاهده می کند جزئی از وظایف طراحان رابط کاربری است.

2- طراح تجربه کاربری UX

هنگامی که کاربر وارد سایت می شود علاوه بر سایت عوامل مختلفی باعث ماندن آن در سایت می شود. در صورتی که به این موارد توجه نشود تجربه کاربری دچار مشکل می شود. تجربه کاربری یکی از مواردی است که گوگل به آن بسیار اهمیت می دهد. در نتیجه سایت هایی که تجربه کاربری مناسبی ندارد از سمت گوگل امتیاز منفی دریافت می کنند و جریمه می شوند. در هنگام طراحی سایت باید به مناسب و در دسترس بودن آیتم های اصلی سایت توجه کنید.

3- طراح بصری

فردی که وظیفه ی طراحی بصری را بر عهده دارد باید به رنگ، فونت، ظاهر، قالب بندی و... توجه کند و آن را به نحوی طراحی کند که در نظر کاربر بسیار زیبا و خاص باشد. کسی که قصد انجام طراحی بصری را دارد باید از لحاظ گرافیکی معلومات بسیار زیادی داشته باشد و علاوه بر آن در طراحی ذوق و سلیقه به خرج دهد. از وظایف دیگر طراح بصری می توان به طراحی وب سایت، اپلیکیشن، تبلیغات، لوگو، بسته‌ بندی، بنرهای تبلیغاتی و... اشاره کرد.

 

انواع طراحان وب

 

به چه کسی توسعه دهنده وب می گویند؟

توسعه دهندگان وب سایت همان برنامه نویسان سایت ها هستند که وظیفه ی نوشتن کد های مختلف برنامه نویسی برای توسعه و افزودن امکانات مختلف به سایت را دارند. برنامه نویسان معمولا بر بخش طراحی سایت تمرکز نمی کنند و همه ی فکر خود را صرف استفاده از روش های مختلف برای توسعه آن می کنند. عده ای بر این باورند که بهتر است طراحان و توسعه دهندگان در کنار یکدیگر کار کنند تا در صورت بروز مشکلات بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند. اگر این اتفاق صورت گیرد در هنگام به وجود آمدن مشکل دیگر نیازی نیست وقت زیادی تلف شود و در همان لحظه امکان تغییر و بهبود آن وجود دارد.

 

به چه کسی توسعه دهنده وب می گویند؟

 

نکات مهم در توسعه وب سایت ها

- بهتر است توسعه دهندگان سایت ها کمی هم در زمینه طراحی سایت دانش و مهارت به دست آورند.
- باید بر روی قسمت های مختلف کار خود تسلط کافی داشته باشید.
- توسعه دهنده باید بتواند در هر لحظه پاسخگوی سوالات طراح باشد تا کار زودتر پیش برود.
- در توسعه و کد نویسی هایی که انجام می دهید باید یکپارچگی پروژه حذف شود.

 

نکات مهم در توسعه وب سایت ها

 

انواع توسعه دهنده وب

1- فرانت اند

توسعه دهندگان فرانت اند وظیفه دارند قسمت هایی که در ظاهر مورد توجه مخاطب قرار می گیرد را بررسی و طراحی کنند. در فرانت اند معمولا از زبان های HTML، CSS و JavaScript استفاده می شود.

2- بک اند

در این بخش بر خلاف نوع قبل توسعه دهنده وظیفه دارد به انجام و توسعه ی قسمت هایی بپردازید که کاربر آن را مشاهده نمی کند. برای این کار از زبان های برنامه نویسی مانند PHP، Python، Ruby و Node.jsاستفاده می شود. از قسمت های مهمی که توسعه دهندگان فرانت اند باید انجام دهند می توان به بررسی پایگاه داده، احراز هویت کاربران، سیستم پرداخت و سایر وظایف مرتبط با قسمت های پنهان سایت و... اشاره کرد.

 

انواع توسعه دهنده وب

 

تفاوت بین طراح و توسعه دهنده وب

معمولا هنگامی که از توسعه دهندگان سوال می شود که شغل شما چیست در جواب می گویند طراح سایت هستیم. زیرا طراحی سایت برای اکثر افراد موضوعی آشنا است. زیرا همه در نگاه اول به ظاهر سایت نگاه می کنند. اما کسانی که در زمینه برنامه نویسی مهارت و معلومات کافی ندارند نمی دانند وظیفه توسعه دهنده وب چیست. در بیشتر مواقع طراح و توسعه دهنده هر کدام قسمتی که مربوط به خود است را انجام می دهند و خیلی با هم تعامل ندارند. همکاری نکردن طراحان و توسعه دهندگان وب سایت ها مزایا و معایبی به همراه دارد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

مزایا

1. افزایش تمرکز بر روی موارد مختلف پروژه
2. ایده پردازی و ادغام ایده ها با هم برای رسیدن به موفقیت
3. همکاری با یکدیگر و جلوگیری از ایجاد مشکل در سایت
4. طراحی و توسعه خلاقانه تر
5. تسلط بیشتر بر روی بخش های مختلف سایت

معایب

1. کار کردن همزمان طراح و توسعه دهنده ی وب شامل هزینه های زیادی است.
2. در برخی موارد ممکن است طراح و توسعه دهند با یکدیگر به مشکل بر بخورند و اختلاف بین آن ها به وجود آید.

 

تفاوت بین طراح و توسعه دهنده وب

 

سفارش طراحی و توسعه وب سایت را به چه شرکت هایی بسپاریم؟

امروزه شرکت های مختلفی به طراحی سایت مشغول اند. هر کدام از این شرکت ها برای خود طراح و توسعه دهنده دارند. بخش طراحی و توسعه سایت دو مسئله ای است که اجرای آن با یکدیگر تفاوت دارد و هر کدام از این قسمت ها شامل دانش و مهارت خاصی می شود. تفاوت هایی بین طراح و توسعه دهنده وب وجود دارد اما این دو شباهت هایی هم نیز دارند. توجه کنید که در هنگام سفارش طراحی سایت باید شرکتی را انتخاب کنید که علاوه بر طراح از توسعه دهنده سایت برای ساخت آن استفاده کند. یکی از شرکت های معتبر و با سابقه در طراحی انواع سایت شرکت نونگار پردازش است. اگر قصد سفارش سایت به این شرکت را دارید می توانید به صورت حضوری به دفتر شرکت واقع در خیابان ستارخان تهران مراجعه کرده و یا به صورت آنلاین از طریق سایت نونگار پردازش اقدام به سفارش سایت خود کنید.

 

سفارش طراحی و توسعه وب سایت را به چه شرکت هایی بسپاریم؟

 

سخن آخر

برای ساخت سایت از طراح و توسعه دهنده ی سایت استفاده می شود. وظیفه ی طراح سایت، طراحی قسمت هایی از وب است که کاربر با ورود خود آن را مشاهده می کند. در نتیجه طراح باید ظاهری زیبا برای سایت طراحی کند که کاربر پسند باشد. توسعه دهنده وب به کسی می گویند که با استفاده از کد های برنامه نویسی امکانات مختلفی به سایت ها دسترسی کاربر به آن راحت تر و با سرعت بیشتر انجام شود. هر کدام از بخش های طراحی و توسعه خود شامل قسمت های مختلفی می شود. بهتر است طراح و توسعه دهنده سایت با هم فعالیت کنند تا در صورت بروز مشکل بر طرف کردن آن سریع تر اتفاق بیفتد. اگر قصد سفارش ساخت سایت به شرکت ها را دارید علاوه بر معتبر بودن شرکت توجه کنید که هم طراحی و هم توسعه به طور دقیق بر روی سایت انجام شود. در این مقاله به طور کامل به بررسی تفاوت بین طراح و توسعه دهنده وب پرداختیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در رابطه با تفاوت بین طراح و توسعه دهنده وب با ما در میان بگذارید.

طراحی سایت,بهینه سازی سایت به همراه طراحی وب سایت و طراحی پورتال تخصص شرکت طراحی لمون است جهت اطلاع از تعرفه طراحی سایت با ما تماس بگیرید